HZJ 78 2014 - brak "przerywanych" wycieraczek

Moderator: luk4s7

Fazi
Posty: 475
Rejestracja: 31 maja 2009, 20:46
Auto: HJ61
Kontakt:

HZJ 78 2014 - brak "przerywanych" wycieraczek

Post autor: Fazi »

Niby nowe auto a wkurza brak "przerywanych" czasowych wycieraczek.
Wszystkie opcje to opcje ciągłe.
Macie jaki pomysł jak dorobić czasowe ??

stachu_l
Posty: 420
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: HZJ 78 2014 - brak "przerywanych" wycieraczek

Post autor: stachu_l »

"Maluch" też nie posiadał czasowych wycieraczek (przynajmniej w początkowej wersji) i produkowano taki układ wzbogacający "Malucha" o taką funkcjonalność. Nie wiem czy można jeszcze coś takiego dostać.
Sam układ nie jest ideologicznie skomplikowany - generator impulsów + przekaźnik. W czasach owego "Malucha" różne pisma pewno publikowały schematy (jakiś Młody Technik a może częściowo dostępne elektronicznie Elektronika Praktyczna i podobne, może elektroda.pl)
Może przerywacz wycieraczek z innego pojazdu - jeżeli jest oddzielny a nie zaszyty gdzieś w "komputerze nadwozia" (Body ECU) bo taki to może być trudno zmusić do pracy tylko jako układ czasowy do wycieraczek.

stachu_l
Posty: 420
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: HZJ 78 2014 - brak "przerywanych" wycieraczek

Post autor: stachu_l »

Jeszcze słowa kluczowe do poszukiwań schematu (dla wersji "zrób to sam") lub gotowego układu:
regulator wycieraczek, regulator pracy w., sterownik w., przekaźnik w.

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 944
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: HZJ 78 2014 - brak "przerywanych" wycieraczek

Post autor: vGreg »

Kupiłem ale jeszcze nie zamontowałem AVT5036.
http://serwis.avt.pl/manuals/AVT5036.pdf
Cel zabawy: wyeliminować wkur..... pracę wycieraczek na niskich "biegach".

Opis
Po włączeniu zasilania czyli po przekręceniu kluczyka w stacyjce sterownik przechodzi w stan czuwania co
sygnalizuje migająca co kilka sekund zielona dioda LED. Jeżeli przełączymy włącznik wycieraczek, zostaną one
włączone i urządzenie zacznie odmierzać czas ich pracy do momentu wyłączenia wycieraczek, dioda będzie wtedy
świecić na czerwono. Gdy wyłączymy przełącznik wycieraczki przestaną pracować, natomiast urządzenie zapamięta
jak długo były włączone i teraz zacznie odmierzać czas ich wyłączenia, dioda będzie migać na czerwono. Jeżeli
uznamy, że wycieraczki znów są potrzebne przełączamy przełącznik i tak zostawiamy. W tym momencie sterownik
ma zapamiętany czas jak długo mają pracować i jaka ma być przerwa miedzy pracą wycieraczek i w takim cyklu
będzie je automatycznie załączać, dioda LED będzie świecić na zielono. Wyłączenie przełącznika wycieraczek powoduje przerwanie pracy sterownika.

Fazi
Posty: 475
Rejestracja: 31 maja 2009, 20:46
Auto: HJ61
Kontakt:

Re: HZJ 78 2014 - brak "przerywanych" wycieraczek

Post autor: Fazi »

Widziałem i myślałem - ale mam 24V.
I chciałbym jak najmniej ingerować ...

stachu_l
Posty: 420
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: HZJ 78 2014 - brak "przerywanych" wycieraczek

Post autor: stachu_l »

To trzeba poszukać regulatora od ciężarowych albo przerobić jakiś układ, np. ten z AVT.

Jeżeli "ingerować" dotyczy zmian w regulatorze to tylko opcja pierwsza.
Jeżeli dotyczy tylko instalacji samochodu to układ AVT można zmodyfikować

Ten układ z AVT tak naprawdę pracuje na napięciu 5V dostarczanym przez US2. Teoretycznie ten układ powinien wytrzymać napięcia do 30V na wejściu.
Dodatkowo bezpośredni kontakt z instalacją samochodu (zasilanie i sterowanie) ma cewka przekaźnika P1 i wejścia sterujące na transoptory przez oporniki R1 i R2.
Możliwe są dwa kierunki modyfikacji:
1. Zasilanie układu przez dodatkowy stabilizator 24v/12v i użycie styków wyprowadzonych na złącze D2 do sterowania silnikiem - te styki są całkowicie izolowane od reszty układu i mogą pracować na 24v gdy reszta jest zasilana z 12V
- Trzeba dodać na zewnątrz stabilizator 24/12
+Nie trzeba zmieniać przekaźnika
+US2 pracuje w bezpiecznym dla siebie zakresie zasilania
2. Wymiana przekaźnika na 24V i praca na 24V
- Wylutowanie przekaźnika bez wprawy często kończy się oderwaniem ścieżek z płytki
- US2 pracuje koło swoich granicznych parametrów zasilanie (instalacja 24V może mieć 28V stale i jakieś przepięcia powyżej 30v) - może wymagać wymiany na coś odporniejszego.
- US2 przy większym spadku napięciu wydziela także więcej ciepła i może wymagać radiatora - wersja ze zdjęcia nie ma radiatora ale są takie w obudowie TO-220 d których można przykręcić radiator.
+ nie trzeba dodawać stabilizatora 24/12
+ zachowujemy połączenia jak w opisie AVT

W obu wersjach należy ograniczyć prąd transoptora zwiększając R1 i R2 - wymienić na 2.2K albo na zewnątrz dołączyć do CON1-1 i CON2-2 oporniki 1k

Tyle przemyśleń co do przerobienia układu AVT na 24V

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18027
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: HZJ 78 2014 - brak "przerywanych" wycieraczek

Post autor: kylon »

2014 i masz 24v?

Fazi
Posty: 475
Rejestracja: 31 maja 2009, 20:46
Auto: HJ61
Kontakt:

Re: HZJ 78 2014 - brak "przerywanych" wycieraczek

Post autor: Fazi »

Kurde już sam nie wiem :), rzadko pod maskę kukam.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18027
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: HZJ 78 2014 - brak "przerywanych" wycieraczek

Post autor: kylon »

Ja to raczej obstawiam 12V ;-). 24V skończyło się na HZJ75 ;-)

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 944
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: HZJ 78 2014 - brak "przerywanych" wycieraczek

Post autor: vGreg »

AVT5036 jest już niedostępne.
Pewnie wycofali z powodu błędu na płytce (należy odwrotnie wlutować US2).

ODPOWIEDZ