Obrotomierz w J80 szwankuje plus kontrolka oleju

Moderator: luk4s7

lecchu
Posty: 329
Rejestracja: 16 lip 2009, 14:42
Auto: HZJ80
Kontakt:

Obrotomierz w J80 szwankuje plus kontrolka oleju

Post autor: lecchu »

Witam
Zgodnie z prawem Murphiego wydarzyło się to podczas mroźnej nocy, kiedy trza się było śpieszyć, a zabrane na pokład dziewczęta zaczynały popadać w lekką panikę ;)

Objawy - jakby głupiał obrotomierz. Strzałka albo spadała do zera (i tam pozostawała, choc silnik gadał, a auto jechało normalnie), albo obroty były zaniżone o jakiś faktor (np o tysiąc obrotów, albo o 500 - zmiennie). Zaś w chwili, kiedy obrotomierz wskazywał zero (i już kompletie nie reagował na zmieniajace się obroty silnika) - zaświecała się kotrolka oleju. Za pierwszym razem to zabaczyłem tylko kotrolkę oleju, więc się wydygałem, żem straciłem całe oleum - tom i zjechał, odczekał 40min (a pamiętamy - mróz, noc, północ się zbliża, a dziewczęta dygotają ;)) by dolać oleju - ale na bagnecie olej uparcie mianifestował swoją obecność. Dolałem kontrolnie litra i pojechałem - wówczas zaobserwowałem powyższa zależnosć kontolki z obrotomierzem i uchwaliłem, że to raczej elektryka (czujnik obrotów lub kabelek). Dodatkowo - wertep lub gwałtowna przyhamowanie (ergo zatrzęsienie budą) czasem powodowało, że jakby się wszystko naprawiało i przez jakiś czas obroty były wskazywane dobrze, a kontrolka oleju gasła.

Więc pytania:
- gdzie w HZJ80 znajduje się czujnik obrotomierza?
- czy podejrzewać czujnik obrotów czy raczej przerwany niestykajacy kabelek (skłaniam się chyba raczej do drugiej opcji - niestety, bo to trudniej namierzyć pewnie :D)
- czy ten czujnik obrotów jest na jakimś bezpieczniku? probowałem odnaleźć takowy, żeby go wyjąć i aby przestała mnie konfundować zabawa na desce rozdzielczej, jednak go nie odnalazłem.

i pytanie doszkalające
- jaka jest zależność między czujnikiem obrotów a kontrolką oleju? czemu spadek wartośći obrotów do zera (zwarcie? przerwany niestykający kabelek?) zapala kontrolkę oleju? są na jakimś wspólnym kablu?

Pozdrawiam
L.

jezus
Posty: 1817
Rejestracja: 05 lut 2009, 20:58
Auto: IVECO 168M11
Kontakt:

Re: Obrotomierz w J80 szwankuje plus kontrolka oleju

Post autor: jezus »

zapewne kabelek przy czytniku brotów znajdującym sie pod spodem skrzyni....po jej lewej stronie.
Tak było u mnie w automacie i benzynie....cholerstwo drogie w wymianie więc w ruch poszła tasma i drucik by sie nie rozpadło.....trzymało do samego końca...nie mojego ale jej.... :mrgreen:

lecchu
Posty: 329
Rejestracja: 16 lip 2009, 14:42
Auto: HZJ80
Kontakt:

Re: Obrotomierz w J80 szwankuje plus kontrolka oleju

Post autor: lecchu »

Cześć
Czujnik obrotów jest w pompie wtryskowej.

Ale to nie on chyba stanowi u mnie problem. Po rozebraniu licznika wyszło, że moje auto ma naprawdę PRZEBOGATĄ historię :evil: (ktoś lutował płytkę drukowaną i przegrzał ścieżki w paru miejscach). Wygląda na to, że najprościej wymienić całe pudło z licznikami. Jednak całowieczorne studia na ToyoDiY odnośnie wszystkich modeli HZJ80 i HDJ80 ze wszystkich roczników zaowocowały jedynie głęboką konsternacją - obrotomierzy było ze 12, predkościomierzy 8 (chodzi mi o wersje zegarów z obrotomierzem i prędkościomierzem do dieslów HDJ80 i HZJ80 w wersji manual).

Tzn tyle mi wyszło różnych numerów katalogowych, które mają ten sam początek (83242 dla obrotmierzxa i 83110 dla prędkościomierza) ale różne drugie człony. I zgłupiałem....

