Toyota Land Cruiser Owners Club Poland

Największy, najlepszy, jedyny klub Toyota Land Cruiser w Polsce.
Dzisiaj jest 17 paź 2018, 4:43
www.tlc-camp.pl/sklep/


Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 164 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Następna
Autor Wiadomość
Post: 16 lip 2018, 5:53 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Posty: 15121
Lokalizacja: Warszawa
Auto: BJ42
Piszę ogólnie o J9. Nie stresuj się sprężynami i amorkami bo nie tu jest problem w Twoim przypadku.
Sworznie górne i dolne oraz tuleje - to wszystko musi być w jak najlepszym stanie.
Jeśli trzeszczy sworzeń to go wymieniaj - to sygnał że zaraz walnie.

Nie znam tego konkretnego egzemplarza. Trzeba dokładnie po prostu go przejrzeć. Ostatnio np mieliśmy przypadek stukania zawieszenia ( inne auto) i okazało się że warsztat montujący zamontował na starą wybitą poduszkę górnego mocowania amortyzatora. Sprężyna była lekko przekoszona i wyginała amorek. Też było psioczenie ale jak rozłożyliśmy i pokazałem zdjęcia to wystąpił tylko rumień na twarzy i głupia mina. Trzeba po prostu znaleźć przyczynę. Gównolitowe sworznie wypadają przecież nawet w fabrycznych zawiasach i to jest fakt niezaprzeczalny.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lip 2018, 0:01 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 paź 2013, 23:28
Posty: 65
Lokalizacja: Warszawa
Auto: 1997 4Runner SR5 VZN185L
kylon pisze:
....Jeśli trzeszczy sworzeń to go wymieniaj - to sygnał że zaraz walnie.
O! O! O! To jest też mój problem. Ale wiem, że własnie go rozwiązujecie na Modlińskiej 8)

Pozdro,
Marek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 sie 2018, 14:18 
Offline

Rejestracja: 29 sty 2018, 23:46
Posty: 43
Pozwolicie że się podepnę żeby nowego posta nie pisać. Czy te górne sworznie też wypadają jak te dolne? Wyszedł luz na prawym górnym - dolny ok. Zastanawiam się czy to od razu do wymiany czy można jeszcze 700 km przejechać plus mały teren . Zrobiłem na całym przednim zawieszeniu może z 7 tys km Albania w całości no i tam i na zad.

Ja zdaję sobie sprawę, że pytanie nie należy do najmądrzejszych ale....


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 sie 2018, 15:58 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 gru 2013, 0:32
Posty: 1931
Lokalizacja:
Auto: Chwilowy brak...
Problem zdecydowanie dotyczy dolnych bo na nich wisi cały przód. Ważne żeby sprawdzać je w odpowiedni sposób bo jak sworzeń jest obciążony to luzy są niemalże niewyczuwalne.

Co do górnych to nie słyszałem aby któryś wypadł. Na pewno lepiej zrobić jak jest luz ale ryzyko może niech oceni ktoś kto się lepiej zna.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 sie 2018, 16:34 
Offline

Rejestracja: 29 sty 2018, 23:46
Posty: 43
Dzięki wielkie. Luz jest wyczuwalny cięzko stwierdzić 1-2mm. Rozumiem, że dolne sprawdzamy na podnośniku bez żadnych szarpaków przypadkiem bo i tak nie wyjdzie o ile mi to wiadomo.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 sie 2018, 17:57 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 gru 2013, 0:32
Posty: 1931
Lokalizacja:
Auto: Chwilowy brak...
Dolne sprawdzamy (jeśli mnie pamięć nie myli) po podparciu wahacza np. jakimś podnośnikiem. Chodzi o to żeby nie wisiał na nim (sworzniu) cały ciężar auta.
Poproszę jednak fachowców o potwierdzenie bo jestem tylko forumowym teoretykiem czyli większość mojej wiedzy wynika z czytania i słuchania, a nie z praktyki własnych rąk.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 sie 2018, 10:51 
Offline

Rejestracja: 29 sty 2018, 23:46
Posty: 43
Dzięki luk . Wóz pojechał jeszcze na dogłębną kontrolę. I cóż zakupy w Wyprawie elementów zawieszenia nadciągają.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 04 wrz 2018, 17:56 
Offline

Rejestracja: 03 wrz 2017, 22:04
Posty: 55
Auto: KZJ95
Tak zupełnie z ciekawości. Z własnego przykrego doświadczenia wiem, że jak poleci dolny to urwie się i górny bo nie utrzyma wszystkiego w kupie. Jak to działa w drugą stronę? Czy zdarza się tak, że poleci górny ale całość się nie rozleci bo utrzyma dolny? Też sobie czysto teoretyzuję, bo już się więcej dalej niż 100km od domu nie wybiorę bez wszystkich 4 na wymianę (choć mam nadzieję, że po ostatniej wizycie w Toyotowym SPA na Modlińskiej mam na dłuższy czas święty spokój).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 04 wrz 2018, 20:15 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5738
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Nigdy nawet nie słyszałem, żeby rozpadł się górny, tak sam z siebie. No chyba że jako konsekwencja wypadnięcia dolnego.

