Prędkość podróżna, czyli dłuższa skrzynia biegów?
Moderator: luk4s7
Prędkość podróżna, czyli dłuższa skrzynia biegów?
Witajcie,
Przeszukałem dokładnie posty i nie znalazłem takiego wątku - jeżeli już jest to przepraszam i proszę o wskazanie...
Swojego KZJ95 używam do dalekich wypraw. Mówiąc dalekich mam na myśli 3000 km autostradami, 3000 km na miejscu (lekki off road) i znów 3000 km autostradami. Np. ostatnio byłem na Cyprze
Pojazd generalnie świetnie się spisuje oprócz tego, że jest... zbyt wolny. Nie chodzi tu o przyspieszenie - jest całkiem ok. jak na 125 koni - problem jest z prędkością maksymalną. Mam opony 265/70 R16 i przy 3.000 obrotów na minutę daje to prędkość 115 km/h (mierzone GPSem). Dopóki jedzie się po wiejskich lub polskich drogach to nie ma problemu. Kłopot się zaczyna kiedy trzeba przejechać przez Niemcy i mamy autostradę, po której spokojnie można by jechać np. 140 km/h. Ja wtedy musiałbym trzymać 4.000 obrotów i boję się, że jadąc tak przez dwie-trzy godziny coś się w tym pojeździe "zmęczy". Alternator, któreś serwo, cokolwiek... Po ostatniej jeździe zaczęła wyć pompa wspomagania. Nie wiem czy to ma z tym związek, ale "budzi się" tylko wtedy, kiedy jadę szybko. W terenie jest cicho.
Rozwiązaniem problemu wydaje się być:
1. Znaleźć sześciobiegową skrzynię, która by pasowała. To by było rozwiązanie idealne, ale spodziewam się, że bez inżyniery z pogranicza działu sportu TTE i F1 nic się nie wymyśli. Od LC120 raczej się nie dopasuje, nie?
2. Zmienić istniejące przełożenia w skrzyni biegów. Będzie dłuższa i przy tych samych obrotach będę jechał szybciej. Lub jak kto woli przy tej samej prędkości będę utrzymywać niższe obroty Można gdzieś kupić takie zestawy? Np. Dłuższa czwórka i piątka.
3. Zmienić przełożenia w dyfrach. Podobnie jak wyżej, tyle, że wydłużyłoby to również niższe biegi, chociaż myślę, że jest to również akceptowalne.
Mocy raczej nie zabraknie a komfort dalekiego podróżowania bardzo by się podniósł.
Ma ktoś może jakieś doświadczenia w jednym z powyższych punktów?
Z góry dziękuję za odpowiedzi.
Pozdrawiam,
Jerry.
Przeszukałem dokładnie posty i nie znalazłem takiego wątku - jeżeli już jest to przepraszam i proszę o wskazanie...
Swojego KZJ95 używam do dalekich wypraw. Mówiąc dalekich mam na myśli 3000 km autostradami, 3000 km na miejscu (lekki off road) i znów 3000 km autostradami. Np. ostatnio byłem na Cyprze
Pojazd generalnie świetnie się spisuje oprócz tego, że jest... zbyt wolny. Nie chodzi tu o przyspieszenie - jest całkiem ok. jak na 125 koni - problem jest z prędkością maksymalną. Mam opony 265/70 R16 i przy 3.000 obrotów na minutę daje to prędkość 115 km/h (mierzone GPSem). Dopóki jedzie się po wiejskich lub polskich drogach to nie ma problemu. Kłopot się zaczyna kiedy trzeba przejechać przez Niemcy i mamy autostradę, po której spokojnie można by jechać np. 140 km/h. Ja wtedy musiałbym trzymać 4.000 obrotów i boję się, że jadąc tak przez dwie-trzy godziny coś się w tym pojeździe "zmęczy". Alternator, któreś serwo, cokolwiek... Po ostatniej jeździe zaczęła wyć pompa wspomagania. Nie wiem czy to ma z tym związek, ale "budzi się" tylko wtedy, kiedy jadę szybko. W terenie jest cicho.
