Zestaw turbo do 1HZ

Moderator: luk4s7

Remiołek
Posty: 2200
Rejestracja: 16 paź 2009, 00:25
Auto: VW T4 Syncro- Osio?ek, ale jak w domu si? czuj?
Kontakt:

Re: Zestaw turbo do 1HZ

Post autor: Remiołek »

estewes pisze:Drogi Proto,na forum są 3 uturbione Hj60 z silnikiem 2H a nie jak piszesz 2 :wink: .U mnie max doładowanie dochodzi do 1.3 bara 8)
wiem że to za dużo ale zrobiłem tak już ponad 15.000km i wszystko jest ok.Jak zabije ten silnik wstawię sobie drugi :mrgreen:
Jak wracałeś za kanał to miałeś coś w okolicach 0,3 ustawione jak pamiętam? I bez boosta. Cóżeś poczynił Estewes?

Awatar użytkownika
estewes
Klubowicz
Posty: 1399
Rejestracja: 28 sie 2009, 19:30
Auto: HJ60 2H turbo
Kontakt:

Re: Zestaw turbo do 1HZ

Post autor: estewes »

Remik no co ty 0,3... :mrgreen: Jak wracałem to miałem max 1.0 bar ustawiony.
Nic nie robiłem z turbiną.Zwiększyłem troszeczkę dawkę na pompie,ale wskaźnik najwyższe doładowanie pokazuje tylko jak ''ciągnę'' na 4 biegu :shock:
Dziwne to trochę ale prawdziwe.

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: Zestaw turbo do 1HZ

Post autor: Addams »

Drogi Proto :D
Dużo informacji na temat uturbionych silników 3B znajdziesz na http://www.serie4.fr" onclick="window.open(this.href);return false;. Co ważne, oni te motory uturbiają od lat metodami garażowymi (w przeciwieństwie do australijczyków którzy wolą gotowe zestawy), przy użyciu różnych sprężarek i "patentów". Minus jest taki że niezbyt często jeżdżą potem na hamownię. Drugi minus jest taki, że piszą okropnym slangiem z którym słabo radzi sobie guglowski tłumacz, ale da się radę poczytać

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Zestaw turbo do 1HZ

Post autor: Rokfor32 »

Doładowanie dla turbin VNT, przy ustalonych nastawach zaworu ciśnieniowego, jest zależne od nastawy pompy. Zwiększenie dawki zwiększa też ciśnienie doładowania, bo wytwarza się więcej ciepła/gazów spalinowych.

W obu Waszych autach nie ma zainstalowanej pełnej kontroli turbiny (nie ma zewnętrznych wasegate kontrolujących na sztywno ciśnienie dolotu), a sterowanie jest oparte na kontroli ciśnienia spalin. te turbiny są bardzo wydajne dzięki takiemu sterowaniu, ale taką uproszczoną metodą nie udaje się nastawiać niskich ciśnień doładowania. Dokładniej - nastawa jest kompromisowa, bo chodzi o uzyskanie doładowania przy bardzo niskich obrotach - zejście z max doładowania jednocześnie wykastrowałoby doładowanie na dole - a o ten dół właśnie chodziło.

Zewnętrzne zawory wastagete to nie taka znowu droga sprawa, ale i nie aż tak tania. Chińskie podróby to koszt ze 4 stów. Ale nie mam zaufania. Te lepsiejsze, znanych firm z branży - ok. 1200 - 1500 zeta.

Co do parametrów tabelkowych - trza wiedzieć, na co się patrzy. Ori 1HD-FT pracuje na ledwie 0,5 bara. I jest bez problemu podkręcalny x2, a nawet X3 na doładowaniu. ... :wink: Z racji bezpośredniego wtrysku i chłodzenia tłoków nie jest wrażliwy na przegrzania.

Jako ciekawostka - do silnika 1HD-FT były montowane klasyczne turbiny CT26. Ale niektóre wersje J100 miały montowaną turbinę VNT - fabrycznie. Przychodziła wtedy turbina Garrett GT 2359V (lub podobna), sterowana mechanicznie. Oznacza to tyle, że są dostępne ori kolektory pod tego typu turbinę (jest inna kształtem niż CT26).

