Regulowane zawieszenie

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Medyk
Posty: 13
Rejestracja: 13 lis 2011, 10:24
Auto: FJ Cruiser Trail Teams 2010
Kontakt:

Regulowane zawieszenie

Post autor: Medyk »

Co szanowne klubowe Toyotowe gremium sądzi o zawieszeniach z regulowanym stopniem twardości amortyzatorów? King, Rancho, Tough Dog, Koni. Kiedyś miałem w sportowym aucie i było fajnie, ale z toyota jest inna sprawa, bo oryginalne zawieszenie trail teams czyli bilstein jest dla mnie w tej chwili rewelacyjne. Miekkie i komfortowe, nie czuć dziur w asfalcie a przejazdy kolejowe na pełnym gazie. Oczywiscie lekko buja i pływa ale mi to jak najbardziej odpowiada. Chcąc zrobić lift (a mam taki w planie ok 5 cm) wypadałoby utwardzic zawieszenie zeby auto było bardziej stabilne ale nie chce tracic na komforcie. Stąd moje pytanie o regulowane. Czy miekkie ustawienia bedą rzeczywiscie miekkie zeby przeslizgiwac sie po dziurach w szutrze i ciezszym terenie a jednoczesnie utwardzic sobie na asfalt? Czy regulacja sie np nie psuje? wiadomo ze im bardziej skomplikowana konstrukcja tym wiecej rzeczy do psucia.
Bede wdzięczny za wszelkie porady

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Regulowane zawieszenie

Post autor: kylon »

Pamiętaj że. Do regulowania Koni trzeba je wymontować całkowicie z samochodu czyli każda regulacja to zbędne koszta w postaci demontażu i montażu. Do tego ustawienie geometrii w przypadku FJ Cruisera. Jeśli są polibusze to daje rady bez konieczności geometrii ale w Twoim przypadku gdy auto jest nowe oryginalne gumy posłużą jeszcze długo.

Rancho to szajs jakich mało więc zapomnij. Tough Dog fajny i ma bardzo dobre opinie w Australii ale pokrętło jest plastikowe i łatwo je uszkodzić. W dwóch samochodach z tym zawieszeniem już takowy przypadek wystąpił. Nie mniej jednak dobra jest cena do jakości.

KING czy FOX ma regulację w opcji z pokrętłem metalowym i tu jest ok. Niestety cena nie niska. Jeździłem J120 z Foxem po Maroku i jak dla mnie wszystko działało bardzo fajnie. I tak musisz sie wdrapać pod sód auta. Najlepszym rozwiązaniem jest regulacja na dodatkowych zbiornikach wtedy zamontowane za zderzakiem mają łatwy dostęp. Z tyłu to już sięganie ręką w okolice górnych mocowań sprężyn.

Awatar użytkownika
Medyk
Posty: 13
Rejestracja: 13 lis 2011, 10:24
Auto: FJ Cruiser Trail Teams 2010
Kontakt:

Re: Regulowane zawieszenie

Post autor: Medyk »

Dzieki za informację. Jeszcze jedno pytanie. Amory Tough Dog mają stopniowaną regulację twardości. Czyli mozna sobie pokręcić od 1 do 9 i tak samo ustawić wszystkie. Czy King tez tak ma czy kreci sie tylko na oko? Bo to nie bardzo precyzyjne by było. Tak miałem w swoich koni w starym aucie. I teraz pytanie do Kylona: czy macie możliwość sciągniecia i zamontowania mi takiego zawieszenia? O ile bedzie regulowane stopniowo. Co ewentualnie jeszcze moglibyscie mi regulowanego zorganizowac? I jak dobrac twardość sprężyn? Na przód pojdzie wyciagarka i kompresor powietrza pod maskę.
pozdrawiam
Bogumił

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Regulowane zawieszenie

Post autor: kylon »

Stawiasz mnie w niekomfortowej sytuacji bo forum traktuję prywatnie i nie chcę na nim hienować :wink:
King i Fox ma taką samą stopniową regulację.
Adres w razie czego znasz.

Awatar użytkownika
Heniu
Klubowicz
Posty: 1132
Rejestracja: 21 maja 2007, 11:40
Auto: LJ70 '86
Kontakt:

Re: Regulowane zawieszenie

Post autor: Heniu »

Uwaga hienuje :mrgreen:

Sprężyny nie mają tu większego znaczenia, mają mieć lift i przyjąć dodatkowe obciążenie w twoim przypadku to jakieś +60kg czyli zdecydowana większość firm takie oferuje.

Z regulowanych amortyzatorów są jeszcze firmy Boss z 12 stopniową regulacją a z bardziej sportowych to jeszcze australijskie SRC z dodatkowym zbiornikiem i 30 stopniową regulacją tylko z dostępnością jest gorzej bo nie nadążają z produkcją.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Regulowane zawieszenie

Post autor: Rokfor32 »

Weźcie ze jeszcze pod uwagę, że zazwyczaj, w tych popularnych regulowanych amorach regulacja jest tylko jednokierunkowa. Znaczy się reguluje się tylko jeden parametr, tłumienie odbicia. Regulacja dwukierunkowa to już zazwyczaj tylko w amorach sportowych, i niekoniecznie zewnętrzna (znaczy się regulacja możliwa, ale w trybie serwisowym, po rozebraniu amora).

