Tunning 2L-T

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Tunning 2L-T

Post autor: Rokfor32 »

Jak powszechnie wiadomo - ten silnik demonem to nie jest. Ale - co zresztą niektórzy pewnie wiedzą - potencjał ma. Ino niewykorzystany :wink:

Poniżej wykresik (czerwony) nieco podrasowanej jednostki tego typu. Dla porównania, na wykres nałożyłem odczyt (zielony) z KZJ70 (seryjnego), i z LJ73 (czarny), tego samego co stuningowany, ale przed modyfikacjami.

Modyfikacje nie są jakieś odjechane w kosmos - ciśnienie doładowania w okolicach 1,0 bara jedynie, tyle że na VNT, coby ładnie od dołu robiło. Poważniejsze zmiany to pompa wtryskowa - bez tego to se można ten silnik pompować do woli ... :wink:
Załączniki
LJ73a.jpg

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: Tunning 2L-T

Post autor: Addams »

Fajnie widać faktycznie to dmuchnięcie od dołu na momencie obrotowym. Ciekawe jak z trwałością tego silnika przy takim doładowaniu, no i jak ze spalaniem- ja u siebie widzę po uturbieniu wyraźny skok

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Tunning 2L-T

Post autor: Rokfor32 »

O trwałość sie nie martwię - dmuchnięty jest celowo taki sposób, żeby pracował, szczególnie pod obciążeniem, przy nadmiarze powietrza. Bo bardziej zabójcze dla tych silników jest nie doładowanie powyżej jedynki - a wysokie EGT wynikające ze zwiększonej dawki (jak zwiększona dawka nie ma się w czym spalić, czyli przy za małym doładowaniu).

A spalanie ... :mrgreen: Cóż - zależy od ciężkości nogi kierownika. Auto teraz zapierdziela aż miło - a to kusi żeby ... z tego korzystać :mrgreen:

Wczoraj na testach to mu powyżej 140 odpuściłem, bo wymagał za dużej koncentracji coby w czarne trafić, ale generalnie auto teraz nie ma żadnego problema żeby wyprzedzać coś - co jedzie kole 90.

Spalanie - to zresztą był jeden z powodów całej zabawy z przeróbką - bo auto jak dostało M/T 33" - to na słabym silniku połykało 16 przy codziennym użytkowaniu. A używane jest nie po czarnym, a sporo po lesie, i po górkach. Się wiec teraz zobaczy, jak to wyjdzie - ale powyżej tego 16 się nie spodziewam. A teraz przynajmniej normalnie jedzie ... :wink:

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2506
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: Tunning 2L-T

Post autor: kpeugeot »

daj info na PW jaki koszt takiej zabawy

Zbowid
Klubowicz
Posty: 403
Rejestracja: 14 paź 2007, 16:24
Auto: HDJ80 24V/V2 HD
Kontakt:

Re: Tunning 2L-T

Post autor: Zbowid »

Na Campie będzie miał stoisko, to Ci zrobi na miejscu. :)

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Tunning 2L-T

Post autor: vGreg »

Jakim cudem 2L-T rozkręciłeś do 4800rpm?

niedowiarek
Grzegorz

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Tunning 2L-T

Post autor: Rokfor32 »

vGreg pisze:Jakim cudem 2L-T rozkręciłeś do 4800rpm?

niedowiarek
Grzegorz
Normalnie. Pedał w podłogę ... :mrgreen:

A poważniej - dowolnego klekota można wkręcić na dowolne obroty. Tyle, że jak sie przesadzi - to korby bokiem wylatują :wink: Tu akurat do przesady jeszcze daleko - a efekt wyszedł trochę "przy okazji" modyfikacji pompy celem obsłużenia powiększonego doładowania.

Generalnie - temat zrobienia wysokobrotowego klekota (żeby nie było tej opadającej charakterystyki od 2 tysi wzwyż) będzie trenowany w kolejnych projektach - i raczej na moim silniku ... :mrgreen:

Gorbi09
Posty: 80
Rejestracja: 29 maja 2014, 14:33

Re: Tunning 2L-T

Post autor: Gorbi09 »

kpeugeot pisze:daj info na PW jaki koszt takiej zabawy
Ja tez prosze o takie info :D

finger
Posty: 916
Rejestracja: 03 maja 2011, 00:02
Auto: HZJ73
Kontakt:

Re: Tunning 2L-T

Post autor: finger »

Tak odświeżę temata bo pewnie będę w tę opcję celował.