Awatar użytkownika
piter69A
Posty: 612
Rejestracja: 30 sty 2009, 14:48
Auto: HZJ-73, HDJ-100, 2xGAZ69
Kontakt:

Re: Zestaw turbo do 1HZ

Post autor: piter69A »

Odkopuję temat z racji kompletowania zestawu do doprowadzenia silnika 1HZ do wersji 1HZ-T.

Komponenty pozyskane z 1HD-T:
- kolektor wydechowy
- turbina
- kolano wylotowe
- wspornik turbiny
- rura gumowa między filtrem powietrza a turbiną
- rurka odmy między pokrywą zaworów a filtrem powietrza
- dolot "turbo" między turbiną a kolektorem dolotowym
- przewód wodny nagrzewnicy z wyjściem wody na turbinę

Potrzebuję jeszcze:
- pokrywę filtra powietrza
- osłonę termiczną turbiny
- stalową rurkę wodną między górnym króćcem chłodnicy a turbiną
- aluminiowy górny króciec wodny z wyjściem na turbinę
- kawałek tłumika z kołnierzem do wylotu turbiny

Pytania:
-Czy zasilanie olejowe turbiny wykonywać w oryginalnym miejscu z bloku poprzez wykonanie otworu gwintowanego czy doprowadzić od czujnika ciśnienia oleju jak w zestawach do uturbiania?
- W miejscu gdzie w 1HD-T znajduje się rurka wodna do turbiny czyli nad rozrządem u mnie jest rurka podciśnienia. Czy przekładać linię podciśnienia czy inaczej poprowadzić wodę?
- Jak rozwiązać temat zmiany dawki w pompie wtryskowej jeśli nie ma boost compensatora jak w 1HD-T. Czy da się się do pompy w 1HZ zaadoptować jakieś skuteczne rozwiązanie?? Zakup ori nakładki pompy ze względu na koszt nie możliwy.
- Czy zmieniać nastawy zaworu upustowego turbiny czy zostawić fabryczne?
- Czy zmieniać nastawy dawki paliwa na pompie wtryskowej?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Zestaw turbo do 1HZ

Post autor: Rokfor32 »

Jeżeli masz możliwość (blok na stole) - to zrób osobne podejścia olejowe, i do zasilania, i do spływu oleju. Wodę możesz poprowadzić dosyć dowolnie - nie ma to większego znaczenia. boost kompensator zapodajesz z dowolnej pompy denso (model i marka auta z którego będzie pochodzić jest drugorzędna, tak samo jak ilość cylindrów. Korpusy denso sa praktycznie w 100% kompatybilne w dowolnych aplikacjach. Koszt na allegro jakiego starocia to okolice 50 zeta. Celuj w pompy z tłoczkiem 10mm, będzie wówczas w miarę pasował stożek kompensacyjny (kąt pochylenia). Zawór upustowy na początek zostaw w nastawie fabrycznej. Zresztą - bez zmiany sekcji tłoczącej na większą i tak za wiele ze swojej pompy nie wydusisz, więc wyższe doładowanie to jedynie większy nadmiar tlenu - mocy od tego nie przybędzie - acz uzyskasz niższe EGT.

Awatar użytkownika
piter69A
Posty: 612
Rejestracja: 30 sty 2009, 14:48
Auto: HZJ-73, HDJ-100, 2xGAZ69
Kontakt:

Re: Zestaw turbo do 1HZ

Post autor: piter69A »

Silnik jest w aucie i nie będzie ruszany.
Sam spływ jest do zrobienia, podobnie jak otwory gwintowane pod wspornik turbiny na aucie przy zachowaniu czystości ale zasilanie już raczej będzie trudne.

Jakiś przykład pompy dawcy??

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Zestaw turbo do 1HZ

Post autor: Rokfor32 »

Wpisz sobie w allegro "pompa wtryskowa denso". Pół świata motoryzacyjnego na tym jeździło, nie tylko toyoty ... :wink:

Generalnie wszystkie pompy rotracyjne oparte na patencie bosha sa ze sobą kompatybilne - ale bywają różnice w detalach. Przykładowo - pompy Zexel mają często inny gwint na śrubach przelewu (większa średnica), denso ma lewy gwint na osi regulatora odśrodkowego, o 1 mm różni się wysokość czujnika obrotów (denso vs zexel) ... :mrgreen:

No tego typu detale. Ale korpusy, sekcje tłoczące - w całości i w komponentach współzamienne.

ps. poszukaj sobie jak się dekoduje oznaczenie pomp - tam jest zapisane jaka jest średnica sekcji tłoczącej.

