Nie mieszajmy wełny z komunikacją.
Homologacja dotyczy NOWYCH pojazdów i części wprowadzanych na teren UE po 2007 roku.
Wynika to z dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów („dyrektywa ramowa”) (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.).
Każdy Hzj73 był wyprodukowany przed 2007 rokiem, chyba, że o czymś nie wiem
Jeśli policja w Niemczech zabierze pojazdowi sprzed 2007 roku dowód to na 100% nie za odstępstwa od homologacji
bo tych pojazdów nie dotyczy homologacja.
Czy homologacja dotyczy opon do tych pojazdów? Częściowo tak.
Oczywiście może zabrać dowód policja w Niemczech lub Polsce lub każdym innym kraju UE, za złe opony, dlatego, że opony nie powinny być z 2007 roku, więc już ich dotyczy dyrektywa. Jak będą opony wyprodukowane przed 2007 to już jest podstawa do zabrania dowodu, bo są za stare I stwarzają zagrożenie. Kolejna sprawa - opony powyżej 31 cali nie są w 90% oponami dopuszcznymi do użytku na drodze publicznej dla samochodów osobowych. Wystarczy zapytać producenta. Nie sprzedawcy, bo ci nie mają pojęcia, tylko producenta. Czy opona jest przeznaczona do samochodu osobowego do użytku na drodze publicznej.
Jeśli opony będą wystawały poza obrys, lub będą osłonięte jakąś konstrukcją podejrzaną to też może policjant zabrać dowód, jeśli uzna, że stwarza to zagrożenie. Nie na podstawie braku homologacji typu opon do typu pojazdu, co dotyczy pojazdów i opon do nich dla pojazdów wyprodukowanych po 2007 roku, tylko na podstawie subiektywne oceny policjanta, potencjalnego zagrożenia dla innych pojazdów i pieszych.
Do 2015 roku producenci (toyota) robili jedną homologację europejską dla kilku typów wyposażenia pojazdów. Więc były widełki - opony mogły być na feldze np 15 lub 16 lub 17 cali. Dziś, w związku ze wzrostem kosztów homologacji coraz częściej homologacja jest bardzo precyzyjna i nie ma w niej wyboru, jest jedną wielkość felg I często już tylko dwie wielkości dopuszczalnych opon.
Ważne, nie ze względu na ewentualny przegląd w Polsce, bo diagnosci są niedouczeni I nie sprawdzają zgodności pojazdu z warunkami homologacji (na razie), ani policjantów, bo ci to już na pewno nie mają narzędzi do sprawdzania, ale bardziej ze względu na ewentualną odmowę wypłaty ubezpieczenia z AC w razie wypadku pojazdu niezgodnego z homologacją, plus ewentualną odmowę wypłaty z OC i regres wobec użytkownika.
Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek