Lift

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Lift

Post autor: Rokfor32 »

Tak jak to widzę w EPC - to czwarta generacja 4R powinna mieć reduktor pozwalający i na jazde tylko na tyle - i ze stałym 4x4. no i oczywiście ze zblokowanym 4x4.

consigliero
Klubowicz
Posty: 1889
Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Auto: 4Runner
Kontakt:

Re: Lift

Post autor: consigliero »

Trochę się gubię , to mam to part time czy nie mam . Może rozmawiamy o tym samym tylko się nie możemy dogadać ?

Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 213
Rejestracja: 17 wrz 2011, 21:26
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: Lift

Post autor: Jerry »

luk4s7 pisze:To może powiedz chłopakom, że mają taką dodatkową wajchę którą można włączyć napęd na 4 koła który to powinno się używać właśnie na zaśnieżonej, krętej drodze
No właśnie taki jest problem z tym napędem "na sztywno". Jeżeli droga jet cała zasypana śniegiem to ok - można go zapiąć, chociaż też nie jest idealnie. Na prostych w porządku, ale w zakrętach już nie. Dlaczego? Ano dlatego, że jadąc po zakręcie każde z kół przebywa inną drogę, czyli musi się kręcić z inną prędkością. Przednie koła sumarycznie przejeżdżają więcej niż tylne, które sobie "skracają" trasę. W tym momencie jeżeli nie mamy centralnego dyfra (lub jest on zblokowany) to jedno z kół musi się ślizgać. Nie ma innej opcji. Wymuszanie poślizgu w momencie walki o przyczepność jest... rozwiązaniem nie idealnym.

Często nawierzchnia jest mieszana: kawałek śniegu, trochę lodu, potem błoto pośniegowe, nawrót na suchym asfalcie itp. Taka jazda wymuszałaby ciągłe zapinanie i odpinanie przodu u kolegów w Patrolach. Wobec tego zwykle jadą na 2WD.
luk4s7 pisze:Poważnie rzecz ujmując - rozumiem że jeździsz w takich warunkach na tzw. "true 4wd" czyli ze zblokowanym międzyosiowym mechanizmem różnicowym.
Ano nie. Zdecydowanie wolę jeździć z odblokowanym centralnym. Właśnie ze względu na powyższe. Tym bardziej, że mam skrzynie od J12, która ma TorSena i działa to diametralnie lepiej niż wersja otwarta. Po prostu zachowuje się dużo bardziej przewidywalnie. Otwarty centralny lubi doprowadzać do nagłej zmiany podsterowności w nadsterowność, co w samochodzie tej masy i na takim zawieszeniu i oponach jest niezwykle trudne do opanowania.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Lift

Post autor: Rokfor32 »

consigliero pisze:Trochę się gubię , to mam to part time czy nie mam . Może rozmawiamy o tym samym tylko się nie możemy dogadać ?
w 4runnerach właśnie, już w trzeciej generacji (ale nie na wszystkie rynki i nie w każdej specyfikacji) toyota montowała reduktory typu "multi mode" - pozwalające na jazdę i ze stałym 4x4, i zablokowanym 4x4, i z napędem RWD, na tylna ośke tylko. Przy czwartej generacji nie widze w epc już wogóle opcji innej - tylko ten własnie typ reduktora (z ta różnicą, że w trójce był centralny dyfer otwarty, a w czwórce jest ze zwiększonym tarciem w układzie torsena). Zatem powinieneś mieć możliwość wyboru jazdy i 4x2 - i 4x4.

Acz - może być też taka opcja - że część tych aut ma po prostu nieaktywną funkcję 4x2. Tak będzie wówczas - jeżeli w przednim dyfrze nie będzie mechanizmu ADD, pozwalającego na rozpięcie półosi i odłączenie przedniej przekładni.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Lift

Post autor: luk4s7 »

Jerry pisze:Jeżeli droga jet cała zasypana śniegiem to ok - można go zapiąć, chociaż też nie jest idealnie. Na prostych w porządku, ale w zakrętach już nie. (...)
Noo i teraz mój techniczno-fizyczny "nos" się z Tobą zgadza :) Miałem dokładnie taki sam dylemat zeszłej zimy w Bieszczadach. Codziennie robiłem około 100km w obie strony po zimowych asfaltach. Celowo nie napisałem żaśnieżonych ani czarnych, ani pokrytych lodem, ani pokrytych błotem pośniegowym bo... wszystkie te warunki występowały naprzemiennie. Najpierw trochę machałem gałą od reduktora zapinając i rozpinając w locie międzyosiówkę. Jednak miałem wrażenie, że na całkiem śliskim i w zakręcie nie jest wcale lepiej jechać z "true 4wd". Gdzieś jednak uślizg musiał nastąpić (różnica drogi pokonywanej przez przednią i tylną oś), a to jest właśnie coś, czego chciałem uniknąć (a już na pewno w zakręcie!).

A może jednak to było bardziej moja autosugestia? Może ten uślizg jest na tyle niewielki w stosunku do przebytej drogi że ma niemalże pomijalny wpływ na przyczepność?

Tą niepewność zasiał we mnie jakiś czas temu filmik, którego teraz nie mogę znaleźć (ale znajdę kiedyś i wrzucę!) zarejestrowany przez Andre St. Pierre White'a z http://4xoverland.com https://www.youtube.com/user/4xforum, na którym pokazywał jak zachowuje się Nissan Navarra (part time 4wd) w ostrym zakręcie, a potem omijając gwałtownie przeszkodę na mokrej nawierzchni jadąc na samym tyle oraz z zapiętym 4wd:
  1. 2wd: przy 35km/h auto dało się opanować, powyżej 40km/h pięknie zarzucał tyłem mimo kontry.
  2. true 4wd (czyli ze zblokowanym międzyosiowym): do 50km/h spokój!
Potem zrobili podobny test z przyczepą i wniosek był ten sam, ale to już temat na inną dyskusję.

luk4s7 pisze:(...) mam skrzynie od J12, która ma TorSena i działa to diametralnie lepiej niż wersja otwarta. Po prostu zachowuje się dużo bardziej przewidywalnie. Otwarty centralny lubi doprowadzać do nagłej zmiany podsterowności w nadsterowność, co w samochodzie tej masy i na takim zawieszeniu i oponach jest niezwykle trudne do opanowania.
A mógłbyś rozwinąć ten wątek? Czy dobrze rozumiem że w J9 standardowo jest otwarty dyferencjał który dzieli moment, pomiędzy osie w zakresie 0%-100% (teoretycznie, bo występują wewnętrzne opory na łożyskach, półosi itp. więc nigdy to nie będzie stosunek 0:100)? Zgodnie z moim stanem rozumienia różnicowej materii, daje on większy moment tam, gdzie akurat raczej go nie potrzeba, czyli na oś która ma mniejszą przyczepność. Na mało zmiennej nawierzchni, nie ma problemu bo obie osie mają niewielką różnicę przyczepności. Jeśli jednak jedna oś stoi na suchym asfalcie a druga na lodzie, to raczej nigdzie nie pojedziemy...
Torsen zaś, właściwie działa odwrotnie. Jak pojawia się różnica prędkości, to się w pewnym stopniu przyblokowuje (zachowując jedna wciąż różnicę momentu podawanego na obie osie), dając więcej momentu tam, gdzie jest większa przyczepność.
(A jak się zatem blokuje TorSena? Silnik elektryczny coś przesuwa? Elektromagnetycznie? J12 ma wszak takowy guzik.)

W praktyce skutkuje to tym, że na mocno zmiennej nawierzchni TorSen pomaga, a otwarty przeszkadza.

[Temat nam się chyba trochę obsunął z liftu na napędy. Jak się coś bardziej kompletnego z tego urodzi, to wydzielę go odpowiednio żeby nie zostawiać kaszanki...]

