Rozmiar kół a rozmiar liftu

Moderator: luk4s7

wrobel87
Posty: 8
Rejestracja: 09 lip 2017, 20:04
Auto: LC KZJ 70
3,0TD
1995
Kontakt:

Rozmiar kół a rozmiar liftu

Post autor: wrobel87 »

Panowie, nie znalazłem na forum informacji dotyczącej wymaganych przeróbek przy zakładanym rozmiarze kół.
W moim przypadku chodzi o KZJ 70 96 rok
Prośba zatem o informację jakie modyfikacje zawieszenia należy uwzględnić chcąc założyć koła w rozmiarze 33'' 34'' 35'' jakie maksymalne koła wchodzą przy
serii??

Z góry dziękuję za podpowiedź


wrobel87
Posty: 8
Rejestracja: 09 lip 2017, 20:04
Auto: LC KZJ 70
3,0TD
1995
Kontakt:

Re: Rozmiar kół a rozmiar liftu

Post autor: wrobel87 »

1. nie znalazłem niestety odpowiedzi na pytania a przeczytałem cały temat
2. info jest odnośnie opon 33x12,5 że się mieszczą w serię ale z postów na forum wynika, że wszyscy przy tych oponach mają lift 2 cale
3. Z tekstu wynika, że bez liftu wejdzie 34x10,5 lub 33x12,5

dziękuje

Awatar użytkownika
hetman
Posty: 366
Rejestracja: 21 lis 2015, 21:05
Auto: LJ78 - ?uczek
Kontakt:

Re: Rozmiar kół a rozmiar liftu

Post autor: hetman »

Z ciekawości, do jakich zastosowań te koła 35"?

wrobel87
Posty: 8
Rejestracja: 09 lip 2017, 20:04
Auto: LC KZJ 70
3,0TD
1995
Kontakt:

Re: Rozmiar kół a rozmiar liftu

Post autor: wrobel87 »

hetman pisze:Z ciekawości, do jakich zastosowań te koła 35"?
Generalnie planuję montaż kół 33" zastanawiam się tylko nad szerokością 10,5 czy 12,5

rozważam też rozmiar felg 15 lub 16?

silnik 3,0 powinien sobie spokojnie poradzić z tymi kołami.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Rozmiar kół a rozmiar liftu

Post autor: kylon »

33x12.5R15 wchodzi z liftem zawieszenia +4 cm
35x12.5R15 zawieszenie plus body lift 5 cm
Do 35 cali warto już zmienić przełożenia na 4,88.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Rozmiar kół a rozmiar liftu

Post autor: Rokfor32 »

Do znudzenia - ale jeszcze raz:

Auto to nie pomnik. Zawieszenie pracuje - i w terenówce pracuje w pełnym zakresie. Więc jeżeli ociera w dowolnej pozycji w wersji bez liftu - to po podliftowaniu SAMEGO zawieszenia też będzie ocierać - tyle że nie statycznie, a w czasie pracy zawiasu.

33/12,5" wchodzą do J7, ale już bardzo na styk, i podczas pracy potrafi dotknąć koło karoserii, zarówno góry nadkola, tyłu błotnika (mowa o przodzie), jak i wnętrza nadkola, na pionowej części (mowa o tyle). Powyższe dotyczy felg 8 do 8,5", z ET -25.

Co ciekawe, te same kapcie, ale na feldze 10" nie mają już tendencji do przycierania o nadkola tylne (nad ramą) - dotykają wtedy jednak zewnętrznej krawędzi (koła nie chowają się dobrze w nadkolu przy dobiciu i wykrzyżu).

Żeby większe koła weszły, to albo body lift - albo lift zawiasu połączony z korekcją wysokości odbojów (czyli ograniczenie skoku zawiasu w górę).

wrobel87
Posty: 8
Rejestracja: 09 lip 2017, 20:04
Auto: LC KZJ 70
3,0TD
1995
Kontakt:

Re: Rozmiar kół a rozmiar liftu

Post autor: wrobel87 »

kylon pisze:33x12.5R15 wchodzi z liftem zawieszenia +4 cm
35x12.5R15 zawieszenie plus body lift 5 cm
Do 35 cali warto już zmienić przełożenia na 4,88.
Rokfor32 pisze:Do znudzenia - ale jeszcze raz:

Auto to nie pomnik. Zawieszenie pracuje - i w terenówce pracuje w pełnym zakresie. Więc jeżeli ociera w dowolnej pozycji w wersji bez liftu - to po podliftowaniu SAMEGO zawieszenia też będzie ocierać - tyle że nie statycznie, a w czasie pracy zawiasu.

33/12,5" wchodzą do J7, ale już bardzo na styk, i podczas pracy potrafi dotknąć koło karoserii, zarówno góry nadkola, tyłu błotnika (mowa o przodzie), jak i wnętrza nadkola, na pionowej części (mowa o tyle). Powyższe dotyczy felg 8 do 8,5", z ET -25.

Co ciekawe, te same kapcie, ale na feldze 10" nie mają już tendencji do przycierania o nadkola tylne (nad ramą) - dotykają wtedy jednak zewnętrznej krawędzi (koła nie chowają się dobrze w nadkolu przy dobiciu i wykrzyżu).

Żeby większe koła weszły, to albo body lift - albo lift zawiasu połączony z korekcją wysokości odbojów (czyli ograniczenie skoku zawiasu w górę).

Dziękuję o takie info mi chodziło.