To pytanie może zatem - moge li wymienić licznik w moim złomku (HZJ80, rocznik 94) na licznik z innej 80-tki (najlepiej z HDJ, do której jest więcej używek), czy muszę się stricte trzymać swojego modelu i rocznika?

Te liczniki jakoś się różnia istotnie (nie mówię, o różnicach manual-automat, bo to oczywiste)?

Odpowiedzcie Koledzy, bo majówka za pasem, a ja mam wybebeszoną tablicę....

Pzdr
L.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Obrotomierz w J80 szwankuje plus kontrolka oleju

Post autor: Rokfor32 »

Różnią się folie drukowane z tyłu, natomiast licznik - może być w wersji na linkę lub elektroniczny (wtedy różni się też obudowa), obrotomierze do diesli powinny być identyczne elektronicznie, ale chyba od HDJ miały zaszytą też diodkę z kontrolką turbo.

Folie różnią się w zależności od tego, co zegary maja wyświetlać. Np. jeżeli auto nie miało blokad - to nie miało też przewidzianych kontrolek na desce, i folia przychodziła inna.

To samo jest w 4runnerach/hilach - chyba z 15 typów. Jak se chciałem poskądać taki zestaw, coby wyświetlał stan blokad - to chyba z czterech go składałem ... :mrgreen:

Obejrzyj se dokładnie tył swojego - i szukaj na allegro wersji z tak samo pędzonym licznikiem - i od diesla. Często są na aukcjach wklejane foty tyłu licznika, więc idzie porównać - a jak chcesz bardziej dokładnie - to folia z tyłu ma oznaczenie numerowe, więc można zapytać o to sprzedawcę. Jeżeli natomiast chcesz tylko moduł obrotomierza - to po prostu od diesla. Same bebechy da się przełożyć, tarczkę zmienić. Ino trza wiedzieć, jak się wskazówkę ustawia potem, bo będzie głupoty wskazywał ... :wink:

lecchu
Posty: 329
Rejestracja: 16 lip 2009, 14:42
Auto: HZJ80
Kontakt:

Re: Obrotomierz w J80 szwankuje plus kontrolka oleju

Post autor: lecchu »

Cześć
Dzięki Rockfordzie, za szybką odpowiedź.

Wstępnie zdiagnozowany problem dotyczy właśnie folii ze ścieżkami z tyłu - są tam już czyjeś luty (brzydkie, że ....), pewne ścieżki się odklejają. Spróbuję to polutować, ale jak się nie uda - to teraz dzięki Tobie mam przynajmniej pojęcie, na co zwracać uwagę. Dzięki!!!

Pzdr.
L.

lecchu
Posty: 329
Rejestracja: 16 lip 2009, 14:42
Auto: HZJ80
Kontakt:

Re: Obrotomierz w J80 szwankuje plus kontrolka oleju

Post autor: lecchu »

Rockfordzie - gdzie się ustawia ową wskazówkę w obrotomierzu? Tym potencjomerem w bebechach obrotomierza czy tez jakby na zewnątrz (no nie wiem - gdzieś srubką w aucie :D)?

Albo innaczej - czy samo wykręcenie i wkręcenie (tego samego) obrotomierza z liczników już go zdeskaluje czy też dopiero jak podmienie na inny egzemplarz?

Pzdr
L.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Obrotomierz w J80 szwankuje plus kontrolka oleju

Post autor: Rokfor32 »

Potencjometr służy do skalowania proporcjonalności wskazania - czyli mówiąc po ludzku - dopasowania wskazania obrotomierza do wartości rzeczywistych obrotów.

Natomiast ustawienie o którym wspomniałem - jest konieczne po wymianie tarczy - bo żeby tego dokonać - trza zdjąć wskazówkę. A że po zdjęciu wskazówki ustrój pomiarowy traci blokadę obrotu - to nie ma szans ot tak utrafić z ponownym poprawnym założeniem wskazówki. Żeby to zrobić - trzeba po prostu obrotomierz podpiąć pod zasilanie (czyli złożyć licznik ale bez przedniej szyby) - ustawią się on wtedy na "zero" - i tak właśnie ustawia się wtedy wskazówkę.

lecchu
Posty: 329
Rejestracja: 16 lip 2009, 14:42
Auto: HZJ80
Kontakt:

Re: Obrotomierz w J80 szwankuje plus kontrolka oleju

Post autor: lecchu »

Jak zwykle wielkie dzieki za uchylenie rąbka wiedzy.

