Toyota Land Cruiser Owners Club Poland

Największy, najlepszy, jedyny klub Toyota Land Cruiser w Polsce.
Dzisiaj jest 21 lip 2018, 2:14
www.wyprawa4x4.pl


Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
Post: 24 cze 2018, 12:20 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 lis 2008, 12:16
Posty: 365
Lokalizacja: Wadowice
Auto: Było BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajdówka Escape, zmota Escape
Ktoś posiada takie dane? Jak widzę co ostatnio dzieje się z łozyskami 80-tek w moim rejonie postanowiłem posprawdzać u siebie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 cze 2018, 18:21 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5560
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Nie ma żadnego.

Serwisówka podaje moment oporu łożysk po dokręceniu - niestety jest to strasznie niewymierne, bo to malutka wartość, i silnie zależy np. od lepkości użytego smaru za czy twardości uszczelniacza z tyłu piasty.

Ja to dokręcam inaczej: w rękach do skasowania luzu, potem cofię o 1/6 obrotu. I dokręcam kontrę. Ale - ta metoda wymaga, żeby gwinty były jak trzeba, bo ta 1/6 obrotu to właśnie luz na gwincie, który kontra kasuje.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 cze 2018, 21:05 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 lis 2008, 12:16
Posty: 365
Lokalizacja: Wadowice
Auto: Było BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajdówka Escape, zmota Escape
No tak to też zawsze robiłem. Ale ostatnio w LR ustaliłem, ze moment jest 490 Nm. I pomyślałem, ze Toyota tez ma to w ten sposów wskazane. I chciałem być dobry dla mojego maleństwa :)

Ostatnio w rejonie 3 koła odpadły, własnie przez przegrzane łozysko, które dokręciło się w czasie jazdy. Oczywiscie to były jazdy na bucie przez ponad 100 km.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 cze 2018, 21:52 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 wrz 2017, 21:46
Posty: 315
Lokalizacja: mazowieckie
Auto: KZJ95
Zibi pisze:
Ostatnio w rejonie 3 koła odpadły, własnie przez przegrzane łozysko, które dokręciło się w czasie jazdy. Oczywiscie to były jazdy na bucie przez ponad 100 km.
Jak jeździłem Skodą, to było słychać, że z łożyskiem jest coś nie tak. I zazwyczaj dało się spokojnie dojechać do nawet oddalonego o kilkaset kilometrów warsztatu. Może problemem jest nie moment dokręcenia, a same łożyska tzw. OEM?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 cze 2018, 22:01 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5560
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Masz pojęcie - ile to jest 490 Nm? :shock: :wink: Chyba że przecinek się zawieruszył ... :wink:

W większości przypadków (w toytoyach) te łożyska dokręcane są nieprawidłowo - ale układ rozwiązuje to sobie sam - po prostu obracająca się dolna bieżnia wewnętrznego łożyska (jeżeli jest skręcone za mocno, to wewnętrzne bieżnie zaczynają się obracać po czopie piasty) wyciera rowek w podkładce dociskowej (nie jest ona utwardzona). Większość tego co rozbieram tak właśnie ma, czyli wycięty rowek w podkładce.

Problem może się pojawić wtedy, kiedy kontra jest dokręcona za słabo, i się to zluzuje. Wówczas faktycznie na prawej stronie auta może dojść do zaciskania łożyska, jeżeli się podkładka zdoła zgrzać z bieżnią, i zacznie obracać, ciągnąc nakrętkę. Praktycznie ten problem nie istnieje, jak się nakrętki skręca kluczem, a nie przecinakiem. Trza jednak zwrócić uwagę, czy nakrętki nie sa poodkształcane od użycia przecinaka, i jeżeli sa - to uszkodzenia zeszlifować, lub zapodać nowe nakrętki.

Dosyć istotny też jest użyty smar. Te łożyska rozgrzewają się w czasie pracy - szczególnie przy autostradowej jeździe, albo ostrym używaniu champli. Ważne jest więc, w jakiej temperaturze smar przestaje być plastyczny - a staje się ciekły.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 cze 2018, 22:07 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 cze 2009, 6:52
Posty: 1801
Lokalizacja: lublin/Wrocław
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Czyli lepiej dokręcić za mocno niż za słabo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 cze 2018, 22:27 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 lis 2008, 12:16
Posty: 365
Lokalizacja: Wadowice
Auto: Było BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajdówka Escape, zmota Escape
490 nm - taka wartośc jest w manualu disco II. Ja używam zawsze nowych nakrętek i podkładek - bo to jakies grosze są. A jak się jedzie na pełnm bucie najpierw w terenie a pózniej na czarnym to mozesz w 80-tce łozyska nie usłyszeć - ja znam ten odgłoś - takie strzelanie- zatarłem łożysko kiedyś w serbii.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 cze 2018, 7:39 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5560
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
kpeugeot pisze:
Czyli lepiej dokręcić za mocno niż za słabo


Za mocno to pozrywasz gwinty, i wtedy już nie masz "za mocno" ... :wink:

480 Nm to są wartości skręcania piast w nowych modelach, gdzie nie ustalasz na nakrętce luzu łożyskowego, ino masz po prostu dowalić wewnętrzne bieżnie do siebie. Czyli tak, jak to ma J9, J12, i młodsze. W starych typach, gdzie nakrętka opiera się o łożyska stożkowe, moment wychodzi zerowy, ze względu na to cofnięcie. dotyczy to również aut z blokadą na wkręty - czyli takie rozwiązanie jak w tylnej piaście HD, tak też mają ople/isuzu z przodu. Też moment dokręcania łożyska jest zerowy, bo dociąga się do oporu, i cofa do pierwszej dziurki blokującej.

Natomiast przy kontrowaniu - nie pamietam z głowy, ale to jest wartość 50 - 70Nm.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 cze 2018, 22:28 
Offline

Rejestracja: 05 cze 2013, 17:10
Posty: 32
Lokalizacja: Chojnice
Auto: KZJ 73 VX Huber Intercooler kit,
HDJ 100 manual
Przy kontrowaniu 64 Nm


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
 www.tlc-camp.pl/produkt/kalendarz-tlc-20162017/


Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group