Rozwiązaniem problemu wydaje się być:
1. Znaleźć sześciobiegową skrzynię, która by pasowała. To by było rozwiązanie idealne, ale spodziewam się, że bez inżyniery z pogranicza działu sportu TTE i F1 nic się nie wymyśli. Od LC120 raczej się nie dopasuje, nie?
2. Zmienić istniejące przełożenia w skrzyni biegów. Będzie dłuższa i przy tych samych obrotach będę jechał szybciej. Lub jak kto woli przy tej samej prędkości będę utrzymywać niższe obroty Można gdzieś kupić takie zestawy? Np. Dłuższa czwórka i piątka.
3. Zmienić przełożenia w dyfrach. Podobnie jak wyżej, tyle, że wydłużyłoby to również niższe biegi, chociaż myślę, że jest to również akceptowalne.
Mocy raczej nie zabraknie a komfort dalekiego podróżowania bardzo by się podniósł.
Ma ktoś może jakieś doświadczenia w jednym z powyższych punktów?
Z góry dziękuję za odpowiedzi.
Pozdrawiam,
Jerry.
Re: Prędkość podróżna, czyli dłuższa skrzynia biegów?
hmmm , licznik faktycznie przekłamuje ale róznica w Twoim przypadku dość spora ,
dla porównania w mojej kzj 95 na AT-ach i automacie + snorkel przy obrotach 3 tys rpm predkośc licznikowa to prawie 140 km/h faktycznie wg gps ok 5-7 km mniej
ten model tak ma ,
jerry , a poza tym to bym się na Twoim miejscu wyluzował na wakacjach 120maks na autostradzie i duuuzy luuuuz to przecież terenówka i nie tak całkiem młoda , a nie plaskacz wg mnie szkoda zachodu
pozddr
Emil
dla porównania w mojej kzj 95 na AT-ach i automacie + snorkel przy obrotach 3 tys rpm predkośc licznikowa to prawie 140 km/h faktycznie wg gps ok 5-7 km mniej
ten model tak ma ,
jerry , a poza tym to bym się na Twoim miejscu wyluzował na wakacjach 120maks na autostradzie i duuuzy luuuuz to przecież terenówka i nie tak całkiem młoda , a nie plaskacz wg mnie szkoda zachodu
pozddr
Emil
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: Prędkość podróżna, czyli dłuższa skrzynia biegów?
emilio pisze: dla porównania w mojej kzj 95 na AT-ach i automacie + snorkel przy obrotach 3 tys rpm predkośc licznikowa to prawie 140 km/h faktycznie wg gps ok 5-7 km mniej
nooooo, zwlaszcza "snorkel" ma duzy wplyw na wskazania predkosciomierz vs. obroty
ciekawe tylko jeszcze na jakim rozmiarze opon uzyskujesz te 140 km/h przy 3 tys obr - bo nie napisałeś...
Re: Prędkość podróżna, czyli dłuższa skrzynia biegów?
No tak że snorkelem to się rozpedzilem Opony standard 265/70 R 16.
Pozdr
Pozdr
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: Prędkość podróżna, czyli dłuższa skrzynia biegów?
na 265/75R16 predkosciomierz przekłamuje mi wzgledem gps o (srednio) 5 km/h
Re: Prędkość podróżna, czyli dłuższa skrzynia biegów?
Moze zamiast kombinowac że skrzynia warto się przyjrzec kondycji wtryskow ew wymienic koncowki przeczyscic egr - a i kolektor dolotowy?
Moze te elementy" zamulaja"
Moze te elementy" zamulaja"
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: Prędkość podróżna, czyli dłuższa skrzynia biegów?
