Strona 1 z 4

skrzynia biegów

: 06 cze 2016, 18:50
autor: kilometr
cześć
Po czym zewnętrznie rozróżnić skrzynię HF150 od HF151?

Re: skrzynia biegów

: 06 cze 2016, 19:32
autor: Rokfor32
Nie rozróżnisz. Zewnętrznie nie ma różnic - jedynie bebechy.

Re: skrzynia biegów

: 06 cze 2016, 20:16
autor: kylon
Po tarczy sprzęgła. H150F ma 21 rowków na wieloklinie a H151F 14.

Re: skrzynia biegów

: 06 cze 2016, 21:07
autor: Rokfor32
Kylon - a do czego szły skrzynki H z 21z? bo na stówe jestem pewien, że robiłem sprzęgło do FZJ80 arabskiej (czyli właśnie H150F) - i tarcza była jak w klekotach - 14z ...

Pytam nie tylko z ciekawości - do tej pory byłem przekonany, że 21z największe tarcze to 275mm z J12. A to czasem mało, przy podkręcaniu silnika ... :wink:

Re: skrzynia biegów

: 06 cze 2016, 21:10
autor: kylon
Np HZJ80 ma H150F a HDJ80 z 1HDT i 1HD-FT H151F. Benzyna ma też H151F.

Re: skrzynia biegów

: 06 cze 2016, 21:14
autor: kilometr
Dzięki za informacje. Muszę się jeszcze dowiedzieć jaką skrzynię mam w swojej HDJ80 z 1990. Może zostawiłem sobie starą tarczę sprzęgłową w piwnicy, to policzę zęby na wieloklinie. Ale coś mi się wydaje, że pasować nie będzie.
Dostałem całkiem fajną skrzynię i chciałem wymienić w swojej 80-tce, bo już mi synchronizatory siadają. Ale chyba tylko reduktor wymienię.

Re: skrzynia biegów

: 06 cze 2016, 21:17
autor: kilometr
A co jest w tej wielkiej gruszce na flanszy zdawczej na tył w tych nowszych reduktorach? Ja mam w swoim dużo mniejszą flanszę. To i wal mam dłuższy cholera.

Re: skrzynia biegów

: 06 cze 2016, 21:21
autor: kylon
Są różne reduktory:
Full time z wiskozą i bez
Part time czyli z dołączanym przodem.
Wały pomiędzy manualem i automatem też są różnej długości. W innym miejscu jest belka pod skrzynią czyli i też reduktor.

Re: skrzynia biegów

: 06 cze 2016, 23:04
autor: kilometr
To jest niestety full time, a w tej obudowie to pewnie siedzi wiskoza. A do czego ona jest potrzebna?

Re: skrzynia biegów

: 07 cze 2016, 05:41
autor: kylon
Rzadko jest wiskoza chyba że masz farta. Zazwyczaj jest silniczek elektryczny który na stałę spina międzyosiowy mechanizm różnicowy po włączeniu reduktora lub za pomocą przycisku na desce.

Re: skrzynia biegów

: 07 cze 2016, 07:18
autor: Rokfor32
Wiskoza daje efekt częściowego sprzężenia przód/tył przy otwartym centralnym dyfrze. Bardzo fajny patent, skutecznie ogranicza efekt wagonowy.

Co do skrzynek - NIE idź tą drogą. Poza przełożeniami H150F ma SŁABSZE synchronizatory dla jedynki, dwójki i trójki.

W H151F te synchronizatory są podwójne - dwa pierścienie z przekładką. W H150F są pojedyncze - klasyczny jeden pierścień.

Układ podwójny jest bardziej skomplikowany - ale też bardziej skuteczny w synchronizacji.

Re: skrzynia biegów

: 07 cze 2016, 10:16
autor: kilometr
kylon pisze:Rzadko jest wiskoza chyba że masz farta. Zazwyczaj jest silniczek elektryczny który na stałę spina międzyosiowy mechanizm różnicowy po włączeniu reduktora lub za pomocą przycisku na desce.
Zaraz, zaraz. Blokada międzyosiowego jest w innym miejscu. Ja mówię o obudowie flanszy zdawczej na tył. W starych reduktorach, takich jak mam w swojej 80-tce z 1990 obudowa jest mała i krótka, a w tych nowszych reduktorach jest wielka i długa. Coś w niej jest w środku. A blokada jest po środku, pomiędzy flanszami zdawczymi. To akurat rozbierałem kiedyś w swoim reduktorze/skrzyni rozdzielczej. Jak znam Japońców, to na pewno coś tam skomplikowali i przez to spieprzyli konstrukcję.
Widocznie inaczej postrzegamy 'szczęście'. Dla mnie szczęście to trafić używany reduktor part time, ale nie mogę znaleźć. Wychodzę z zasady 'im prostsza technika tym lepiej dla mnie'.

Re: skrzynia biegów

: 07 cze 2016, 10:32
autor: kilometr
Rokfor32 pisze:Wiskoza daje efekt częściowego sprzężenia przód/tył przy otwartym centralnym dyfrze. Bardzo fajny patent, skutecznie ogranicza efekt wagonowy.

Co do skrzynek - NIE idź tą drogą. Poza przełożeniami H150F ma SŁABSZE synchronizatory dla jedynki, dwójki i trójki.

W H151F te synchronizatory są podwójne - dwa pierścienie z przekładką. W H150F są pojedyncze - klasyczny jeden pierścień.

Układ podwójny jest bardziej skomplikowany - ale też bardziej skuteczny w synchronizacji.
'Efekt wagonowy' czyli wspomaganie przez wiskozę działania centralnego mechanizmu różnicowego, bo nie nadąża? Czy masz coś innego na myśli?
Popraw mnie jeśli się mylę: H151F ma wyższe przełożenia, co jest lepsze dla wielkich opon przy ruszaniu z miejsca, bo jedyna i dwójka są wyższe, ale ma gorzej rozwiązane synchronizatory.
A czy montowali jeszcze jakieś inne skrzynie do wczesnych 80-tek? Ja miałem na przykład przełożenie 3.71 w dyfrach, tak jak w J6 i skrzynia też mi jakoś inaczej z zewnątrz wygląda. Zaraz... teraz wpadłem na pomysł, że może wsadzili mi skrzynię od J6, ale ona jest taka zaokrąglona od spodu, pójdę sprawdzić...
to takiej nie mam. Szkoda, bo to była lepsza konstrukcja.

Re: skrzynia biegów

: 07 cze 2016, 10:56
autor: kilometr
krótko...
to jest mój reduktor:
transfer mój.jpg

Re: skrzynia biegów

: 07 cze 2016, 10:58
autor: kilometr
a ten chcę wsadzić:
transfer na zmianę.jpg