Rozjaśnie Ci temat.

Dolny sworzeń w tym modelu jest po prostu źle zaprojektowany. Przenosi on bowiem cały ciężar auta - a siła działa na wyciąganie kuli z gniazda. Takie rozwiązanie miała stara łada, i też tam koło odpadało. Natomiast wszystkie normalne rozwązania są konstruowane tak - że sworzeń obciążony masą auta (czyli ten wahacz, do którego dopięta jest sprężyna zawieszenia, czy drążek skrętny) pracuje na ściskanie, a nie rozciąganie. Wówczas nawet jak złapie luz - to nie wypada, bo ciężar auta trzyma go w gnieździe, a nie próbuje z niego wyciągnąć. Tak mają wszystkie młodze modele LC z IFS, tak też mają starsze 4R, i tak też mają to zaprojektowane miśki, isuzu/ople.

Natomiast górne sworznie w J9 nie przenoszą obciążenia związanego z masą pojazdu. Generalnie działają tam bardzo małe obciążenia w osi sworznia - prawie wszystko idzie w kierunku poprzecznym. Temu ten sworzeń może być mikry, i temu jest długowieczny.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 04 wrz 2018, 23:08 
Offline

Rejestracja: 29 sty 2018, 23:46
Posty: 43
Lepiej tego nie mogłeś wyjaśnić. I dziękuję w imieniu nas wszystkich co dopiero się tego uczymy a nie wszystkie wątki udało się przeczytać.
Ja na razie sworznie dolne mam jeszcze ok ale, że są to 555 z Darmy lub febi to mam je pod okiem - stare wyjęte mam w bagażniku lecz jak się jakiś luz pojawi to zamawiam w Wyprawie coś lepszego. A pytanie jak 100 ma to rozwiązane ?? Żona mnie mieli (cud że po awariach na wyjazdach żyję.) że następna to 100.

Moje auto nękają problemy z zawieszeniem, które stało na OME i tak jeśli pozwolicie że już zostanę przy tym temacie bo koła to nie urwałem ale mam za sobą dwa urwane amorki z tyłu oba z OME. Czy ząb czasu - tak myślę czy może badziew lub może źle dobrany setup. Pożegnałem się z Ome z tyłu na nowiutki Dobinsons i zobaczymy. Urwane wahacze wzdłużne a wszystko to na wyjazdach gdzieś bardzo daleko od domu.
A może to auto wcześniej widziało asfalt a nie teren i za bardzo się rozruszało...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 04 wrz 2018, 23:15 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Posty: 58
Lokalizacja: Zielona Góra
Auto: VZJ95 '98, RJ70 '85
satyrbb pisze:
Lepiej tego nie mogłeś wyjaśnić...


Wydaje mi się, że choćbyś wątki wszystkie przeczytał, to tak przejrzyście jak Rokfor nikt tego wcześniej nie wyjaśnił.
Dzięki mistrzu!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 05 wrz 2018, 8:24 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5738
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
W J100 zwrotnica kończy sie takim "strzemionem" od dołu. I sworzeń wchodzi w to strzemiono, dzięki czemu jest ustawiony do pracy odwrotnie jak w J9.

Podobnie jest w J12 i hilach - różnica jest taka, że w J100 jest to monolityczna odkuwka (zwrotnica z bazą sworznia), a w J12 i hilach dolna część, ta trzymająca sworzeń, jest odkręcana. Co radykalnie ułatwia serwisowanie, bo w J100 jest to dosyć upierdliwe.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 05 wrz 2018, 8:26 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5738
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Generalnie - J100, jako auto wyprawowe - doradzam ostrożność. Starzeją się, a ten model jest masakrycznie drogi w serwisie.

J12 wypada pod tym względem znacznie lepiej.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 05 wrz 2018, 9:14 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Posty: 15121
Lokalizacja: Warszawa
Auto: BJ42
Ale co konkretnie jest masakrycznie drogiego w stosunku do J9 czy J12?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 05 wrz 2018, 12:09 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5738
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Bardzo wiele z elementów, które po czasie wymagaja wymiany ze względu na normalne zużycie.

Przykładowo - czop piasty, będący jednym kawałkiem ze zwrotnicą, przeguby, szczególnie wewnętrzne, przedni dyfer, który lubi być przy większym przebiegu mocno wyluzowany.

Elementy ori zawieszenia hydropneumatycznego.

W silniku - pompa wtryskowa. Jest jakaś masakra cenowa z tym elementem.

Upierdliwe też bywają tematy związane z elektroniką.

J12 jest po pierwsze młodsza - a po drugie zdecydowanie bardziej popularna. A to daje rozsądną bazę gratów używanych - jasne, są tajle które się zapodaje wyłącznie nowe, ale przykładowo ogarnięcie uszkodzeń blacharskich, czy elementów napędu w przypadku J12 jest o niebo łatwiejsze, i o niebo tańsze niż dla J100.

J12 jest już bardzo fajnie dopracowana mechanicznie. Tak sobie myślę, że za parę lat ten model będzie zastępował w zastosowaniach wysłużone J7. Jak jeszcze trochę potanieje :wink:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 164 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group