moment dokręcenia łożysk piasty przód

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 658
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

moment dokręcenia łożysk piasty przód

Post autor: Zibi »

Ktoś posiada takie dane? Jak widzę co ostatnio dzieje się z łozyskami 80-tek w moim rejonie postanowiłem posprawdzać u siebie.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: moment dokręcenia łożysk piasty przód

Post autor: Rokfor32 »

Nie ma żadnego.

Serwisówka podaje moment oporu łożysk po dokręceniu - niestety jest to strasznie niewymierne, bo to malutka wartość, i silnie zależy np. od lepkości użytego smaru za czy twardości uszczelniacza z tyłu piasty.

Ja to dokręcam inaczej: w rękach do skasowania luzu, potem cofię o 1/6 obrotu. I dokręcam kontrę. Ale - ta metoda wymaga, żeby gwinty były jak trzeba, bo ta 1/6 obrotu to właśnie luz na gwincie, który kontra kasuje.

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 658
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

Re: moment dokręcenia łożysk piasty przód

Post autor: Zibi »

No tak to też zawsze robiłem. Ale ostatnio w LR ustaliłem, ze moment jest 490 Nm. I pomyślałem, ze Toyota tez ma to w ten sposów wskazane. I chciałem być dobry dla mojego maleństwa :)

Ostatnio w rejonie 3 koła odpadły, własnie przez przegrzane łozysko, które dokręciło się w czasie jazdy. Oczywiscie to były jazdy na bucie przez ponad 100 km.

Awatar użytkownika
Mirekk
Klubowicz
Posty: 665
Rejestracja: 12 wrz 2017, 21:46
Auto: KZJ95, A6 Allroad
Kontakt:

Re: moment dokręcenia łożysk piasty przód

Post autor: Mirekk »

Zibi pisze:Ostatnio w rejonie 3 koła odpadły, własnie przez przegrzane łozysko, które dokręciło się w czasie jazdy. Oczywiscie to były jazdy na bucie przez ponad 100 km.
Jak jeździłem Skodą, to było słychać, że z łożyskiem jest coś nie tak. I zazwyczaj dało się spokojnie dojechać do nawet oddalonego o kilkaset kilometrów warsztatu. Może problemem jest nie moment dokręcenia, a same łożyska tzw. OEM?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: moment dokręcenia łożysk piasty przód

Post autor: Rokfor32 »

Masz pojęcie - ile to jest 490 Nm? :shock: :wink: Chyba że przecinek się zawieruszył ... :wink:

W większości przypadków (w toytoyach) te łożyska dokręcane są nieprawidłowo - ale układ rozwiązuje to sobie sam - po prostu obracająca się dolna bieżnia wewnętrznego łożyska (jeżeli jest skręcone za mocno, to wewnętrzne bieżnie zaczynają się obracać po czopie piasty) wyciera rowek w podkładce dociskowej (nie jest ona utwardzona). Większość tego co rozbieram tak właśnie ma, czyli wycięty rowek w podkładce.

Problem może się pojawić wtedy, kiedy kontra jest dokręcona za słabo, i się to zluzuje. Wówczas faktycznie na prawej stronie auta może dojść do zaciskania łożyska, jeżeli się podkładka zdoła zgrzać z bieżnią, i zacznie obracać, ciągnąc nakrętkę. Praktycznie ten problem nie istnieje, jak się nakrętki skręca kluczem, a nie przecinakiem. Trza jednak zwrócić uwagę, czy nakrętki nie sa poodkształcane od użycia przecinaka, i jeżeli sa - to uszkodzenia zeszlifować, lub zapodać nowe nakrętki.

Dosyć istotny też jest użyty smar. Te łożyska rozgrzewają się w czasie pracy - szczególnie przy autostradowej jeździe, albo ostrym używaniu champli. Ważne jest więc, w jakiej temperaturze smar przestaje być plastyczny - a staje się ciekły.

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2506
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: moment dokręcenia łożysk piasty przód

Post autor: kpeugeot »

Czyli lepiej dokręcić za mocno niż za słabo

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 658
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

Re: moment dokręcenia łożysk piasty przód

Post autor: Zibi »

490 nm - taka wartośc jest w manualu disco II. Ja używam zawsze nowych nakrętek i podkładek - bo to jakies grosze są. A jak się jedzie na pełnm bucie najpierw w terenie a pózniej na czarnym to mozesz w 80-tce łozyska nie usłyszeć - ja znam ten odgłoś - takie strzelanie- zatarłem łożysko kiedyś w serbii.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: moment dokręcenia łożysk piasty przód

Post autor: Rokfor32 »

kpeugeot pisze:Czyli lepiej dokręcić za mocno niż za słabo
Za mocno to pozrywasz gwinty, i wtedy już nie masz "za mocno" ... :wink:

480 Nm to są wartości skręcania piast w nowych modelach, gdzie nie ustalasz na nakrętce luzu łożyskowego, ino masz po prostu dowalić wewnętrzne bieżnie do siebie. Czyli tak, jak to ma J9, J12, i młodsze. W starych typach, gdzie nakrętka opiera się o łożyska stożkowe, moment wychodzi zerowy, ze względu na to cofnięcie. dotyczy to również aut z blokadą na wkręty - czyli takie rozwiązanie jak w tylnej piaście HD, tak też mają ople/isuzu z przodu. Też moment dokręcania łożyska jest zerowy, bo dociąga się do oporu, i cofa do pierwszej dziurki blokującej.

Natomiast przy kontrowaniu - nie pamietam z głowy, ale to jest wartość 50 - 70Nm.

marcinffr
Posty: 33
Rejestracja: 05 cze 2013, 17:10
Auto: KZJ 73 VX Huber Intercooler kit,
HDJ 100 manual
Kontakt:

Re: moment dokręcenia łożysk piasty przód

Post autor: marcinffr »

Przy kontrowaniu 64 Nm

Awatar użytkownika
Jelonek
Posty: 13
Rejestracja: 20 maja 2019, 12:55

Re: moment dokręcenia łożysk piasty przód

Post autor: Jelonek »

50Nm !!!!!!!!! ani wiecej ani mniej , to jest 5 kg,
ciezarek 5 kg zawiesic na drucie i potem na srobie od kola, luzowac powoli lozysko, jak sie piasta poruszy to wszystko gra :)
przy nowych lozyskach mozna dokrecic troche mocniej, ale nie wiecej niz 65Nm,

od 250 tkm nie zmienialem zadnych lozysk, tylko uszczelki :)

ODPOWIEDZ