Toyota Land Cruiser Owners Club Poland

Największy, najlepszy, jedyny klub Toyota Land Cruiser w Polsce.
Dzisiaj jest 24 kwie 2019, 17:49
części toyota


Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 198 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Następna
Autor Wiadomość
Post: 29 mar 2018, 13:10 
Offline

Rejestracja: 05 cze 2013, 17:10
Posty: 33
Lokalizacja: Chojnice
Auto: KZJ 73 VX Huber Intercooler kit,
HDJ 100 manual
3-6 kg


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2018, 14:12 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 mar 2014, 1:29
Posty: 196
Auto: HDJ 100
2 uwagi
- istotna jest nie siła tylko moment siły
- nie kg ani nawet nie N tylko Nm

w związku z tym jak piszesz 3-6 kg to wypadałoby powiedzieć na jakim ramieniu


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2018, 14:47 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 6091
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Poza tym - to jest niesamowicie niemiarodajny pomiar.

Tam jest naprawdę mikry moment oporu toczenia - a w dodatku silnie zależy od rodzaju zastosowanego smaru. Cała operacja też jest zależna np. od stanu nakrętek - kontrując je przesuwamy (kasujemy) ustawiony luz o tyle - ile jest luzu na gwincie.

W praktyce więc robi się to inaczej: dokręca się ręką pierwszą nakrętkę do oporu (kręcąc piastą, żeby rolki się ułożyły), potem cofa i 1/6 obrotu, i dokręca kontrującą. Zwykle wychodzi poprawne dokręcenie - acz trzeba brać poprawkę na stan zużycia czopa piasty. Dosyć często jest na tyle duży - że próba skasowania luzu "na zero" jest już bez sensu - bo mimo prawidłowego skręcenia łozysk cała piasta (i koło) nadal trochę lata.

Dlatego, tak całkiem zgodnie ze sztuką - to powinno się zacząć od pomiaru średnic czopa pod łożyskami. Tyle, że wtedy jakieś 99% tych elementów powinno wylądować w śmietniku ... :mrgreen:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2018, 15:20 
Offline

Rejestracja: 05 cze 2013, 17:10
Posty: 33
Lokalizacja: Chojnice
Auto: KZJ 73 VX Huber Intercooler kit,
HDJ 100 manual
gwt pisze:
2 uwagi
- istotna jest nie siła tylko moment siły
- nie kg ani nawet nie N tylko Nm

w związku z tym jak piszesz 3-6 kg to wypadałoby powiedzieć na jakim ramieniu


Zainteresowany (czyt. Jastrząb) wie o co chodzi. Tobie proponuję zajrzeć choć raz w manualna serwisowego przed napisaniem uwag.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2018, 15:22 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 mar 2014, 1:29
Posty: 196
Auto: HDJ 100
wyjaśnij proszę, forum jest publiczne (będzie wiedział nie tylko Jastrząb)
chętnie się dokształcę i zostanie dla przyszłych pokoleń


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2018, 15:26 
Offline

Rejestracja: 05 cze 2013, 17:10
Posty: 33
Lokalizacja: Chojnice
Auto: KZJ 73 VX Huber Intercooler kit,
HDJ 100 manual
Załącznik:
2.png [111.47 KiB]
Pobrany 35 razy

Załącznik:
1.jpg [207.89 KiB]
Pobrany 35 razy


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2018, 15:34 
Offline

Rejestracja: 05 cze 2013, 17:10
Posty: 33
Lokalizacja: Chojnice
Auto: KZJ 73 VX Huber Intercooler kit,
HDJ 100 manual
Załącznik:
3.png [140.83 KiB]
Pobrany 34 razy

Proszę


Ostatnio zmieniony 29 mar 2018, 15:36 przez marcinffr, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2018, 15:36 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 mar 2014, 1:29
Posty: 196
Auto: HDJ 100
no tak, ramię jest zdefiniowane :D
i niech zostanie dla pokoleń :D
dzięki


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2018, 20:59 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 6091
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Jeszcze nigdy nie widziałem na oczy tego przyrządu, do ustawiania zwrotnic. Ba - nawet nie słyszałem, żeby ktos go widział ... :mrgreen:

Co ciekawe - w modelu kolejnym, czyli J8 - nie ma o nim słowa :wink: Zwrotnic nie ustawia się co do osiowości - przyjęto po prostu, że dokładność wykonania pochwy mostu jest wystarczająca - żeby do regulacji był jedynie luz łozyskowy (podkładkami, ale jedynie na górnym łożysku).

Ta procedura z obrazka jest przewidziana dla modeli wcześniejszych, od J4 do J7. W praktyce też załatwia się to inaczej, czyli tak jak dla modelu J8 (oczywista w sytuacjach, gdy nie udaje sie ustalić fabrycznych podkładek, bo ktos już tam grzebał, i np. zapodał nieprawidłowe łożyska - tak 50% szans, z praktyki :wink: ).

