LJ73 - popękana obudowa turbosprężarki

Moderator: luk4s7

Kuchar
Posty: 8
Rejestracja: 10 lis 2017, 13:37
Auto: UZJ100, LJ73
Kontakt:

LJ73 - popękana obudowa turbosprężarki

Post autor: Kuchar »

Staram się ogarnąć motor w mojej ljotce, nie wkrecał sie na obroty, kopcił na czarno, strasznie zamulał, a przy tym dużo spalał.
Końcówki wtrysków wymienione na ori DENSO, pompa ustawiona w dobrym warsztacie. Przyszedł czas na turbinę, bo dmuchała poniżej 0,4 bara (sprawdziłem manometrem), poza tym w warsztacie od pomp wskazali na konieczność jej naprawy/wymiany. Po rozebraniu w zakładzie regenerującym turbosprężarki okazało się, że popękana jest wewnątrz część gorąca tej turbiny - przy zaworze upustowym i cały ten pierścień żeliwny w pobliżu wirnika od wydechu. Nie trochę popękane, lecz w całym przekroju obudowy, element tylko na złom. Szukając turbiny, która mogłaby stanowić dawcę tego elementu, dowiedziałem się od człowieka handlującego częściami używanymi do toyot, że to standard w tych turbinach i wszystkie, z którymi on miał styczność miały popękaną żeliwną obudowę. Chciałbym więc tutaj zweryfikować tę informację. Spotkał się któryś z kolegów z takim problemem? Byłbym wdzięczny za wszelkie informacje i sugestie jakie są możliwości rozwiązania tego problemu. Zamiennik z ebaya? A może u kogoś z Was leży sobie taka sprężarka z niepopękaną obudową? :)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: LJ73 - popękana obudowa turbosprężarki

Post autor: Rokfor32 »

Jakaś leży, ale jej nie zaglądałem w zadek ... :wink: Na pewno słabo pompowała, bo po prostu zużyta była.

Najsensowniej wychodzi zakup z ebay, można tez zapodać po prostu inną (innego typu) sprężarkę.

Kuchar
Posty: 8
Rejestracja: 10 lis 2017, 13:37
Auto: UZJ100, LJ73
Kontakt:

Re: LJ73 - popękana obudowa turbosprężarki

Post autor: Kuchar »

A zajrzyj jej z czystej ciekawości w ten zadek w wolnej chwili :) Zapomniałem dodać, że to ljotka przedliftowa, a tubosprężarka ma oznaczenie 17201-54030. Podobno sam środek w niej nie jest jeszcze w tragicznym stanie, a przyczyną obniżonego ciśnienia doładowania są właśnie te pęknięcia obudowy i wyrobiony otwór ośki zaworu upustowego. Część ciśnienia spalin zamiast kręcić turbiną, po prostu idzie sobie w gwizdek, znaczy w wydech i na zewnątrz :) Poza tym, siłownik sterujący zaworem upustowym też nie działa właściwie.
Również się skłaniam ku rozwiązaniom przez Ciebie wskazanym, przy czym druga opcja wymaga kogoś, który, poza samym mechanicznym zaadoptowaniem innej turbiny, dobrze dostosuje dawkę paliwa do ilości dmuchanego powietrza. A nikogo takiego nie znam w mojej okolicy. Ceny zamienników z ebaya nie przerażają, choć wiadomo, że na żadne referencje nie można liczyć. Ale może jest to jakieś rozwiązanie na pewien czas...

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: LJ73 - popękana obudowa turbosprężarki

Post autor: Rokfor32 »

Przejście na sprężarki VNT to spory skok jakościowy pracy turbiny. Bardzo mocno się zmienia charakterystyka silnika, ze względu na parametry takiej sprężarki - chodzi głównie o rozszerzenie zakresu doładowana na niższe obroty.

Acz - fakt, do przedliftowej szczególnie potrzebne jest dłubnięcie pompy, bo tam siedzi jeszcze sekcja 9mm, i cudów z tego się nie da zrobić :wink:

Temat jest juz wielokrotnie przerobiony, na forum zresztą opisałem dosyć dokładnie co i jak trzeba zrobić, żeby fajnie to hulało.

W środku kraju mieszkasz - to wszędzie masz blisko ... :mrgreen:

Kuchar
Posty: 8
Rejestracja: 10 lis 2017, 13:37
Auto: UZJ100, LJ73
Kontakt:

Re: LJ73 - popękana obudowa turbosprężarki

Post autor: Kuchar »

Czytałem wątki, w których to opisywałeś i przyznam, że kusi opcja takiego 2L-T, który "chce jechać" :)

ODPOWIEDZ