???
mówimy o prędkości faktycznej przy danej rpm - a nie o dynamice...
o ile na dynamike moze to miec wplyw - to na to pierwsze nie bardzo (oczywiscie w skrzyni manualnej, bo w ATM mozemy jeszcze rozwazac np. awarie lock`upa, to dawaloby nieuzasadnione wyzsze obroty przy - jakiejś tam przyjętej - prędkości na ostatnim biegu)
mówimy o prędkości faktycznej przy danej rpm - a nie o dynamice...
o ile na dynamike moze to miec wplyw - to na to pierwsze nie bardzo (oczywiscie w skrzyni manualnej, bo w ATM mozemy jeszcze rozwazac np. awarie lock`upa, to dawaloby nieuzasadnione wyzsze obroty przy - jakiejś tam przyjętej - prędkości na ostatnim biegu)
Re: Prędkość podróżna, czyli dłuższa skrzynia biegów?
Nie opłaci Ci się czegokolwiek kombinować, bo przecież nie kupisz i nie przełożysz skrzyni za darmo, a korzyść będzie tylko psychiczno-subiektywna.
Po prostu wyluzuj i jeździj na autostradzie 110kmh. Nie ratujesz świata, nie wieziesz organów do transplantacji, więc ja bym nie myślał o tym 'problemie'. Po prostu wiesz z jaką prędkością pojedziesz i odpowiednio planuj trasę. Ja mógłbym Lexem jechać 140 lub więcej, ale na serio jadę na długich odcinkach nie więcej niż 120. Mam komfort, mogę pogadać spokojnie z żoną, oglądam krajobrazy i ogólnie korzystam z tego co jest po drodze zamiast zaciskać nerwowo ręce na kierownicy i dusić pedał.
Pomyśl o tym, że te plaskacze, które Ciebie wyprzedzają, z kolei jadą dwa razy wolniej na szutrach i kamienistych drogach, więc jeśli jadą w tym samym kierunku, to ich dogonisz
Po prostu wyluzuj i jeździj na autostradzie 110kmh. Nie ratujesz świata, nie wieziesz organów do transplantacji, więc ja bym nie myślał o tym 'problemie'. Po prostu wiesz z jaką prędkością pojedziesz i odpowiednio planuj trasę. Ja mógłbym Lexem jechać 140 lub więcej, ale na serio jadę na długich odcinkach nie więcej niż 120. Mam komfort, mogę pogadać spokojnie z żoną, oglądam krajobrazy i ogólnie korzystam z tego co jest po drodze zamiast zaciskać nerwowo ręce na kierownicy i dusić pedał.
Pomyśl o tym, że te plaskacze, które Ciebie wyprzedzają, z kolei jadą dwa razy wolniej na szutrach i kamienistych drogach, więc jeśli jadą w tym samym kierunku, to ich dogonisz
Re: Prędkość podróżna, czyli dłuższa skrzynia biegów?
Mi licznik pokazuje 110 kiedy jadę 100 [na seryjnych oponach]
Chyba jest szansa, żeby pasowała skrzynia od 120, skoro 120 ma ten sam w zasadzie silnik co KDJ95 a ten chyba jest zgodny z KZJ 95 [chyba, że sa różnica na poziomie skrzyni rozdzielczej]
Tyle że zużycie paliwa wzrośnie [chociaż skoro upierasz się na to 140 to chyba spadnie wzgledem tego co masz teraz ] auto jest klockowate i im szybciej tym drożej - warto tak motać czy jednak pojechać wolniej?
Chyba jest szansa, żeby pasowała skrzynia od 120, skoro 120 ma ten sam w zasadzie silnik co KDJ95 a ten chyba jest zgodny z KZJ 95 [chyba, że sa różnica na poziomie skrzyni rozdzielczej]
Tyle że zużycie paliwa wzrośnie [chociaż skoro upierasz się na to 140 to chyba spadnie wzgledem tego co masz teraz ] auto jest klockowate i im szybciej tym drożej - warto tak motać czy jednak pojechać wolniej?
