przekaźnik, sterownik

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: przekaźnik, sterownik

Post autor: vGreg »

Wrzuć fotkę (dobrej jakości) listwy zasilającej.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: przekaźnik, sterownik

Post autor: Rokfor32 »

Bocznik to ta blaszka zasilająca listwę ze świecami. Tak sie nazywa ze względu na zasadę pomiaru natężenia prądu - układ mierzy spadek napięcia na tym elemencie, wraz z jego rozgrzewaniem się. ten spadek napięcia nie jest duży, i pewnie miernikiem go nie wyłapiesz - chodzi mi wartość początkową. Powinna być praktycznie zerowa. jeżeli jest inna - to układ pomiarowy jednak nie jest spięty prawidłowo.

rafal187
Posty: 365
Rejestracja: 05 kwie 2015, 22:49
Kontakt:

Re: przekaźnik, sterownik

Post autor: rafal187 »

Pomierzylem. Multimetr nastawilem na 200 omow.
Listwa zimna, zaplon wylaczony wartosc 01.1
Przekrecenie kluczyka, zaplon, wartosc nic, chyba zero. Po czasie po cyknieciu przekaznika wartosc na minusie -04.5 i stopniowo jak tak listwa sie studzi wzrasta do wyjsciowego 01.1 oma
Koncowki multimetru czarny do minusa na aku czerwony do tej blaszki, tak to mierzylem

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: przekaźnik, sterownik

Post autor: stachu_l »

Taki pomiar nie ma sensu
Przy wyłączonym zapłonie jak przekaźniki są wyłączone to jest szansa na pomiar rezystancji świec ale przy zakresie 200 ohm pomiar na poziomie 1 ohma rest raczej mało dokładny. Generalnie zwykłe multimetry słabo sobie radzą z małymi opornościami bo nawet same kable pomiarowe czy siła docisku mają wpływ na wynik. Pomiar rezystancji przy pracującej instalacji (włączony zapłon) to prosta droga do uszkodzenia miernika (ujemne rezystancje nie występują bo musiały by generować prąd - takie perpetuam mobile). Pomiar rezystancji wykonuje się wysyłając znany prąd pomiarowy i mierząc spadek napięcia na oporniku. Ten prąd pomiarowy jest dość niewielki i zewnętrzne napięcie obwodu raczej go "przeciągnie na swoja stronę" dlatego miernik potrafi pokazać ujemną rezystancję.
Szczęśliwie nowe mierniki są dość odporne i mogą to przetrzymać.
Przy włączonej instalacji na boczniku należy mierzyć spadek napięcia - miernik na V albo mV i końcówki na końcu bocznika (na śruby a najlepiej tam gdzie wychodzą kabelki do modułu sterującego. W technice pomiarowej boczniki przy pełnym zakresie (max prądzie do jakiego bocznik jest przystosowany) mają spadki 60mV. Nie jest to oczywiście jedyna i najlepsza na świecie wartość ale polski LUMEL stosował taki standard. Widziałem inne wartości np 50mV, 100mV.
Nie wiem jak Toyota ale spodziewam się, że spadek napięcia na boczniku powinno dać się pomierzyć na dość powszechnym w miernikach zakresie 200mV DC.
Nawet na zakresie 2V powinno być coś widać.
Nie widziałem tego bocznika ale czy
- kable do niego podłączone można zamienić miejscami? Rozumiem, ze wtyczki nie da się podłączyć odwrotnie ale może kabelki do bocznika można zamienić
- bocznik mógł zostać przykręcony odwrotnie? (końcówka od świecy do zasilania a od zasilania do świecy)

rafal187
Posty: 365
Rejestracja: 05 kwie 2015, 22:49
Kontakt:

Re: przekaźnik, sterownik

Post autor: rafal187 »

To się popisałem swoimi pomiarami.....
Kable do bocznika są podpięte na stałe, przylutowane i niebyły one odpinane więc jest ok. W wtyczce też nic nie zmieniałem.
Sam bocznik nie da się inaczej zamocować, pasuje tylko w jednej pozycji.
Spróbuję zrobić pomiar według Twoich wskazówek.

rafal187
Posty: 365
Rejestracja: 05 kwie 2015, 22:49
Kontakt:

Re: przekaźnik, sterownik

Post autor: rafal187 »

Wróciłem z garażu.
Multimetr nastawiony na 20V, jak dałem na 200m to nic nie reagował, jedna końcówka na jednym końcu bocznika, druga na drugim końcu bocznika.
W momencie włączenia zapłonu wartość 0.41 potem idzie w dól w miarę szybko do 0.34 aż do momentu cyknięcia przekaźnika i wtedy 0.

rafal187
Posty: 365
Rejestracja: 05 kwie 2015, 22:49
Kontakt:

Re: przekaźnik, sterownik

Post autor: rafal187 »

Zdjęcia
Załączniki
Swiece3.jpg
Swiece3.jpg (61,88 KiB) Przejrzano 5483 razy
Swiece2.jpg
Swiece2.jpg (69,04 KiB) Przejrzano 5483 razy
Swiece1.jpg
Swiece1.jpg (56,83 KiB) Przejrzano 5483 razy

rafal187
Posty: 365
Rejestracja: 05 kwie 2015, 22:49
Kontakt:

