Napędy - blokada zmiany
Moderator: luk4s7
-
- Posty: 304
- Rejestracja: 01 wrz 2011, 10:05
- Auto: Mercedes G W463. By?o kzJ90 3.0 TD,
Rav4 2009 2.0VVTi, Yamaha FJR 1300, Rav4 2014 2.0VVTi - Kontakt:
Re: Napędy - blokada zmiany
Kylon, dobrze ze to wyszło przy okazji innej sprawy bo dotychczas to uzywałem albo H albo odrazu reduktora.
Reasumując- jesli bede mial HL zapiete i bede jezdził po zasniezonych ulicach ale z przeswitami asfaltu to na mniejszym rondzie nie ma ryzyka poukrecania jakichs elementow w układzie przeniesienia napedu? Byle by po suchym asfalcie itd nie smigac i ostrych skrętów nie robić?
pozdro i dzięki
Grzech
Reasumując- jesli bede mial HL zapiete i bede jezdził po zasniezonych ulicach ale z przeswitami asfaltu to na mniejszym rondzie nie ma ryzyka poukrecania jakichs elementow w układzie przeniesienia napedu? Byle by po suchym asfalcie itd nie smigac i ostrych skrętów nie robić?
pozdro i dzięki
Grzech
Re: Napędy - blokada zmiany
co do zasady tak - nie wiem tylko czy w J9 jest jakieś ograniczenie km/h dla zblokowanej międzyosiówki
w Hilu, gdzie przód dopinam na sztywno od razu - jest ograniczenie książkowe do 80km/h
Pozdrawiam
Krzysztof
w Hilu, gdzie przód dopinam na sztywno od razu - jest ograniczenie książkowe do 80km/h
Pozdrawiam
Krzysztof
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: Napędy - blokada zmiany
a jak to autorzy książki uzasadniają ?
z technicznego punktu widzenia możesz mknąć nawet z prędkością światła...
z technicznego punktu widzenia możesz mknąć nawet z prędkością światła...
Re: Napędy - blokada zmiany
U mnie w książce jest napisane żeby używać H4 na śliskich drogach ze słabszą trakcją. Też mam skrzynię part time jak w hilu a nie ma żadnej mowy o prędkości do której należy używać napędu na 4. Może to radosna twórczość Toyota Poland, zawsze można powiedzieć że pojazd z zapiętym napędem na 4 koła poruszał się ze zbyt dużą prędkością i sorki nie ma gwarancji.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8420
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Napędy - blokada zmiany
Ograniczenie do 80 km/h owszem, jest, ale dotyczy ono ZAPIĘCIA przedniego napędu, a nie używania go jako takiego
Hil z part time ma układ synchronizujący przedni wał napędowy, co pozwala na dopinanie przodu w czasie jazdy. I instrukcja podaje, żeby nie przekraczać 80 przy wykonywaniu tego manewru. To samo dotyczy przełączania z biegów terenowych na szosowe - można w czasie jazdy (jedynie sprzęgło wdepnąć). dwrotnie jednak - z szosowych na terenowe - trza się zatrzymać.
Co do J9 - w tym aucie chodzi o to, że silnik 1KD-T dysponuje bardo dużym momentem bezwładności, a koło też ma swoją masę i wynikającą z tego bezwładność. Przy otwartej centralnej różnicówce, jak jedno z kół złapie uślizg - to zaczyna ono wirować 4x szybciej, niż pokazuje licznik. I gdy złapie przyczepne i gwałtownie wystopuje - to nadmiar momentu obrotowego, nie ma gdzie ujść (musiało by gwałtownie zerwać przyczepność jakieś inne koło). A że kosz satelitów w centralnej różnicówce jest słabawy (nie żeby gówniane materiały - po prostu tak se konstruktorzy ten mechanizm obmyślili, i nie ma miejsca tam na zastosowanie masywniejszych elementów), i jako najwrażliwszy leci w takiej sytuacji jako pierwszy.
To nie jest tak, że jak trochę ślisko to od razu mus HL zapinać. Chodzi o to, że jak ktoś nie jest nauczony wyczuwać uślizgów kół (a często widzę taki nawyk w postaci "cegła na gaz" jak auto ma problem z podjazdem) - to lepiej tak właśnie robić. Bo jak ktoś potrafi tym autem delikatnie jeździć na śliskim - to nie ma problema z używaniem tylko H.
Hil z part time ma układ synchronizujący przedni wał napędowy, co pozwala na dopinanie przodu w czasie jazdy. I instrukcja podaje, żeby nie przekraczać 80 przy wykonywaniu tego manewru. To samo dotyczy przełączania z biegów terenowych na szosowe - można w czasie jazdy (jedynie sprzęgło wdepnąć). dwrotnie jednak - z szosowych na terenowe - trza się zatrzymać.
Co do J9 - w tym aucie chodzi o to, że silnik 1KD-T dysponuje bardo dużym momentem bezwładności, a koło też ma swoją masę i wynikającą z tego bezwładność. Przy otwartej centralnej różnicówce, jak jedno z kół złapie uślizg - to zaczyna ono wirować 4x szybciej, niż pokazuje licznik. I gdy złapie przyczepne i gwałtownie wystopuje - to nadmiar momentu obrotowego, nie ma gdzie ujść (musiało by gwałtownie zerwać przyczepność jakieś inne koło). A że kosz satelitów w centralnej różnicówce jest słabawy (nie żeby gówniane materiały - po prostu tak se konstruktorzy ten mechanizm obmyślili, i nie ma miejsca tam na zastosowanie masywniejszych elementów), i jako najwrażliwszy leci w takiej sytuacji jako pierwszy.
