2LT pulsowanie silnika pomiedzy 1800-2200 obr.

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
hetman
Posty: 366
Rejestracja: 21 lis 2015, 21:05
Auto: LJ78 - ?uczek
Kontakt:

2LT pulsowanie silnika pomiedzy 1800-2200 obr.

Post autor: hetman »

Może ktoś się spotkał z podobnym przypadkiem w 2LT (mechaniczna pompa, manual). Wymienione turbo i zregenerowane wtryski. Autko zaczęło fajnie przyspieszać, ale pojawił się problem w momencie gdy turbo zaczyna pompować, ale nie osiągnie jeszcze pełnego doładowania - ~1800-2200 RPM. Silnik zaczyna pulsować i auto delikatnie poszarpuje aż osiągnie 2200-2400 RPM. Jak przyśpieszam bardzo delikatnie tak że turbo nie ładuje, problem nie istnieje. Problem jest tylko na 3, 4 i 5 biegu (głównie widoczny na 3 i 4).

Wymienione filtry, oleje itp itd. Stare turbo miało spękaną obudowę i ledwo co ładowało ale problem się nie pojawiał. Zabawa dawką paliwa (główną) nic nie daje, auto zaczyna dymić. W kompensatorze doładowania na pompie, zmniejszyłem troche pre-load na sprężynce membrany, jest jakby lepiej, łagodniej, ale dokręcenie mocniej pogarsza sprawę i auto zaczyna dymić.

Jakieś sugestie? Może kąt wtrysku po regeneracji wtrysków? Ale to wtedy raczej w całym zakresie było by coś nie tak..

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 2LT pulsowanie silnika pomiedzy 1800-2200 obr.

Post autor: Rokfor32 »

Sprawdź sobie - ino DOKŁADNIE - wężyk i filterek idący do boost kompensatora. Plus membranę, uszczelnienie grzybka. Objaw wskazuje na usterkę gdzieś w tym obszarze. Może być też wytarty i zacinający się boost pin.

Dwa - jeżeli turbina nie osiąga pełnego ciśnienia (0,7 bara) niżej niż 1800rpm - to nie jest to sprawna turbina ... :wink: Może i lepsza niż ta, co była - ale nadal szału nie ma :wink:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 2LT pulsowanie silnika pomiedzy 1800-2200 obr.

Post autor: Rokfor32 »

A - i jeszcze jedno. Jeżeli turbina będzie dawać powyżej nominału (czyli więcej niż 0,7 bara) - to też będzie taki efekt. Kompensacja w silniku 2L-T ma zabezpieczenie przed przeładowaniem, i jak jest wyżej niż 0,7 - to obcina dawkę zamiast podnosić.

Awatar użytkownika
hetman
Posty: 366
Rejestracja: 21 lis 2015, 21:05
Auto: LJ78 - ?uczek
Kontakt:

Re: 2LT pulsowanie silnika pomiedzy 1800-2200 obr.

Post autor: hetman »

Jak warunki atmosferyczne pozwolą to zajrzę dokładniej. Filterka olejowego nie mam, nie wiem od czego to zależy ale spotkałem się z obydwoma podejściami i u mnie membrana w kompensatorze suchutka i nie zaolejona.
Co masz na myśli mówiąc o uszczelnieniu grzybka?

Jak zanabędę manometr to się pobawię, ale dzieki za cenna informację o cięciu dawki. Na jakiej zasadzie to działa? Próbuje zrozumieć temat dlaczego problem pojawia się tylko w pewnym zakresie. Gdzieś czytałem że pełne doładowanie jest sporo powyżej 2000 rpm. Jeśli jest niżej, to dlaczego te silniki nie chcą jechać poniżej 1800 rpm?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 2LT pulsowanie silnika pomiedzy 1800-2200 obr.

Post autor: Rokfor32 »

Jak turbina jest nowa - to chcą :wink: Tyle że dla większości tych aut to stan mocno przeszły, tak średnio o 20 lat ...

Acz - tak po prawdzie, nawet jak się go porządnie dodmucha na VNT (czyli 1 bar przy 1600 rpm) - to i tak się na takich obrotach jechać nie da - nie tym silnikiem. Jest za słabo wyważony, albo koło zamachowe jest jeszcze za lekkie - tak czy siak wzmocniony 2L-T generuje niżej 1600 rpm gigantyczne wibracje napędu.

Grzybek to membrana i pokrywa. Po czasie niekoniecznie jest to szczelne połączenie.

Cięcie dawki działa na bardzo prostej zasadzie - boost pin ma po prostu dwa stożki (wygląda jak klepsydra). Najcieńszy (największa dawka) jest dla 0,7 bara. Jak zwiększysz ciśnienie - to drugi stożek zaczyna obcinać dawkę. Przy tunningu sie to modyfikuje (blokuje opcję przejścia na drugi stożek), albo zapodaje inny boost pin, jednostożkowy.

Awatar użytkownika
hetman
Posty: 366
Rejestracja: 21 lis 2015, 21:05
Auto: LJ78 - ?uczek
Kontakt:

Re: 2LT pulsowanie silnika pomiedzy 1800-2200 obr.

