Dziwny dźwięk i drgania oraz puknięcie podczas zmiany biegów

Moderator: luk4s7

raju
Posty: 7
Rejestracja: 06 lis 2016, 13:05
Auto: KZJ90
Kontakt:

Dziwny dźwięk i drgania oraz puknięcie podczas zmiany biegów

Post autor: raju »

Mam problem i nie wiem od czego zacząć. Mój pojazd to TLC KZJ 90 z 1997 roku. Mianowicie podczas jazdy na różnych biegach kiedy prędkość obrotowa dochodzi do 2 tysięcy zaczyna się dziwny rezonans/drgania i kończy się w granicach 2,5 tysiąca obrotów. Przy delikatnym operowaniu gazem dźwięk i wibracje nie pojawiają się.
Następna rzecz podczas zmiany biegów dochodzą spod samochodu puknięcia tak że aż deska się odzywa. Puszczam sprzęgło do połowy skoku pedału sprzęgła auto zaczyna ciągnąć ale przy samym końcu towarzyszy temu jakieś puknięcie.
Oglądając auto na kanale wały nie wykazują luzu góra dół boki. Na krzyżakach również nie ma luzu. Przednie półosie wykazują lekki luz na wejściu do mostu góra/dół. Oleje w mostach, skrzyni i reduktorze zostały wymienione kolejno. Most tył Ravenol epx 90 most przód ravenol vsg 75w90 reduktor i skrzynia ravenol mtf-1 75w85.
Poduszki pod silnikiem i skrzynia zostały sprawdzone i nie są oberwane. Objawy są takie same na oponach 265/70/16 oraz na oponach 215/80/16

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Dziwny dźwięk i drgania oraz puknięcie podczas zmiany bi

Post autor: kylon »

Tuleje wywalone w wahaczach np. Poczytaj forum o łańcuchu też było a wał ma również wieloklin na którym bywają luzy.

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 2063
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser, 4Runner
Kontakt:

Re: Dziwny dźwięk i drgania oraz puknięcie podczas zmiany bi

Post autor: rolkos »

Miałem podobne drgania u siebie, w przedziale 1200-1900rpm drgania były bardzo uciążliwe, dosłownie buda się trzęsła jak by się miała rozpaść. Diagnozy różne. Wymiana sprzęgła i drgania zniknęły.

--
Paweł

Awatar użytkownika
gobio
Posty: 115
Rejestracja: 19 lut 2014, 14:58
Auto: KDJ90
Kontakt:

Re: Dziwny dźwięk i drgania oraz puknięcie podczas zmiany bi

Post autor: gobio »

Miałem podobne drgania u siebie, w przedziale 1200-1900rpm drgania były bardzo uciążliwe, dosłownie buda się trzęsła jak by się miała rozpaść. Diagnozy różne. Wymiana sprzęgła i drgania zniknęły.
rolkos miałem to właśnie napisać :D

raju
Posty: 7
Rejestracja: 06 lis 2016, 13:05
Auto: KZJ90
Kontakt:

Re: Dziwny dźwięk i drgania oraz puknięcie podczas zmiany bi

Post autor: raju »

Zawieszenie jest ok sprawdziłem łyżką i jeszcze dla pewności podjechałem na szarpak. Zacznę od zdjęcia przedniego wału przejadę się na zablokowanym mechanizmie różnicowym i zobaczę co dalej. Jeśli dalej to może być sprzęgło. A przednie most takiej lipy by nie robił?

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Dziwny dźwięk i drgania oraz puknięcie podczas zmiany bi

Post autor: sebastian44 »

W tych autach zawsze jest niewielki luz wagonowy o którym trzeba pamietać przy zmianie biegów. Wynika on z rozciągniecia łańcucha reduktora i sumy luzów w napędach. Umiejętne operowanie sprzęgłem jest w stanie wyeliminowac walenie przy zmianie biegów. Oczywiscie nie można tego zupełnie olewać, luz ma być minimalny. Czasem tez bywa że łańcuch jest na tyle rozciągniety że przeskakuje- to już sytuacja ekstremalna. Sprawdz wały, wymiana sprzęgła tez podobno pomaga. Rozbieranie reduktora to ostateczność- z tym zgłosiłbym sie do profesora Rokfora.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Dziwny dźwięk i drgania oraz puknięcie podczas zmiany bi

Post autor: kylon »

Zawsze takie przypadki wymagają szukania metodą prób i błędów. U jednego jest to wał a u innego sprzęgło czy konwerter w automacie. Ja ostatnio miałem pajdę gliny wklejoną za ramieniem felgi.
Nawet takie sprzęgło może się pośrednio a nie bezpośrednio przyczynić do sukcesu. Wystarczy że jeden z wałów był nie tak zamontowany i podczas jego demontażu przy sprzęgle usterka została naprawiona. Nikt nie wie o wale który był przyczyną a pada na sprzęgło bo pomogło. Kiedyś miałem przypadek wału który był krzywo zamontowany bo ktoś walił młotem we flanszę i sklepał prowadzenie wału.