Zapodaje się podkładkę 1 mm na dolny sworzeń - i reguluje górę. I - jeżeli nic sie z kulami mostu nie działo dziwacznego - to na górę idzie też jedynka, plus zwykle 0,10 - 0,20 podkadek dodatkowych. Jeżeli natomiast były zapodawane niewłaściwe łożyska, i jakiś kretyn scisnłął kule na siłę (tam maja iść łożyska TR0305AF4. Ale są w sprzedaży łożyska TR0305, bez dodatkowego indeksu. Mają inny kąt pochylenia bieżni - i inną wysokość całkowitą. Są wyższe o około 0,5mm/łożysko, co skutkowało wywaleniem w śmietnik jednej z podładek 1,0mm. I jak po takim eksperymencie ktoś zapodaje już właściwe łożyska, i nie dołoży tej brakującej podkładki - to w efekcie kula zwrotnicy przestaje być kulą, bo dociśniecie śrubami bez problemu ją przerabia na "spłaszczoną kulę" ... :wink: Wtedy na górę idzie nie jedynka i plus kilka dych - a niecała jedynka.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 23 maja 2018, 14:36 
Offline

Rejestracja: 11 sie 2017, 23:05
Posty: 28
Lokalizacja: Warszawa
Auto: BJ73 MV 2.5 TD
Jakis czas temu czytalem ten post i jesli bylo pytanie ile kosztuje taka zabawa (L i P strona) u mechanika to przepraszam za niedoczytanie.
Bede sie mierzyl niedlugo z tematem i zastanawiam sie czy warto robic to samemu czy oddac w zaufane rece gdzie mamy pewnosc co do dobrze i prawidlowo wykonanej pracy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 23 maja 2018, 16:59 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 lip 2017, 14:57
Posty: 312
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Toyota LJ70,
silnik 2,4td
rocznik 1987
To raczej pytanie do mechaników, którym chcesz to zlecić, myślę że każdy ceni inaczej...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 02 sty 2019, 15:46 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05 kwie 2015, 22:49
Posty: 329
Lokalizacja: Żywiec
Witam
Odgrzeje kotleta
Muszę w końcu zrobić uszczelnienia mojej kuli w przednim moście, auto LJ przed 90 rokiem.
Kupiłem już u Kylona zestaw uszczelek i łożyska zwrotnic https://www.wyprawa4x4.pl/zestaw-napraw ... j7-90.html oraz tulejki mosiężne https://www.wyprawa4x4.pl/tuleja-polosi.html
Cieknie na jednej stronie ale oczywiście zrobie obie.
Mam pytanie, czy jak już wszystko rozbiore to profilaktycznie wymieniać też łożyska piasty czy zostawić stare, pewnie jeszcze oryginalne?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 02 sty 2019, 18:46 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 6091
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Wymyj je dokładnie - to będzie widać, czy są dobre, czy do wymiany.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 02 sty 2019, 19:52 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 cze 2009, 6:52
Posty: 1977
Lokalizacja: lublin/Wrocław
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Ty piszesz o piascie czy łożyskach zwrotnicy?

Jak piasty to uszczelniacze kuli można wymienić bez ruszania łożysk piasty. Jesli zaś rozbierasz całość to lepiej od razu wymienić a te co zdemontujesz jesli dobre trzymać na zapas w przypadku jakiejś awarii


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 01 mar 2019, 8:57 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 cze 2014, 14:29
Posty: 405
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Auto: lj 70 fj40 sam
fobos pisze:
Dopiero wczoraj znalazłem trochę czasu by kontynuować prace. Zostały do wyczyszczenia ostatnie dwa elementy ( łapy zwrotnic te idące do drążka łączącego obie strony ). Poszło w miarę zgrabnie. Następnie na te dwa elementy położyłem grunt. Rozrobiłem go więcej, by od razu nałożyć grunt na kule.
Załącznik:
IMG_3576.jpg


Grunt ma fajną porowatą fakturę.
Załącznik:
IMG_3579.jpg


Fajną nie fajną, by przygotować pod lakier wszystko wyszlifowałem drobnym papierem ściernym i włókniną ścierną by było gładko i równo.
Załącznik:
IMG_3582.jpg


Następnie pomalowałem na czarno wszystkie części przygotowane wcześniej pod lakier.
Załącznik:
IMG_3584.jpg
Załącznik:
IMG_3585.jpg
Załącznik:
IMG_3587.jpg
Załącznik:
IMG_3588.jpg


Dziś rano zacząłem od pomalowania białym lakierem kul. Wyszło całkiem gładko, a co najważniejsze cienko.
Załącznik:
IMG_3590.jpg
Załącznik:
IMG_3593.jpg


Jak lakier wysechł nabiłem na kule bieżnie łożysk zwrotnic.
Załącznik:
IMG_3597.jpg


Nadeszła długo oczekiwana chwila - zaczynam montaż. Najpierw trochę teorii, czyli rysunek poglądowy.
Załącznik:
P247.GIF


Wziąłem się za montaż zwrotnic i uszczelniaczy. Najpierw na kule trzeba założyć filc, polem metalowy pierścień dociskający a na koniec gumowy uszczelniacz ( nie wiem dlaczego na rysunku z manuala jest najpierw filc, później guma a na koniec metalowy pierścień ( patrząc od strony mostu ). Jak dla mnie, metalowy pierścień powinien dociskać gumę do zwrotnicy, a sam zostanie dociśnięty przez filc przyciśnięty półokrągłymi blaszkami mocowanymi na śruby ).

Dopiero teraz można zamocować na kuli łożyska i samą zwrotnicę ze sworzniami. Odpowiednio ustawić luz na łożyskach podkładkami ( tyle samo podkładek pod górny i dolny sworzeń ), udało mi się dopiero za 4-tym razem :evil: .
Załącznik:
IMG_3598.jpg


Następnie dokręciłem blaszki mocujące uszczelniacze między zwrotnicą i kulą.
Załącznik:
IMG_3599.jpg


Drugą stronę ustawiłem za 1-szym razem 8) . Jest tak, że obraca się w miarę lekko i nie ma wyczuwalnego luzu w żadnej płaszczyźnie.
Załącznik:
IMG_3601.jpg



To jaka kolejność czy z mankala czy to co fobos zrobił


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 198 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group