To nie jest tak, że jak trochę ślisko to od razu mus HL zapinać. Chodzi o to, że jak ktoś nie jest nauczony wyczuwać uślizgów kół (a często widzę taki nawyk w postaci "cegła na gaz" jak auto ma problem z podjazdem) - to lepiej tak właśnie robić. Bo jak ktoś potrafi tym autem delikatnie jeździć na śliskim - to nie ma problema z używaniem tylko H.
- klepa
- Klubowicz
- Posty: 283
- Rejestracja: 12 lut 2011, 19:45
- Auto: Sprinter4x4 (16r.), V8 (08r.), Patrol Y61 GU4 (08r.)
- Kontakt:
Re: Napędy - blokada zmiany
Jeśli dobrze pamiętam to na HL ABS jest odpianany. Tak więc, też nie jest to idealne rozwiązanie.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8420
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Napędy - blokada zmiany
Bardziej tu chodzi o jazdę w terenie (nawet lekkim), niż po czarnym, i kwestię unikania "cegły na gazie" w sytuacjach uślizgu kół i otwartym centralnym różnicowym.
A w terenie co poniektórzy nawet celowo wyłączają abs, bo potrafi dostarczyć dosyć ciekawych wrażeń ...
Każdym autem po prostu tra się naumieć jeździć, wtedy nie ma z nim większych problemów. Napęd J7 czy J8 przyzwyczaił userów do niez....bliwości. W J9 niestety nie jest "idiotoodporny", i trza się naumieć tym jeździć, żeby se niepotrzebnych kosztów nie dokładać.
A w terenie co poniektórzy nawet celowo wyłączają abs, bo potrafi dostarczyć dosyć ciekawych wrażeń ...
Każdym autem po prostu tra się naumieć jeździć, wtedy nie ma z nim większych problemów. Napęd J7 czy J8 przyzwyczaił userów do niez....bliwości. W J9 niestety nie jest "idiotoodporny", i trza się naumieć tym jeździć, żeby se niepotrzebnych kosztów nie dokładać.
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: Napędy - blokada zmiany
nie jestklepa pisze:Jeśli dobrze pamiętam to na HL ABS jest odpianany
Re: Napędy - blokada zmiany
W J95 z TD i automatyczną skrzynią biegów przerzucam z H na HL i odwrotnie w czasie jazdy.Ważne żeby jechać na wprost i żeby nie było poślizgu żadnego koła.Kiedyś miałem przypadek ,że próbowałem włączyć lub wyłączyć (nie pamiętam dokładnie) H -HL podczas jazdy po łuku i lewarek reduktora się zablokował.Na szczęście nic nie rozwaliłem w reduktorze.Mechanik "rozkleszczył ".
Dodam tylko ,że warto właczyć co jakiś czas HL oraz L i blokady tylnego mostu,żeby sobie popracowało i rozruszało się jeśli ktoś nie używa auta w terenie.Czynić to należy zgodnie z zasadami używania opisanymi w instrukcji i zdrowego rozsądku
Dodam tylko ,że warto właczyć co jakiś czas HL oraz L i blokady tylnego mostu,żeby sobie popracowało i rozruszało się jeśli ktoś nie używa auta w terenie.Czynić to należy zgodnie z zasadami używania opisanymi w instrukcji i zdrowego rozsądku
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: Napędy - blokada zmiany
HL i L to tam sie raczej nie rozrusza od wlączania, ale blokada tylnego mostu bardziej
pod warunkiem, ze nie ma jeszcze dziury w obudowie - bo wtedy i ona sie nie "rozrusza"
pod warunkiem, ze nie ma jeszcze dziury w obudowie - bo wtedy i ona sie nie "rozrusza"
Re: Napędy - blokada zmiany
mnie też się zakleszczył lewarek gdzieś między H a HL - byłem wtedy na etapie ASO więc tam pojechałem - godzina zabawy i rozkleszczyłi bez demontowania reduktora [może ściągali jakąś osłonę z góry] - od tamtej pory żadnej awarii tego typu [przez 6 lat] - czyli można
Może trzeba całe auto unieść w powietrze i kręcić wałami jednocześnie mieszając lewarkiem, może tylko zabawa lewarkiem z kabiny - nie wiem ale na pewno czasem się udaje
Może trzeba całe auto unieść w powietrze i kręcić wałami jednocześnie mieszając lewarkiem, może tylko zabawa lewarkiem z kabiny - nie wiem ale na pewno czasem się udaje
Re: Napędy - blokada zmiany
To może doświadczeni koledzy napiszą taki elementarz jak posługiwać się tą wajchą
- Załączniki
-
- 20190424_163532_HDR~2.jpg
- (214,1 KiB) Pobrany 16 razy
Re: Napędy - blokada zmiany
@saperus8 czwarty post tego wątku, Kylon rozpisuje znaczenia i podstawowe zastosowania
Re: Napędy - blokada zmiany
reduktor + blokada centralna - > teren cięższy (edit) lub np. strome zjazdy gdzie jedynkę przepycha.