Sugestia moja - pompa z Galanta 2,0TD :wink: Z tej pompy bym przeszczepił również regulator obrotów max - jest ustawiony o około 1000 obrotów wyżej, niż dla 1HZ ... :wink:

Awatar użytkownika
piter69A
Posty: 612
Rejestracja: 30 sty 2009, 14:48
Auto: HZJ-73, HDJ-100, 2xGAZ69
Kontakt:

Re: Zestaw turbo do 1HZ

Post autor: piter69A »

Tak celowałem właśnie w Galanta :lol:
Nada się??
https://www.olx.pl/oferta/pompa-wtrysko ... 003e81ffd7

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Zestaw turbo do 1HZ

Post autor: Rokfor32 »

Nada. Chyba że leżakując kilka (naście) lat wszystko w środku zardzewiało. Sie zdarza. Niemniej, ryzyko na 50 zeta - tak se myślę, że do uniesienia ... :mrgreen:

Awatar użytkownika
piter69A
Posty: 612
Rejestracja: 30 sty 2009, 14:48
Auto: HZJ-73, HDJ-100, 2xGAZ69
Kontakt:

Re: Zestaw turbo do 1HZ

Post autor: piter69A »

Zobaczymy jak przyjdzie co uda się wykorzystać. W razie czego posłuży jedynie do celów badawczo-rozwojowych :wink:

Czy nie masz może czegoś z części, które potrzebuję??

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Zestaw turbo do 1HZ

Post autor: Rokfor32 »

Nie, do dych silników nie mam żadnych gratów.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18021
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Zestaw turbo do 1HZ

Post autor: kylon »

Rokfor32 pisze:Zresztą - bez zmiany sekcji tłoczącej na większą i tak za wiele ze swojej pompy nie wydusisz, więc wyższe doładowanie to jedynie większy nadmiar tlenu - mocy od tego nie przybędzie - acz uzyskasz niższe EGT.
Jakie konkretne wyniki uzyskałeś na silnikach 1HZ ze zmianą sekcji i bez. I jakiej mocy oczekujemy od tego silnika?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Zestaw turbo do 1HZ

Post autor: Rokfor32 »

1HZ nie robiłem - doktoryzowałem się na 2L-T, dla porównania mam teŻ DANE Z 1kz-t.

To nawet nie chodzi o max dawkę - ale o jej czas wtryskiwania (czyli czas trwania wtrysku danej dawki paliwa względem kąta obrotu wału korbowego.

1HZ, podobnie jak 2L-T (ten młodszy) mają sekcje tłoczące 10 mm - nie sa one oczywiście na styk, i zapas jest - ale żeby z niego skorzystać trzeba wydłużyć czas wtryskiwania dawki. A w tym kierunku zakres możliwości jest niewielki - paliwo wtryskiwane zbyt późno (zbyt długo) przestaje się poprawnie spalać, i zamiast generować pracę - generuje ciepło do otoczenia i w wydech.

Dlatego się zwiększa sekcje tłoczące - i zapodaje krzywkę o ostrzejszym wzniosie (jedno, drugie, albo obie wersje). Z przekroju tłoczka wynika wprost, że na tej samej krzywce w tym samym czasie (czyli fazie obrotu wału) możemy wtrysnąć więcej paliwa. Dlatego się tak to robi - i dlatego niektóre silniki mają tak fabrycznie (np. 1kZ-T ma sekcję 12mm). Tak samo jak silniki 1HD-T i FT.

Co do uzysku - nie hamowałem nigdy auta na hamowni podwoziowej - robię testy akcelerometrem na stałym odcinku testowym. W przypadku 2L-T i zapodaniu sekcji 11 mm na "ostrej" krzywce dostępny moment obrotowy na kołach - przy doładowaniu na poziomie do półtora bara - zwiększa się x2.

himen61
Posty: 22
Rejestracja: 22 mar 2015, 00:51
Auto: bj73
Kontakt:

Re: Zestaw turbo do 1HZ

Post autor: himen61 »

Ja założyłem turbo do BJ73 3.4d z pompom rotacyjną . I wyszła ogromna różnica 410 Nm , 141 koni przy 2800 obrotach , przy doładowaniu 1bar

ODPOWIEDZ