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: Prędkość podróżna, czyli dłuższa skrzynia biegów?
prawie jak z dieslem - czyli klasyczny dylemat
znaczy: czy warto zapłacić drożej, aby pojechać taniej ?? *
* choć przy obecnych trendach w cenie ON ten dylemat zupełnie przestaje być dylematem...
znaczy: czy warto zapłacić drożej, aby pojechać taniej ?? *
* choć przy obecnych trendach w cenie ON ten dylemat zupełnie przestaje być dylematem...
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8367
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Prędkość podróżna, czyli dłuższa skrzynia biegów?
A po co kombinować ze skrzynią? Znacznie łatwiej jest wymienić przełożenia główne w mostach.
Tym bardziej, że, jak się nie mylę, skrzynia sześciobiegowa nie jest wiele szybsza na ostatnim biegu - po prostu bezpośrednim przełożeniem jest piątka (a nie czwórka), i niższe biegi są gęściej zestopniowane.
A co do spasowania - spasuje, i to bolt on. Oczywista z diesla, bo musi być komplet z dzwonem i reduktorem, bo skrzynka RA61 nie jest kompatybilna z poprzednią, R151F z J9, ani na sprzęgle, ani na reduktorze, i nie da się wykorzystać tych elementów z J9. Do przeróbki będą też wały napędowe, (inne długości) i do wymiany flansze (w J12 są inne rozstawy śrub do wałów niż w poprzednich LC).
Tym bardziej, że, jak się nie mylę, skrzynia sześciobiegowa nie jest wiele szybsza na ostatnim biegu - po prostu bezpośrednim przełożeniem jest piątka (a nie czwórka), i niższe biegi są gęściej zestopniowane.
A co do spasowania - spasuje, i to bolt on. Oczywista z diesla, bo musi być komplet z dzwonem i reduktorem, bo skrzynka RA61 nie jest kompatybilna z poprzednią, R151F z J9, ani na sprzęgle, ani na reduktorze, i nie da się wykorzystać tych elementów z J9. Do przeróbki będą też wały napędowe, (inne długości) i do wymiany flansze (w J12 są inne rozstawy śrub do wałów niż w poprzednich LC).
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: Prędkość podróżna, czyli dłuższa skrzynia biegów?
czyli generalnie - podpowiedz dla autora wątku - skórka niewarta wyprawki
nawet biorąc pod wzgląd wariant wymiany główek mostów...
no chyba, ze sie np. przedni zmieli i bedzie trzeba cos robić
nawet biorąc pod wzgląd wariant wymiany główek mostów...
no chyba, ze sie np. przedni zmieli i bedzie trzeba cos robić
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8367
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Prędkość podróżna, czyli dłuższa skrzynia biegów?
Wariant wymiany mostów nie jest taki głupi ekonomicznie - a to dlatemu, że istnieje popyt na te elementy, i można je sprzedać (znaczy sprzedać swoje, a kupić inne), a sama wymiana kompletnych podzespołów (a nie samych ring&pinion) nie jest zbytnio czasochłonna, i nie wymaga szamańskiej wiedzy.
Do J9 były 4 wielkości przełożeń - od 3,9 do 4,56. Znając więc aktualne (odczyt kodu z tabliczki) łatwo ocenić, jakie efekty przyniesie taka zmiana (znaczy jakie będą obroty silnika przy tych 130 - 140 km/h).
Do J9 były 4 wielkości przełożeń - od 3,9 do 4,56. Znając więc aktualne (odczyt kodu z tabliczki) łatwo ocenić, jakie efekty przyniesie taka zmiana (znaczy jakie będą obroty silnika przy tych 130 - 140 km/h).
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: Prędkość podróżna, czyli dłuższa skrzynia biegów?
a gdzie to jest ta tabliczka i jak wyglada kod
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8367
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Prędkość podróżna, czyli dłuższa skrzynia biegów?
W komorze silnika.
Wpisz sobie w googlach "toyota axle code", to znajdziesz strony z opisem jak się te kody odczytuje.
Wpisz sobie w googlach "toyota axle code", to znajdziesz strony z opisem jak się te kody odczytuje.