Mogę jeszcze? :D

Gdzie jest w końcu w silniku 1HZ czujnik obrotów? Czy to jest to, co się nazywa "picku up sensor" i jest w pompie wtryskowej (taki wkręcany jak śrubka, z kabelkami)? Cały czas byłem przekonany, że właśnie tam, ale mechanik walczący z powyższymi moimi objawami twierdzi uparcie, że w alternatorze.....

PS Liczniki okazały się ponoć dobre, poszukiwania w toku....

Pzdr
L.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Obrotomierz w J80 szwankuje plus kontrolka oleju

Post autor: Rokfor32 »

Standardowo toyki mają ten czujnik w pompie wtryskowej - przynajmniej te z rotacyjną pompą. Bo przy pompach rzędowych chyba faktycznie był w alternatorze ... :roll:

Łatwo oszacować - jak pompa ma tylko jeden "układzik elektryczny" - to jest to układ gaszenia silnika, i jest wkręcony w przednie części, w okolicy wyjść wtryskowych, zwykle od góry pompy. Czujnik obrotów natomiast wkręcany jest w tylnej części, bliżej napędu, od strony bloku silnika. No i wtedy są po prostu dwie pary kabelków przy pompie :wink:

Ale - zdarzały się wyjątki, co do systemu gaszenia. Na przykład przy BJ70, już w wersji z rotacyjną pompą, do gaszenia służył nie elektrozawór na pompie, a przepustnica zamykająca kolektor dolotowy :wink:

lecchu
Posty: 329
Rejestracja: 16 lip 2009, 14:42
Auto: HZJ80
Kontakt:

Re: Obrotomierz w J80 szwankuje plus kontrolka oleju

Post autor: lecchu »

Kilkugodzinne studia w serwisówkach i na necie skłaniają mnie do stanowczej obrony tezy, iż w silniku 1HZ czujnik obrotów (pick up sensor, speed engine sensor, tachometer sensor i wariacje) znajduje w pompie wtryskowej. ma postać jakby śrubki i jest wkręcony do korpusu samej pompy. Można go przegapić, ponieważ znajduje się od strony bloku samego silnika, zapewne niewidoczny na kilka pierwszych rzutów oka.

Dla potomnych - należy go odpiąć od systemu (jest kostka) i zmierzyć omomierzem. Ma być od 600-800ohmów ze wskazaniem na 730ohmów (dwa różne wpisy w dwóch serwisówkach). Przy innym oporze - wymiana. Dokręcenie - 210kg-cm (to wyczytałem z serwisówki, więc pewnie należy uzyć klucza dynamo).

Teraz pozostaje mi zadanie trudniejsze - przekonać do tego mechanika jednocześnie go do mnie nie zrażając (wiecie - te wywieszki, że jak się klient ciska i twierdzi, że wie lepiej, to stawka razy 2 abo i więcej :D).

Pzdr
L.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Obrotomierz w J80 szwankuje plus kontrolka oleju

Post autor: Rokfor32 »

Ja tam się nie zrażam na podwójną stawkę - a asertywność mam wysoką ... :mrgreen:

lecchu
Posty: 329
Rejestracja: 16 lip 2009, 14:42
Auto: HZJ80
Kontakt:

Re: Obrotomierz w J80 szwankuje plus kontrolka oleju

Post autor: lecchu »

Witam
U mnie problemem okazał się jeden przegnity kabelek masy, który powodował takie różne mecyjki. Po wymianie od razu mi się nawet ładowanie poprawiło, więc wypływ musiał być konkretny. Niestety wykryte to zostało dopiero w drugim warsztacie, pierwszy mi chciał najpierw wymienić licznik, a potem naprawiać alternator. A na końcu się przyznał, że pierwszy raz robi elektryke w J80 (przynajmniej zatrudniony tam elektryk, z którym mi przyszło rozmawiać). Więc się nam jakoś nie ułożyło....

W każdym bądź razie nie należy się spieszyć z wymianą liczników czy też samego czujnika obrotów, tylko na spokojnie przejrzeć wiązki. Mój przegniły kabel masowy znajdował się od puszki bezpieczników znajdującej się pod maską do samej karoserii (to ta puszka z bezpiecznikami od świateł, klaskonu etc)

Pzdr
L.

ODPOWIEDZ