Prośba jeszcze o sugestię czy zakładać felgi 15 z 33/12,5, czy 16 z 305/70?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Rozmiar kół a rozmiar liftu

Post autor: kylon »

Moim zdaniem siedemdziesiątka lepiej wygląda na piętnastkach. No i dostępność większa.
Jeśli masz oryginalne poszerzenia nadkoli to felga z ET-25 jest odpowiednia.

wrobel87
Posty: 8
Rejestracja: 09 lip 2017, 20:04
Auto: LC KZJ 70
3,0TD
1995
Kontakt:

Re: Rozmiar kół a rozmiar liftu

Post autor: wrobel87 »

No właśnie poszerzeń nie mam. Szukałem aby kupić ale tylko gumowe fartuchy.
Chyba że ktoś może coś podpowiedzieć gdzie zdobyć z tworzywa żeby cena nie zabiła ??

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Rozmiar kół a rozmiar liftu

Post autor: Rokfor32 »

Jest jeszcze dodatkowa kwestia.

J7 słynie z wywrotności - a powodem jest właśnie przesadzony lift, plus większe koła - i całość na wąziutkich felgach (coby poza obrys bez poszerzeń nie sterczały). Podnosi to na tyle mocno środek ciężkości (plus większe kiwanie na podwyższonym zawieszeniu) - że faktycznie ten model łatwo położyć na boczku czy dachu.

Dobrze mieć to na uwadze - bo wygląd w terenówce - mimo że istotny dla właściciela - nie jest jednak najważniejszą sprawą.

wrobel87
Posty: 8
Rejestracja: 09 lip 2017, 20:04
Auto: LC KZJ 70
3,0TD
1995
Kontakt:

Re: Rozmiar kół a rozmiar liftu

Post autor: wrobel87 »

Rokfor32 pisze:Jest jeszcze dodatkowa kwestia.

J7 słynie z wywrotności - a powodem jest właśnie przesadzony lift, plus większe koła - i całość na wąziutkich felgach (coby poza obrys bez poszerzeń nie sterczały). Podnosi to na tyle mocno środek ciężkości (plus większe kiwanie na podwyższonym zawieszeniu) - że faktycznie ten model łatwo położyć na boczku czy dachu.

Dobrze mieć to na uwadze - bo wygląd w terenówce - mimo że istotny dla właściciela - nie jest jednak najważniejszą sprawą.

Kwestia wystawania poza obrys nie jest dla mnie problemem. Pytanie tylko czy zastosowanie felg z większym odsadzeniem (ew. jakim)nie spowoduje problemów z obcieraniem nie mieszczeniem się kół?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Rozmiar kół a rozmiar liftu

Post autor: kylon »

z -25ET, liftem 4 cm i oponami 33x12,5R15 nic nie obciera. Zrobiłem KZJ70 około pół miliona kilometrów głównie w terenie i trochę znam to auto nie koniecznie z legend i opowieści ;-).
Moi koledzy z czasów Mazurskich, Expedycji czy Żelaznej też się takowymi poruszali. Wszystkie ja robiłem i takie koła zakładałem. Uważam że w Karpatach na Ukrainie czy Rumunii to najlepszy samochód. No i się nie pezewraca. Przewracanie się to kwestia kierownika. Nikt o zdrowych zmysłach nie jeździ tym samochodem na pizza caterach slalomem przy 80 na godzinę po asfalcie ;-)

Awatar użytkownika
tynio
Klubowicz
Posty: 475
Rejestracja: 24 cze 2014, 14:29
Auto: lj 70 fj40 sam
Kontakt:

Re: Rozmiar kół a rozmiar liftu

Post autor: tynio »

ja mam liftem 4 cm 33 10,5 i cały czas na kołach trzeba poznać troszkę lj70 a potem eksperymentować

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Rozmiar kół a rozmiar liftu

Post autor: Rokfor32 »

Użycie szerszych felg, czy bardziej odsadzonych, to nie tylko kwestia wyliftowania zawiasu.

Koła seryjne, czy też seryjnej lub zbliżonej szerokości (np. 235/85R16, albo 33/10,5R15) chowają się w nadkola, zarówno przednie jak i tylne. Chodzi mi o wykrzyż osi - krawędź zewnętrzna opony wędruje wtedy wyżej - niż w przypadku równoległego uniesienia całej osi.

A nadkola nie są płaskie - zarówno przednie jak i tylne maja od zewnątrz obniżenie (coby błoto się nie wylewało wszędzie). Taki rozmiar kół, jak podałem, przy skosowaniu osi, mija ten zewnętrzny rant nadkola, i chowa się wewnątrz nadkola. Jak dobrze pamiętam, 33/12,5" na feldze 8" et-25 - też się wyrabiało - ale potrafiło juz dotknąć krawędzi, jak się któreś gumy w wahaczach ugięły.

Natomiast 33/12,5" na 10" feldze - już nie za bardzo, i żeby nie obcierało - trzeba było przedłużać odboje przy ramie, około 2cm.

Ja długo nie wierzyłem, że J7 można wywrócić ot tak. Moja, którą miałem jeszcze z Isla, jeździła na zawiasie bez liftu, na kapciach 33/12,5 na felach 10", czasem na 8,5". I było to całkiem stabilne auto. Na piargach, lodowcach - nic się nie działo. Ale potem się styknąłem z kilkoma przypadkami przewrócenia takich aut w naszych warunkach - nawet na zwykłej koleinie. I zawsze to były auta z jakimś modyfikowanym zawiasem, i na wąskich kołach.

A potem, jak sprzedałem J7, przesiadłem się na 4Runnera, i też tam miałem zapodane kapcie 33/12,5 na 10" felach. I - to była kosmiczna różnica, jak chodzi o trawersy, i ogólnie stabilność poprzeczną. Większy rozstaw osi o 30 cm, szersze mosty o 7 cm. Niższa kabina. To auto było na przechyłach przyklejone jak gekon ... :wink:

ODPOWIEDZ