Regulacja tłumienia odbicia to tak na prawdę regulacja wrażliwości amora na masę nieresorowaną, i raz prawidłowo wyregulowana zwykle nie wymaga poprawek. Sprawdza się to jak najbardziej w przypadku nieseryjnej wielkości kół, bo są cięższe niż oryginały, i trudno się spodziewać, że fabryczne amory będą sobie z nimi radzić tak samo jak z seryjnymi kapciami, a ciężko kupić amor (zamiennik oryginału) z wartościami tłumienia na życzenie.

Ale tak na prawdę nie ma za wiele wspólnego taka regulacja z zachowaniem się auta na asfalcie czy w terenie - no chyba że ktoś preferuje silne bujanie w terenie, i celowo zmiękcza tłumienie odbicia odbicia w takich przypadkach ... :wink:

Od biedy sprawdza się to rozwiązanie w quasi sporcie, bo taki amor można "pdciągnąć" jak się rozgrzeje, i normalnie traciłby tłumienie. Ale to jednak daleko nie to samo co typowy amor sportowy.

W zwykłych amorach nie reguluje się tłumienia dobicia, bo taki zwykły (cywilny) amor ma za małą pojemność olejową, i zwiększenie tego parametru powoduje jego bardzo silne rozgrzewanie się (przy dobiciu amor przejmuje znacznie więcej energii, niż przy odbiciu - całą masę pojazdu, za nie tylko masę nieresoowaną).

Husky
Posty: 909
Rejestracja: 31 sty 2010, 22:19
Auto: plastic fantastic

Re: Regulowane zawieszenie

Post autor: Husky »

Rokfor32 , a czy w oryginalnych amorach w 120, w których jest elektroniczna regulacja "twardości" , jest ona jednokierunkowa? tzn. odbicie?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Regulowane zawieszenie

Post autor: Rokfor32 »

Nie znam układu z J12. Wiem natomiast jak to wygląda w J100 - tam amor ... nie jest typowym amorem. Wewnętrznie realizuje tłumienie odbicia, i jest ono nieregulowane, natomiast dobicie - nie ma tego wogule. Nie ma wewnątrz amora, bo ta funkcja jest realizowana przez układ odpowiadający za regulację wysokości zawiasu, czyli całkowicie na zewnątrz amortyzatora.

Podejrzewam, że w przypadku J12 jest podobnie (choć amor nie realizuje jednocześnie funkcji nośnej, jak w J100), czyli będzie regulacja tłumienia dobicia. I tylko tego parametru.

I taką regulację faktycznie odczuwa się jako "utwardzenie" auta, co szczególnie czuć na dziurach.

Awatar użytkownika
Medyk
Posty: 13
Rejestracja: 13 lis 2011, 10:24
Auto: FJ Cruiser Trail Teams 2010
Kontakt:

Re: Regulowane zawieszenie

Post autor: Medyk »

Super dzieki wielkie za informację. Przepraszam Kylonie nie chciałem Cie stawiac w niezręcznej sytuacji :? Nie gniewaj sie. Adres znam i niedługo poprosze o pomoc w ulepszaniu mego czołgu. Pozdrawiam

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Regulowane zawieszenie

Post autor: kylon »

Ja się wcale nie gniewam :wink:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Regulowane zawieszenie

Post autor: Rokfor32 »

Tak odnośnie amorów, w ogólnym sensie - się dosyć poważnie zastanawiam nad zastosowaniem jako amora zwykłego siłownika hydraulicznego. Jako element wykonawczy, natomiast całą resztę ustrojstwa (czyli zawory tłumiące w obu kierunkach, plus zbiornik oleju) zamontowane osobno. Nie wychodzi to tanio, ale też i nie kosmicznie drogo. Tak szacunkowo ok. 1,5 tysia za sztukę. Nie tak drogo, moim zdaniem, a daje nieporównywalne z niczym innym możliwości regulacji, a i trwałość powinna być na przyzwoitym poziomie.

Przy seryjnym aucie taki pomysł nie jest co prawda chyba zasadny ekonomicznie (i technicznie, ciężko bowiem siłownikiem zastąpić seryjny amor i zmieścić się w gabarytach), ale przy zmocie już wydaje się mieć dużo sensu.

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: Regulowane zawieszenie

Post autor: Addams »

Ostatnio poznałem kilku patrolowców- mieli LTRy, zachwyceni byli wszechstronnością, a użytkowali je hardcorowo 6 lat

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Regulowane zawieszenie

Post autor: kylon »

Też uważam że to fajne amorki. Wiele osób jest z nich bardzo zadowolonych dopóki nie sprzedałem koledze do Toyoty. Ciągle mu ciekną albo schodzi azot. Moim zdaniem to efekt niewłaściwego pompowania azotem bez zaworu. Do samochodów typu J120, J9 czy FJ Cruiser nie ma LTR-ów

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: Regulowane zawieszenie

Post autor: Addams »

No to sprawa wyjaśniona :(

Awatar użytkownika
Medyk
Posty: 13
Rejestracja: 13 lis 2011, 10:24
Auto: FJ Cruiser Trail Teams 2010
Kontakt:

Re: Regulowane zawieszenie

Post autor: Medyk »

A zadam może dla wiekszosci głupie pytanie. Czy zawieszenie terenowe jest miekkie czy twarde? Nie chodzi mi o taplanie sie w błocie ale o turystykę, dziurawe szutry, lasy i piach?

ODPOWIEDZ