wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
nieludzki
Klubowicz
Posty: 560
Rejestracja: 05 gru 2009, 02:11
Auto: HDJ 80 4,2 TD '93; Hilux 2,4 TD '98
Kontakt:

wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie

Post autor: nieludzki »

przedstawię pacjenta :
HDJ 80, 1993r., 4,2 diesel, silnik 1HD-T,
objawy:
na wolnych obrotach (postój, noga z gazu-niewiele poniżej 600 obrotów) auto wpada w lekki rezonans, lekki acz dość irytujący na dłuższą metę... leciutkie dodanie gazu (pedałem) lub niewielkie podciągnięcie tempomatem (tak się chyba nazywa ta dźwignia poniżej stacyjki z dziwnym znaczkiem i napisem "LOCK") powoduje podniesienie obrotów odrobinę powyżej 600 i błogi spokój wewnątrz auta...
diagnoza:?
czy to coś poważnego?,
leczenie:?
jak sobie z tym poradzić?, czy może trzeba to zaakceptować bo polubić to raczej się nie da...

Awatar użytkownika
LEX
Posty: 1582
Rejestracja: 23 wrz 2007, 22:01
Auto: Lexus LX450
Kontakt:

Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie

Post autor: LEX »

Ta dźwignia poniżej to nie tempomat. Jest to podwyższenie obrotów przydatne do rozgrzewania silnika lub prz ostrej pracy z wyciągarką.

A wibracje to być może jakiś urwany zaczep od wydechu lub zużyta poduszka pod silnikiem/skrzynią/reduktorem.

Awatar użytkownika
nieludzki
Klubowicz
Posty: 560
Rejestracja: 05 gru 2009, 02:11
Auto: HDJ 80 4,2 TD '93; Hilux 2,4 TD '98
Kontakt:

Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie

Post autor: nieludzki »

LEX pisze:Ta dźwignia poniżej to nie tempomat. Jest to podwyższenie obrotów przydatne do rozgrzewania silnika lub prz ostrej pracy z wyciągarką.
jak widać człowiek uczy się całe życie a potem umiera nie poznawszy wszystkich tajemnic swojej toyoty...

LEX, dzięki za pomoc w rozwikłaniu jednej z zagadek mojego auta... jeszcze ich kilka zostało ...

czy zatem zanim odwiedzę jakiego machera i posprawdza mi wszystkie poduszki i wydech, mogę do tego czasu posiłkować się tą magiczną dźwignią do podwyższania obrotów ? czy ma to jakieś skutki uboczne prócz lekko zawyżonego spalania ?

Awatar użytkownika
slawek
Posty: 359
Rejestracja: 07 lip 2008, 23:03
Auto: HDJ80, Gaz 67B Czapajew
Kontakt:

Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie

Post autor: slawek »

obroty 600 to trochę za mało, podniósłbyn do 700-750 - zdaje się, że takie powinny być
Jak obroty są za niskie silnik brzydko pracuje...

Awatar użytkownika
nieludzki
Klubowicz
Posty: 560
Rejestracja: 05 gru 2009, 02:11
Auto: HDJ 80 4,2 TD '93; Hilux 2,4 TD '98
Kontakt:

Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie

Post autor: nieludzki »

gdzie można znaleźć prawidłową wartość obrotów nieobciążonego silnika ?
czy da się to w jakiś łatwy sposób podregulować (śrubokręt jak w komarku... :lol:) ,
czy może jednak trzeba podjechać do jakiegoś Maga z komputerem...?

Awatar użytkownika
fobos
Posty: 3155
Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:47
Auto: VZJ 90
Kontakt:

Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie

Post autor: fobos »

Nie wiem jak w J8, ale pewnie tak samo jak w J7, czyli nie powinno być żadnych problemów z regulacją. U mnie do pompy dochodzi linka od gazu i wchodzi na taką krzywkę, na której są śrubki regulacyjne. Tymi śrubkami można ustalić wartość wolnych obrotów. Na pierwszy rzut oka widać jak to działa, bo to w strasznie prosty sposób rozwiązane. A co do pokrętła, możesz podkręcić nim gaz bez obaw, bo od strony pompy, to to samo, jak byś lekko wcisnąłpedał gazu. Obie linki działają równolegle.

Awatar użytkownika
nieludzki
Klubowicz
Posty: 560
Rejestracja: 05 gru 2009, 02:11
Auto: HDJ 80 4,2 TD '93; Hilux 2,4 TD '98
Kontakt:

Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie

Post autor: nieludzki »

dzięki Fobos,

a teraz podstawowe pytanie: czy istnieje jakiś określony poziom wolnych obrotów, no nie wiem np.:7238,6 r/min. ?
czy ustawia się to "na oko" czyli w tym wypadku "na ucho"...?

Awatar użytkownika
fobos
Posty: 3155
Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:47
Auto: VZJ 90
Kontakt:

Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie

Post autor: fobos »

Ja u siebie ustawiłem na ucho,czyli na ciepłym silniku jest to najniższy poziom obrotów przy którym silnik pracuje równo i po gwałtownym dodaniu gazu równo wchodzi na obroty.

Patry
Posty: 465
Rejestracja: 01 lis 2008, 21:47
Auto: J73 V8, HDJ100, HJ61, FZJ80
Kontakt:

Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie

Post autor: Patry »

obroty jałowe dla 1HD-T

manual 600-700rpm
automat 750-850rpm

według manuala Toyoty :wink:

Awatar użytkownika
slawek
Posty: 359
Rejestracja: 07 lip 2008, 23:03
Auto: HDJ80, Gaz 67B Czapajew
Kontakt:

Re: wolne obroty kontra nieprzyjemny rezonans w samochodzie

Post autor: slawek »

W Haynes'ie podają takie dane:

Silnik 1HD-T
manual: 650 rpm
automatic: 800 rpm

Silnik 1HD-FT
manual: 650-750 rpm
automatic: 750-850 rpm

Jest też informacja (o której nie wiedziałem) że przy okazji należy sprawdzić maksymalne obroty - dla obu silników powinny mieścić się w zakresie 4300 - 4500 rpm.

ODPOWIEDZ