Re: przekaźnik, sterownik

Post autor: rafal187 »

zdjęcia2
Załączniki
Swiece5.jpg
Swiece5.jpg (73,25 KiB) Przejrzano 5482 razy
Swiece4.jpg
Swiece4.jpg (68,69 KiB) Przejrzano 5482 razy

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: przekaźnik, sterownik

Post autor: Rokfor32 »

Nie chodzi o to, czy przez bocznik idzie prąd (bo jakoś musi iść, bo świece się grzeją - tylko czy sterownik "widzi" pomiar - czyli co pokazuje miernik na odczepach pomiarowych (między tymi dwoma cienkimi kabelkami). I - też najlepiej to zmierzyć od strony modułu.

Oporność powinno rosnąć od zera w górę, do kilku omów, tak samo jak napięcie na tych odczepach - też od zera w górę.

rafal187
Posty: 365
Rejestracja: 05 kwie 2015, 22:49
Kontakt:

Re: przekaźnik, sterownik

Post autor: rafal187 »

Sorki ale jestem trochę "trudnym klientem"
Co dokładnie miałeś na myśli
"...czyli co pokazuje miernik na odczepach pomiarowych (między tymi dwoma cienkimi kabelkami). I - też najlepiej to zmierzyć od strony modułu. ...
Nie wiem czy dobrze rozumuje, końcówki miernika przystawić na końcach bocznika, tam gdzie wychodzą kabelki, i obserwować wartości nastawione na omy?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: przekaźnik, sterownik

Post autor: Rokfor32 »

Nie tam gdzie wychodzą kabelki - tylko we wtyczce. Możesz mieć upitolone te kabelki wewnątrz izolacji. Albo wewnątrz wiązki - temu robi sie pomiar od strony modułu.

Podrzuć maila na pw, to podeślę Ci serwisówkę do tego silnika - jest tam tez opis tego układu, ze schematem, pinoutami sterownika, i parametrami czujników.

rafal187
Posty: 365
Rejestracja: 05 kwie 2015, 22:49
Kontakt:

Re: przekaźnik, sterownik

Post autor: rafal187 »

Znowu byłem w garażu.
Rozpięta wtyczka od bocznika.
Miernik ustawiony na 2000 omów i wpięty w wtyczkę od strony bocznika.
Bez zapłonu zero, po zapłonie wartość od 440 i spada do 299 aż do cyknięcia po dłuższym czasie i potem znowu zero.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: przekaźnik, sterownik

Post autor: Rokfor32 »

Czyli miernik głupoty pokazuje, wpięty w ten sposób. Zakłóca go pojawienie się napięcia.

Bardziej sensowny wiec będzie pomiar spadku napięcia na boczniku - sprawdź sobie, czy wartości spadku na wtyczce bocznika są takie same jak na pinach sterownika. Wysłałem manual serwisowy - tam jest tez opisane jakie mają być wartości rezystancji czujnika temperatury odczytywane przez sterownik.

rafal187
Posty: 365
Rejestracja: 05 kwie 2015, 22:49
Kontakt:

Re: przekaźnik, sterownik

Post autor: rafal187 »

Niestety przez kilka dni nie miałem netu.
Dzięki za info i maila.
teraz muszę dojść co i jak z tymi kabelkami i wtyczkami na schematach.
Mam nadzieję, że coś z tego zrozumie.

rafal187
Posty: 365
Rejestracja: 05 kwie 2015, 22:49
Kontakt:

Re: przekaźnik, sterownik

Post autor: rafal187 »

witam po przerwie.
W końcu chwila czasu na prace w garażu.
Ciągłość mierzyłem multimetrem w pozycji 'dzwonka"
Postępowałem według manuala i takie mam rezultaty:
1. Świece żarowe odpowiednie 6V i nowe
2. Ciągłość miedzy końcówką świecy i masą - jest
3. Ciągłość we wtyczce od rezystora (blaszki) - jest
4. Ciągłość na końcówkach rezystora (od dołu kolektora ssącego) - jest
5. Rezystencja czujnika temp. - książkowa. Czujnik wyjęty i raz w zamrażarce a raz w we wrzątku i wszystko książkowo.
6. przekaźnik świecy żarowej, ten okrągły na lewym błotniku koło akumulatora, i tu mam mały problem. W jego małej wtyczce są dwa piny i tam ma być ciągłość i jest, natomiast na tych większych 2 przyłączach ma nie być ciągłości niezależnie którą końcówką miernika dotykamy którejś końcówki. U mnie jest, że jak raz dotykam to nie ma ciągłości a jak zamienię końcówki miernika to jest ciągłość.
Wnioskuje, że coś jest nie tak, tylko co? Właśnie ten przekaźnik?

Macie jakieś sugestie?
Może ktoś z użytkowników mógłby miernikiem zmierzyć te "ciąglości" u siebie na tym właśnie przekaźniku?

ODPOWIEDZ