24V w instalacji

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

watto
Posty: 92
Rejestracja: 05 cze 2009, 12:01
Auto: Blazer 4.3 LT 99'
Kontakt:

24V w instalacji

Post autor: watto »

czy ktoś się orientuje gdzie w instalacji ( 4R 1KZ ) można wpiąć się z odbiornikiem 24V ?
i czy w ogóle jest taka możliwość ? czy akku pracuję tylko równolegle ?

Gałka
Sąd Koleżeński
Posty: 4425
Rejestracja: 05 kwie 2007, 21:04
Auto: HZJ73 3w1
Kontakt:

Re: 24V w instalacji

Post autor: Gałka »

a czy masz tam 24V = 2 akumulatory 12V połączone szeregowo?
Nie bardzo rozumiem pytanie; uściślij.

watto
Posty: 92
Rejestracja: 05 cze 2009, 12:01
Auto: Blazer 4.3 LT 99'
Kontakt:

Re: 24V w instalacji

Post autor: watto »

no to się właśnie pytam czy gdzieś znajdę 24V, mam 2 akku 12V i nie wiem jak one są wpięte w instalację.

Awatar użytkownika
mlodyy
Klubowicz
Posty: 634
Rejestracja: 29 paź 2007, 13:58
Auto: Zuzanki 4x4 ;-) razem 8x8
Kontakt:

Re: 24V w instalacji

Post autor: mlodyy »

Tam nigdzie nie masz 24V.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8385
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 24V w instalacji

Post autor: Rokfor32 »

Zastosuj przetwornicę.

W HDj80 jest specjalny przełącznik, dający w czasie startu 24V na rozrusznik (i tylko na rozrusznik), reszta instalacji jest na 12V, taki też jest alternator.

Niestety nie znam zasady jego działania. :wink:

watto
Posty: 92
Rejestracja: 05 cze 2009, 12:01
Auto: Blazer 4.3 LT 99'
Kontakt:

Re: 24V w instalacji

Post autor: watto »

ooooo właśnie Rokfor, to już coś ^^
skoro w 80 jest to może u mnie też by się znalazło, tylko będę musiał przegrzebać całą instalację,
gdzie znajdę schematy do 4R ? macie jakieś namiary ?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8385
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 24V w instalacji

Post autor: Rokfor32 »

To było jako ciekawostka. :wink:

Ten układ działa tylko chwilowo, a podczas jego pracy nie ma mowy o ładowaniu akumulatorów - tego się po porostu nie da zrobić. Układ po prostu przepina na moment jeden z aumulatorów z połączenia równoległego na szeregowe (i zasila rozrusznik na 24V), a reszta instalacji jest zasilana ze "środka", czyli nadal ma 12V.

Ma to sens w przypadku rozrusznika, bo trwa to ledwie parę sekund, ale w przypadku jakiegoś pokładowego urządzenia już nie. Znaczy będzie wtedy ładowany tylko jeden akumulator.

Poszukaj lepiej przetwornicy :wink:

watto
Posty: 92
Rejestracja: 05 cze 2009, 12:01
Auto: Blazer 4.3 LT 99'
Kontakt:

Re: 24V w instalacji

Post autor: watto »

nie nooooo, przetwornica ?! to by było za proste ^^
poza tym czysta strata energii i niepotrzebne obciążanie akku i alternatora, przetwarzanie -12V na ~12V , z ~12V na ~220V, i dopiero zasilacz z ~220V na -24V , makabraaaaaaaa

Skoro mam do dyspozycji 2 x 12V , to da się te 24V uzyskać :D,
jeszcze nie wiem jak, ale główka pracuje :)

Awatar użytkownika
LEX
Posty: 1582
Rejestracja: 23 wrz 2007, 22:01
Auto: Lexus LX450
Kontakt:

Re: 24V w instalacji

Post autor: LEX »

A ja zacznę od innej strony... A co masz takiego fajnego na 24V, że musisz to mieć w samochodzie? Może ja też muszę...

Awatar użytkownika
Kwiatec
Klubowicz
Posty: 4385
Rejestracja: 15 gru 2008, 10:49
Auto: TOYOTA Hilux
Kontakt:

Re: 24V w instalacji

Post autor: Kwiatec »

LX450 pisze:A ja zacznę od innej strony... A co masz takiego fajnego na 24V, że musisz to mieć w samochodzie? Może ja też muszę...
o to samo miałem spytać :wink:

Gałka
Sąd Koleżeński
Posty: 4425
Rejestracja: 05 kwie 2007, 21:04
Auto: HZJ73 3w1
Kontakt:

Re: 24V w instalacji

Post autor: Gałka »

W praktyce to tylko 24V na rozruszniku jest fajne. Reszta to sam kłopot.
Własciciel 24v w CAŁEJ instalacji.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8385
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 24V w instalacji

Post autor: Rokfor32 »

No niestety. Problem z radiem, złączem do przyczepy, gps-em, lodówkami ... :wink:

Fakt, są wersje tych wszystkich dodatkowych urządzeń na 24V, ale są ciężej dostępne i droższe.

Z wyjątkiem windy - ta lepiej pracuje na 24V :wink:

watto
Posty: 92
Rejestracja: 05 cze 2009, 12:01
Auto: Blazer 4.3 LT 99'
Kontakt:

Re: 24V w instalacji

Post autor: watto »

a mi głównie chodzi o laptopa, większość ma zasilacze na więcej niż 12V, mój jest na 20V
a z 24V można 20V zrobić bez problemu i omija się niezręczne i nieekonomiczne przetwornice :)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8385
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 24V w instalacji

Post autor: Rokfor32 »

Większość producentów lapków ma w ofercie zasilacze mobilne. Są one wtedy na dowolne napięcia po stronie zasilania - od 12 i 24 DC do 110 i 230 AC.

watto
Posty: 92
Rejestracja: 05 cze 2009, 12:01
Auto: Blazer 4.3 LT 99'
Kontakt:

Re: 24V w instalacji

Post autor: watto »

no tak , ale jak mój zasilacz ma na wyjściu 20V , to przy napięciu wejściowym 12V nie podwyższy się do 20V,
każdy mobilny zasilacz odpada, jeśli laptop potrzebuje zasilanie wyższe niż 12V

ODPOWIEDZ