Jakie jest fabryczne ciśnienie doładowania?

czy zwiększając do 1.0 bar nie powinno się odprężyć samego silnika?

W sportach motorowych chłopaki tak robią jak zakładają większe turbo do EVO 8)

no i kwestia spalania. W teorii powinno być mniejsze bo wyższa sprawność klekota, ale to chyba jest kwestia jaka jest lambda. Czy wyższe EGT nie powoduje konieczności naklejenia na tylną szybę naklejki "diesel musi dymić"? :D

Jak wyniki spalania?

Awatar użytkownika
proto
Posty: 761
Rejestracja: 18 lis 2012, 15:50

Re: Tunning 2L-T

Post autor: proto »

finger pisze:czy zwiększając do 1.0 bar nie powinno się odprężyć samego silnika?
Nie, możesz w ten silnik władować spokojnie władować i 1,5 bara
finger pisze:Czy wyższe EGT nie powoduje konieczności naklejenia na tylną szybę naklejki "diesel musi dymić"?
Mylisz pojęcia: zła lambda to dymienie a EGT to temperatura ,ale niska lambda = wysokie EGT

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Tunning 2L-T

Post autor: Rokfor32 »

Spalanie - w praktyce z teorią ma po drodze - ale nie zawsze. Jadąc autostradowo autem z bardziej sprawnym silnikiem - spali mniej. Ostatnio tak robiona u mnie LJ73 na trasie 500 km autostradą wzięła ok. 20% mniej paliwa średnio, niż jadąc tą samą trasą do mnie. Okolice 9/100, po modyfikacji.

Ale jeżdżąc tak, że się wykorzystuje mocno ten powiększony potencjał napędu - spalanie idzie w górę. Ta modyfikacja co robię to w końcu prawie dwa razy większa możliwa dawka jednostkowa paliwa ... :wink:

finger
Posty: 916
Rejestracja: 03 maja 2011, 00:02
Auto: HZJ73
Kontakt:

Re: Tunning 2L-T

Post autor: finger »

aaa EGT mi się pokasztaniło. Chodziło mi o lambdę. Ponawiam - dymi bardzo? :D

EGT rośnie jak lambda maleje prawda?

Silnik pali mniej i basta. Sprawność to sprawność. Większa moc to większa możliwa praca silnika - większe zużycie to wiadoma sprawa 8)

9/100 to dla mnie kosmos Panie.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Tunning 2L-T

Post autor: Rokfor32 »

Źle stawiasz pytanie.

Dymienie to kwestia zestrojenia pompy - silnik z doładowaniem czy bez może dymić jak krematorium - albo nie dymić wcale. Zwykle, żeby optymalnie wykorzystać dostępną ilość tlenu ustawia się go na taki leciutki dymek. Nie uciążliwy - ale już widoczny.

Ale jak masz problem ze zbyt wysokim EGT - to się właśnie podnosi nadmiar powietrza - czyli silnik ustawia tak - że w zakresie gdzie wylatuje już z max sprawności (zwykle pow. 3000 rpm) tnie się dawkę paliwa, albo podnosi delikatnie doładowanie, bez ruszania dawki.

finger
Posty: 916
Rejestracja: 03 maja 2011, 00:02
Auto: HZJ73
Kontakt:

Re: Tunning 2L-T

Post autor: finger »

Jak kupię lj'ota to wpadam do Sącza :)

pawco
Posty: 12
Rejestracja: 29 paź 2017, 18:49

Re: Tunning 2L-T

Post autor: pawco »

Witam serdecznie,
Rokfor zakupiłem LJ73 od Jarka z lubuskiego którego silnik kiedyś tuningowałeś: http://www.tlc.org.pl/viewtopic.php?f=1 ... 81#p183605 . Jarek poinformował mnie rzetelnie że turbo przeładowuje i tak faktycznie jest na zmianę gaśnie zielona lampka turbo i zapala się czerwona - wtedy słychać dmuchanie. Mówił abym zaczął od wymiany czujnika regulacji ciśnienia turbiny. Szukałem trochę w internecie ale nie mam pojęcia gdzie kupić i jaki. Jesteś w stanie pomóc?
pawco

ODPOWIEDZ