wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie
Moderator: luk4s7
- nieludzki
- Klubowicz
- Posty: 560
- Rejestracja: 05 gru 2009, 02:11
- Auto: HDJ 80 4,2 TD '93; Hilux 2,4 TD '98
- Kontakt:
wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie
przedstawię pacjenta :
HDJ 80, 1993r., 4,2 diesel, silnik 1HD-T,
objawy:
na wolnych obrotach (postój, noga z gazu-niewiele poniżej 600 obrotów) auto wpada w lekki rezonans, lekki acz dość irytujący na dłuższą metę... leciutkie dodanie gazu (pedałem) lub niewielkie podciągnięcie tempomatem (tak się chyba nazywa ta dźwignia poniżej stacyjki z dziwnym znaczkiem i napisem "LOCK") powoduje podniesienie obrotów odrobinę powyżej 600 i błogi spokój wewnątrz auta...
diagnoza:?
czy to coś poważnego?,
leczenie:?
jak sobie z tym poradzić?, czy może trzeba to zaakceptować bo polubić to raczej się nie da...
HDJ 80, 1993r., 4,2 diesel, silnik 1HD-T,
objawy:
na wolnych obrotach (postój, noga z gazu-niewiele poniżej 600 obrotów) auto wpada w lekki rezonans, lekki acz dość irytujący na dłuższą metę... leciutkie dodanie gazu (pedałem) lub niewielkie podciągnięcie tempomatem (tak się chyba nazywa ta dźwignia poniżej stacyjki z dziwnym znaczkiem i napisem "LOCK") powoduje podniesienie obrotów odrobinę powyżej 600 i błogi spokój wewnątrz auta...
diagnoza:?
czy to coś poważnego?,
leczenie:?
jak sobie z tym poradzić?, czy może trzeba to zaakceptować bo polubić to raczej się nie da...
Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie
Ta dźwignia poniżej to nie tempomat. Jest to podwyższenie obrotów przydatne do rozgrzewania silnika lub prz ostrej pracy z wyciągarką.
A wibracje to być może jakiś urwany zaczep od wydechu lub zużyta poduszka pod silnikiem/skrzynią/reduktorem.
A wibracje to być może jakiś urwany zaczep od wydechu lub zużyta poduszka pod silnikiem/skrzynią/reduktorem.
- nieludzki
- Klubowicz
- Posty: 560
- Rejestracja: 05 gru 2009, 02:11
- Auto: HDJ 80 4,2 TD '93; Hilux 2,4 TD '98
- Kontakt:
Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie
jak widać człowiek uczy się całe życie a potem umiera nie poznawszy wszystkich tajemnic swojej toyoty...LEX pisze:Ta dźwignia poniżej to nie tempomat. Jest to podwyższenie obrotów przydatne do rozgrzewania silnika lub prz ostrej pracy z wyciągarką.
LEX, dzięki za pomoc w rozwikłaniu jednej z zagadek mojego auta... jeszcze ich kilka zostało ...
czy zatem zanim odwiedzę jakiego machera i posprawdza mi wszystkie poduszki i wydech, mogę do tego czasu posiłkować się tą magiczną dźwignią do podwyższania obrotów ? czy ma to jakieś skutki uboczne prócz lekko zawyżonego spalania ?
Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie
obroty 600 to trochę za mało, podniósłbyn do 700-750 - zdaje się, że takie powinny być
Jak obroty są za niskie silnik brzydko pracuje...
Jak obroty są za niskie silnik brzydko pracuje...
- nieludzki
- Klubowicz
- Posty: 560
- Rejestracja: 05 gru 2009, 02:11
- Auto: HDJ 80 4,2 TD '93; Hilux 2,4 TD '98
- Kontakt:
Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie
gdzie można znaleźć prawidłową wartość obrotów nieobciążonego silnika ?
czy da się to w jakiś łatwy sposób podregulować (śrubokręt jak w komarku... ) ,
czy może jednak trzeba podjechać do jakiegoś Maga z komputerem...?
czy da się to w jakiś łatwy sposób podregulować (śrubokręt jak w komarku... ) ,
czy może jednak trzeba podjechać do jakiegoś Maga z komputerem...?
Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie
Nie wiem jak w J8, ale pewnie tak samo jak w J7, czyli nie powinno być żadnych problemów z regulacją. U mnie do pompy dochodzi linka od gazu i wchodzi na taką krzywkę, na której są śrubki regulacyjne. Tymi śrubkami można ustalić wartość wolnych obrotów. Na pierwszy rzut oka widać jak to działa, bo to w strasznie prosty sposób rozwiązane. A co do pokrętła, możesz podkręcić nim gaz bez obaw, bo od strony pompy, to to samo, jak byś lekko wcisnąłpedał gazu. Obie linki działają równolegle.
- nieludzki
- Klubowicz
- Posty: 560
- Rejestracja: 05 gru 2009, 02:11
- Auto: HDJ 80 4,2 TD '93; Hilux 2,4 TD '98
- Kontakt:
Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie
dzięki Fobos,
a teraz podstawowe pytanie: czy istnieje jakiś określony poziom wolnych obrotów, no nie wiem np.:7238,6 r/min. ?
czy ustawia się to "na oko" czyli w tym wypadku "na ucho"...?
a teraz podstawowe pytanie: czy istnieje jakiś określony poziom wolnych obrotów, no nie wiem np.:7238,6 r/min. ?
czy ustawia się to "na oko" czyli w tym wypadku "na ucho"...?
Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie
Ja u siebie ustawiłem na ucho,czyli na ciepłym silniku jest to najniższy poziom obrotów przy którym silnik pracuje równo i po gwałtownym dodaniu gazu równo wchodzi na obroty.
Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie
obroty jałowe dla 1HD-T
manual 600-700rpm
automat 750-850rpm
według manuala Toyoty
manual 600-700rpm
automat 750-850rpm
według manuala Toyoty
Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie
W Haynes'ie podają takie dane:
Silnik 1HD-T
manual: 650 rpm
automatic: 800 rpm
Silnik 1HD-FT
manual: 650-750 rpm
automatic: 750-850 rpm
Jest też informacja (o której nie wiedziałem) że przy okazji należy sprawdzić maksymalne obroty - dla obu silników powinny mieścić się w zakresie 4300 - 4500 rpm.
Silnik 1HD-T
manual: 650 rpm
automatic: 800 rpm
Silnik 1HD-FT
manual: 650-750 rpm
automatic: 750-850 rpm
Jest też informacja (o której nie wiedziałem) że przy okazji należy sprawdzić maksymalne obroty - dla obu silników powinny mieścić się w zakresie 4300 - 4500 rpm.