Post autor: hetman »

OK wszystko jasne :) tak sie domyślałem ale nie zawsze to widac na fotkach. Dzięki za info.

Moze też wyciągnę boost pin i zobacze na jakiej krzywce pracuje. Może zbyt późno podaje paliwo. Tyle że czytałem że może być ciężko z włożeniem i ludzie szlifuja go od spodu dając fazkę żeby ładnie wskoczył pod popychacz.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 2LT pulsowanie silnika pomiedzy 1800-2200 obr.

Post autor: Rokfor32 »

Wystarczy odkręcić korek od strony dźwigni sterującej - pod nim jest sprężynka dociskająca popychacz układu kompensacji. Wtedy boost pin instaluje sie bez problemu. Szlifowanie krawędzi to też opcja, ale można przesadzić (bo dosyć dużo trzeba to zfazować, żeby zadziałało), i wtedy element jest do śmietnika, bo traci się regulację przez obrót pinu.

Generalnie - jak masz oryginał - to nie kombinuj. Skontroluj jedynie ciśnienie turbo, i ewentualne nieszczelności.

Awatar użytkownika
hetman
Posty: 366
Rejestracja: 21 lis 2015, 21:05
Auto: LJ78 - ?uczek
Kontakt:

Re: 2LT pulsowanie silnika pomiedzy 1800-2200 obr.

Post autor: hetman »

Z tym korkiem to problem taki że zanim coś ruszyłem to chciałem sprawdzić czy się odkręci i niestety stoi i prędzej klucz obkrece w gnieździe. Ale może tak jak piszesz sprawdzę najpierw ciśnienie turbo.

Wystarczy manometr wpiąć w trójnik zamiast czujnika? Czy za wolno to bedzie reagowało?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 2LT pulsowanie silnika pomiedzy 1800-2200 obr.

Post autor: Rokfor32 »

Wystarczy manometr.

Awatar użytkownika
hetman
Posty: 366
Rejestracja: 21 lis 2015, 21:05
Auto: LJ78 - ?uczek
Kontakt:

Re: 2LT pulsowanie silnika pomiedzy 1800-2200 obr.

Post autor: hetman »

Okej, turbina to CT20 tak dla rozjasnienia. Pompuje do 0.5 bara max. Nie wiem jak szybko manometr buduje ciśnienie bo w trójniku jest zwężka, ale od około 2000-2200 jest 0.5 bara . Zaczyna podnosić wskazówkę przy ~1700. Niżej silnik przy wciśnięciu gazu mocniej chce wyskoczyć (duże wibracje) wiec ciężko testować. Sprawdzane na 3 i 4 biegu. Można by na 2gim biegu protestować na niższych obrotach pod górkę ale nie miałem jeszcze okazji.

Co do szczelności, to z 0.7 na 0.5 bara schodzi ciśnienie przez jakieś 20s, potem coraz wolniej, do 0 przez jakieś 1.5 -
2 min.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 2LT pulsowanie silnika pomiedzy 1800-2200 obr.

Post autor: Rokfor32 »

Napompowałeś dolot? :shock: :mrgreen:

Można i tak. Ale ogólnie - to sprawdzenie nieszczelności odbywa się "wzrokowo". Turbina zawsze puszcza drobiny oleju, opary przedostają się również z odmy - jeżeli sa jakiekolwiek nieszczelności - to po prostu widać czarne smugi oleju.

Pompowanie dolotu i sprawdzanie na czas ma słaby sens, bo zawsze któryś zawór będzie uchylony, i powietrze będzie przeciekać przez tłoki. Ale - jeżeli użyjesz wykrywacza w postaci np. roztworu "ludwika" - to jak najbardziej, nawet mikro nieszczelności wykryjesz taka metodą.

ps. ciśnienie 0,5 bara na turbinie to raczej zdechnieta sprężarka - no chyba że zawór upustowy jest tak właśnie ustawiony.

Tak na marginesie - właśnie robię adaptację z CT20 na GT18V. Jak skończę - to napisze parę słów, plus wykresy z pomiaru przyspieszenia.

Awatar użytkownika
hetman
Posty: 366
Rejestracja: 21 lis 2015, 21:05
Auto: LJ78 - ?uczek
Kontakt:

Re: 2LT pulsowanie silnika pomiedzy 1800-2200 obr.

Post autor: hetman »

Rokfor32 pisze:Napompowałeś dolot? :shock: :mrgreen:
Nooo.. przez wentyl i małą pompke rowerową :lol: oczywiscie z wyczuciem, o ludwiku też myślałem bo wzrokowo raczej sucho.

Ciężko zweryfikować używkę bez zamontowania.. sprawdzę wastegate, skrócenie popychacza chyba opóźni otwarcie i zwiększy cisnienie upustowe, pytanie ile obrotow żeby nie przesadzić?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 2LT pulsowanie silnika pomiedzy 1800-2200 obr.

Post autor: Rokfor32 »

Ale jak pamiętam, to wastegate z CT20 nie ma regulacji na trzpieniu.

Kontrolnie to możesz całkowicie odpiąć wężyk sterujący. Wtedy pokarze, jak wyglądają fizyczne możliwości tej sprężarki.

ODPOWIEDZ