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 2063
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser, 4Runner
Kontakt:

Re: Dziwny dźwięk i drgania oraz puknięcie podczas zmiany bi

Post autor: rolkos »

Drgania od sprzęgła u mnie były bardzo specyficzne, czuć było że to jest od układu napędowego. Poprawność montażu wałów była sprawdzana, było podejrzenie że może to kwestia złego wyważenia wału, sprawdzane były też poduszki silnika, skrzyni, krzyżaki itp. Nie udało się ustalić co to jest.

Ostatecznie na sprzęgło naprowadził mnie Luk4s7, który opisał ze u niego drgania zniknęły po wymianie sprzęgła.
Zrobiłem pseudo test, czyli ruszenie z 5 i dawało radę ruszyć, sprzęgło zaczynało się lekko ślizgać.

Generalnie drgania i bardzo niski dźwięk aż "wkręcał się w uszy do bólu", występowało raczej przy mocnym depnięciu w gaz na niskich obrotach, albo przy podjazdach i obrotach poniżej 2 tyś. Jak nie cisnąłem za bardzo to drgań nie było, albo były akceptowalne.

Awatar użytkownika
gobio
Posty: 115
Rejestracja: 19 lut 2014, 14:58
Auto: KDJ90
Kontakt:

Re: Dziwny dźwięk i drgania oraz puknięcie podczas zmiany bi

Post autor: gobio »

Generalnie drgania i bardzo niski dźwięk aż "wkręcał się w uszy do bólu", występowało raczej przy mocnym depnięciu w gaz na niskich obrotach, albo przy podjazdach i obrotach poniżej 2 tyś. Jak nie cisnąłem za bardzo to drgań nie było, albo były akceptowalne.
Amen.
Ja jeszcze mogę dodać taki fakt, że na zimnym silniku(szczególnie jesień i zima) po odpaleniu sprzęgło lekko szarpało.

Pozdrawiam
Tomasz

Awatar użytkownika
gobio
Posty: 115
Rejestracja: 19 lut 2014, 14:58
Auto: KDJ90
Kontakt:

Re: Dziwny dźwięk i drgania oraz puknięcie podczas zmiany bi

Post autor: gobio »

gobio pisze:
Generalnie drgania i bardzo niski dźwięk aż "wkręcał się w uszy do bólu", występowało raczej przy mocnym depnięciu w gaz na niskich obrotach, albo przy podjazdach i obrotach poniżej 2 tyś. Jak nie cisnąłem za bardzo to drgań nie było, albo były akceptowalne.
Amen.
Ja jeszcze mogę dodać taki fakt, że na zimnym silniku(szczególnie jesień i zima) po odpaleniu i ruszaniu sprzęgło lekko szarpało.

Pozdrawiam
Tomasz

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Dziwny dźwięk i drgania oraz puknięcie podczas zmiany bi

Post autor: kylon »

Szarpanie sprzęgła jak jest zimne auto to bezdyskusyjny objaw do jego wymiany. Ostatnio komuś to zdiagnozowałem to zostaliśmy zrugani bo sprzęgło było wymieniane w ASO i że chcemy naciągnąć. Jako że jesteśmy znanymi oszustami i naciągaczami to zaprzestałem dyskusji. A sprzęgło można zakatować w 15 minit nawet po jego wymianie. Nic nie jest wieczne.

Awatar użytkownika
Mirekk
Klubowicz
Posty: 665
Rejestracja: 12 wrz 2017, 21:46
Auto: KZJ95, A6 Allroad
Kontakt:

Re: Dziwny dźwięk i drgania oraz puknięcie podczas zmiany bi

Post autor: Mirekk »

Można pojechać w piach i tak operować sprzęgłem, że zakopci jak z ogniska. Potem przestaje szarpać... :)

carinus
Posty: 157
Rejestracja: 26 paź 2012, 20:48
Auto: LJ70,KZJ90
Kontakt:

Re: Dziwny dźwięk i drgania oraz puknięcie podczas zmiany bi

Post autor: carinus »

Pewnie ciągnąć też przestaje..

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Dziwny dźwięk i drgania oraz puknięcie podczas zmiany bi

Post autor: kylon »

No no i przy wymianie sprzęgła dochodzi wymiana koła zamachowego. W sumie czemu nie.

ODPOWIEDZ