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Lift

Post autor: luk4s7 »

Rokfor32 pisze: Brak centralnego dyfra to np. właściwie obligatoryjne wyłączenie ABS przy H4
Czekaj, czekaj... bo mi się tutaj mózg zagina i nie chce zaakceptować tej teorii :mrgreen:

Jeśli mnie pamięć nie myli, w J9 ABS jest wyłączany dopiero w chwili załączenia blokady tylnego meachnizmu różnicowego - czyli położenie 4LL + pokrętło RR (po lewej str. kierownicy) i zapala się wtedy kontrolka ABS'u. W pozostałych opcjach czyli: 4H, 4HL i 4LL (bez blokady tylnej różnicówki) kontrolka się nie zapala, a więc ABS działa.
Chyba że w 4Runnerze H4 oznacza coś innego niż w J9 albo brakuje mi jakiegoś ważnego elementu wiedzy aby zrozumieć tę układankę...

Dla rozwiania ewentualnych wątpliwości co do skrótów w J9:
  1. 4H - napęd na 4 koła, bez reduktora, z rozpiętym mechanizmem międzyosiowym
  2. 4HL - napęd na 4 koła, bez reduktora, z zapiętym mechanizmem międzyosiowym
  3. 4LL - napęd na 4 koła, z reduktorem, z zapiętym mechanizmem międzyosiowym
Ostatnio zmieniony 20 paź 2015, 11:42 przez luk4s7, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Sprostowanie: ABS się wyłącza dopiero po zapięciu blokady tylnego mechanizmu różnicowego

consigliero
Klubowicz
Posty: 1889
Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Auto: 4Runner
Kontakt:

Re: Lift

Post autor: consigliero »

Wszystko się zgadza , ale o tym wiem już od dawna , że mogę jechać z napędzaną tylną osią , mogę też dołączyć przód i korzystać ze wszystkich dobrodziejstw elektronicznego wspomagania czyli VSC , ABS ,jeżeli dobrze rozumiem to nazywamy part time? Mogę też zablokować guzikiem który pokazałem na zdjęciu osie i to będzie coś na kształt full time 4 wd , bo raczej nie można mówić o sztywnym połączeniu , chyba , w tej opcji nie ma VSC ale jeżeli dobrze kojarzę jest ABS i dalej działa a-track . Przy zmianie na reduktor blokada międzyosiowa zapina się z automatui nie ma opcji aby ją wyłączyć wspomnianym wcześniej guzikiem. Z informacji uzyskanych podczas robienia liftu w moim tylnym moście nie ma żadnych dodatków typu LSD.

PozdrawiaM

consigliero
Klubowicz
Posty: 1889
Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Auto: 4Runner
Kontakt:

Re: Lift

Post autor: consigliero »

Odnosząc się do kolorków to w 4R mamy do wyboru
2WD
4H w wersji z rozpiętą blokadą
4H w wersji z zapiętą blokada
4L wszystko zapięte

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Lift

Post autor: luk4s7 »

consigliero pisze:mogę też dołączyć przód(...),jeżeli dobrze rozumiem to nazywamy part time
Part time 4wd to inaczej "część czasu napęd na 4 koła", a więc dokładnie tak jak piszesz. Choć u Ciebie występuje jakby połączenie napędu "full time 4wd" i "part time 4wd". Klasyczny part time to Hilux, a klasyczne full time to J9.
consigliero pisze:Mogę też zablokować guzikiem który pokazałem na zdjęciu osie i to będzie coś na kształt full time 4 wd , bo raczej nie można mówić o sztywnym połączeniu
No właśnie nie. Przycisk blokowania mechanizmu międzyosiowego nie ma w zasadzie nic do określenia czy auto jest full czy part time. W part time nie ma takiego przycisku (bo i nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego), a w full time występuje ale przecież można go nie używać.
U Ciebie jest połaczenie obu rozwiązań. Takie samo, jeśli mnie pamięć nie myli, ma SuperSelect w Mitsubishi. EasySelect to natomiast part time 4wd czyli brak międzyosiowego mechanizmu.

consigliero
Klubowicz
Posty: 1889
Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Auto: 4Runner
Kontakt:

Re: Lift

Post autor: consigliero »

Może coś pomieszałem przy ostatniej opcji ale sprawdzę w Realu przy okazji
Obrazek

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Lift

Post autor: Rokfor32 »

Czyli masz jak pisałem - opcję "multi mode". H2 to napęd tylko na tył, H4 to napęd 4x4 stały, do tego dopinasz ręcznie blokadę centralną. Przy przerzuceniu na L4 blokada dopina się sama.

Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 213
Rejestracja: 17 wrz 2011, 21:26
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: Lift

Post autor: Jerry »

Jerry napisał: mam skrzynie od J12, która ma TorSena i działa to diametralnie lepiej niż wersja otwarta. Po prostu zachowuje się dużo bardziej przewidywalnie. Otwarty centralny lubi doprowadzać do nagłej zmiany podsterowności w nadsterowność, co w samochodzie tej masy i na takim zawieszeniu i oponach jest niezwykle trudne do opanowania.
luk4s7 pisze:A mógłbyś rozwinąć ten wątek? Czy dobrze rozumiem że w J9 standardowo jest otwarty dyferencjał który dzieli moment, pomiędzy osie w zakresie 0%-100% (teoretycznie, bo występują wewnętrzne opory na łożyskach, półosi itp. więc nigdy to nie będzie stosunek 0:100)? Zgodnie z moim stanem rozumienia różnicowej materii, daje on większy moment tam, gdzie akurat raczej go nie potrzeba, czyli na oś która ma mniejszą przyczepność. Na mało zmiennej nawierzchni, nie ma problemu bo obie osie mają niewielką różnicę przyczepności. Jeśli jednak jedna oś stoi na suchym asfalcie a druga na lodzie, to raczej nigdzie nie pojedziemy...
Bingo!
luk4s7 pisze:Torsen zaś, właściwie działa odwrotnie. Jak pojawia się różnica prędkości, to się w pewnym stopniu przyblokowuje (zachowując jednak wciąż różnicę momentu podawanego na obie osie), dając więcej momentu tam, gdzie jest większa przyczepność.
Blisko, ale nie do końca. Centralny torsen "wyczuwając" różnicę momentu na wałach (przednim i tylnym) niejako spina jeden z drugim, powodując, że mamy napęd zarówno na koła na tym mniej przyczepnym, ale też na tym bardziej przyczepnym. Wadą jest to, że musi być jakiś opór z obu stron - jeżeli np. podniesiemy przednie koła i nie będą one stawiały żadnego oporu to torsen nie zadziała. To znaczy zadziała jak dyfer otwarty :)
luk4s7 pisze:(A jak się zatem blokuje TorSena? Silnik elektryczny coś przesuwa? Elektromagnetycznie? J12 ma wszak takowy guzik.)
Centralny dyfer w J12 blokuje się dokładnie tak samo jak w J9: wajcha o jeden do przodu.

Awatar użytkownika
realBiker
Posty: 748
Rejestracja: 23 paź 2009, 21:31
Auto: VZJ90

Re: Lift

Post autor: realBiker »

A wracając do zawiasu... Dostałem do testów sprężyny od Kylona, krótsze od liftowych więc z założenia ma być niżej i bardziej miękko (przód). Wyjąłem twarde, założyłem te miękkie i różnica w prowadzeniu jest kolosalna. Te parę cm prześwitu jakie straciłem to nic przy tym jak auto teraz jedzie. Czuć że zawias pracuje i wybiera wszystko jak leci. Odnoszę wrażenie że są nawet trochę za miękkie co tez widać po półośkach - są prawie poziomo. Ale furmanka prowadzi się znakomicie, nie telepie całą budą przy wolnym turlaniu się po dziurach, a na szybko tez nie urywa podstawy czaszki. Trakcja jest bardzo fajna :mrgreen:
Także mnie już przekonało to że lift do nieba i turbotwarde sprężyny w tym zawiasie to zbrodnia ;)

Staszek20VT
Posty: 104
Rejestracja: 05 mar 2015, 15:15
Kontakt:

Re: Lift

Post autor: Staszek20VT »

Czyli wracamy do początku :) - po co lift ;)

Dobra, nie wytrzymam dłużej :)
Co polecacie do mojego 4Runnerka 3 gen. Chcę go podnieść o te dwa - trzy cale. Celem poprawienia właściwości terenowych. Czy może jednak zainwestować w blokadę tyłu, lepsze opony i osłony podwozia?

Awatar użytkownika
Heres
Posty: 152
Rejestracja: 28 lis 2013, 14:09

Re: Lift

Post autor: Heres »

Zacząłbym od liftu 2" i opon

ODPOWIEDZ