Kompresor klimy jako kompresor powietrza

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
RobertK.
Klubowicz
Posty: 544
Rejestracja: 10 kwie 2007, 10:04
Auto: 4 runner 2LT
Kontakt:

Kompresor klimy jako kompresor powietrza

Post autor: RobertK. »

Natomiast pomysł z kompresorem wydaje się być równie interesujący natomiast zastanawiam się nad:
Sposobem smarowania, bo kompresor klimy pracuje w obiegu zamkniętym to i olej w nim pozostaje zawsze, a jak jest w przypadku wykorzystania go jako kompresora powietrza ???

Jak go podłączyć jako kompresor powietrza, choć to wydaje się stosunkowo proste ???

Nigdy nie widziałem takiego rozwiązania działającego w tej opcji, ale pomysł mi się podoba ;-)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Kabelki przy silniku i turbina????

Post autor: Rokfor32 »

Stosuje się rozwiązanie podobne jak w kompresorach śrubowych - czyli wtrysk oleju do powietrza zasysanego, a za sprężarką separator, oddzielający olej. W efekcie olej krąży w obiegu zamkniętym.

Układ działa na bardzo prostej zasadzie, bez żadnych pomp, czy innych dodatkowych urządzeń. po prostu do tłoczenia oleju wykorzystuje się nadciśnienie za sprężarką :mrgreen:

Drobny kłopot może być ze zdobyciem separatora - znaczy kłopot cenowy, bo to niezbyt tania rzecz. Niby przypomina zwykły filtr, ale jest trochę inaczej zbudowane.

Ale warto, wydajność takiego układu jest o wielokrotnie wyższa od kompresorków elektrycznych.

Awatar użytkownika
RobertK.
Klubowicz
Posty: 544
Rejestracja: 10 kwie 2007, 10:04
Auto: 4 runner 2LT
Kontakt:

Re: Kabelki przy silniku i turbina????

Post autor: RobertK. »

pomysł zacny :)
Nie wiem czy skorzystam i zrobię, ale może warto rozwinąć żeby inni też mogli skorzystać :wink:
Separator można za nabyć właściwie w każdym sklepie zajmującym się sprzedażą narzędzi dla lakierników samochodowych.

Nigdy nie widziałem tak zmotanego urządzenia to będę dopytywał dalej :mrgreen:

Olejem zalewa się kompresor czy stosuje zbiornik, coś w rodzaju suchej miski??
Olej rozumiem że specjalny do smarowania kompresorów??
Wtrysk oleju rozumiem że do kanału ssącego za filtrem zasysanego powietrza ??
Pomysł wykorzystania do wtrysku oleju częściowo sprężonego powietrza jest genialny i najbliższy oryginalnemu smarowaniu kompresora klimy, ale potrzeba również jakiegoś rozdzielacza, dysz, zarówno do powietrza jak i oleju tak aby można było kontrolować wydatek obydwóch tych czynników ???

Pewnie pomysłów na odpowiedzi jest kilka, ale ja pytam o działające rozwiązania jakie widziałeś coby zaoszczędzić doktoryzowania się i badań empirycznych tym którzy zechcą ten pomysł wprowadzić w życie :mrgreen:

hmmmm.....w sumie moder mógłby zrobić z tego nowy temat i prze kleić, bo od tematu głównego już odbiegamy, a nowy wątek sam w sobie jest interesujący ;-)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Kabelki przy silniku i turbina????

Post autor: Rokfor32 »

Te z lakierni to nie separatory, tylko filtry odolejające. Za małe.

Rysować mi się nie chce, więc spróbuję plastycznie opisać ... :mrgreen:

Separator oleju to zwykły cylinder, do którego wkłada się wkład separujący. Jednocześnie jest to też zbiornik oleju. Sam wkład przypomina zwykły filtr cylindryczny, taki rodzaj gąbki, z tym, że jest on otwarty od góry, i zamknięty od dołu. Filtrują boczne ścianki.

Zasadza działania: mieszankę powietrzno - olejową wtłacza się na zewnątrz wkładu separującego, a z jego środka odbiera się oczyszczone powietrze. Ponieważ w czasie pracy po stronie oczyszczonej jest nieco niższe ciśnienie (z uwagi na opory przepływu), to i po stronie oczyszczonej, na dnie wkładu zbiera się olej. I olej z tego właśnie obszaru usuwa się przy pomocy rurki, sięgającej do dna wkładu. Natomiast główna rurka z olejem idzie normalnie, na dno cylindra. Ponieważ we wnętrzu całego cylindra panuje nadciśnienie, to obydwiema rurkami olej jest wypychany na zewnątrz, i podawany do kanału ssącego sprężarki.

Wkład musi być odpowiednio duży, aby przepływ powietrza wewnątrz separatora nie powodował odrywania oleju od jego wewnętrznej powierzchni.

Kaliber dyszy trzeba dobrać doświadczalnie, tak, żeby nie było zbyt dużych strat ciśnienia, a i oleju lało się tylko tyle, ile trzeba (jak będzie za dużo, to można rozwalić sprężarkę, ciecze są nieściśliwe).

Generalnie do sprężarek są specjalne oleje, z tego co pamiętam, do śrubowych i łopatkowych można stosować np. Castrol Aircool PD32, odpowiednie oleje mają też Shell, czy BP.

ps. Nie wiem, czy czasem oryginalny "filtr" z klimy nie działa na dokładnie takiej właśnie zasadzie. Będę się musiał przyglądnąć ... :mrgreen:

ps2. Mam nadzieję, że nie pokićkałem kierunków przepływu i umiejscowienia rurki - trochę czasu już minęło, jak się tymi rzeczami bawiłem zawodowo, i pamięć nieco szwankuje ... :mrgreen:

Awatar użytkownika
RobertK.
Klubowicz
Posty: 544
Rejestracja: 10 kwie 2007, 10:04
Auto: 4 runner 2LT
Kontakt:

Re: Kabelki przy silniku i turbina????

Post autor: RobertK. »

hmmm....czyli zostało ogłosić konkurs na znalezienie owego separatora :mrgreen:
Od czego....dlaczego tak drogo....itd 8)
Raczej gotowy bo doktoryzowanie się i budowanie go samodzielnie może okazać się wyważaniem już otwartych drzwi :mrgreen:
I można budować system pompowania 35 calowych kół :mrgreen:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Kabelki przy silniku i turbina????

Post autor: Rokfor32 »

Takie to pompuje zwykły elektryczny, tyle, że trwa to trochę :wink:

Gotowy separator będzie bardzo drogi, ale też i nie ma sensu go kupować. Wystarczy sam wkład, a to już cena do przełknięcia.

A źródełko - dowolny producent sprężarki śrubowej lub łopatkowej. Tyle, że najmniejsze mi znane to są oparte na silniku 5,5kW, i mają wydajności rzędu 500L/min, liczone po stronie sprężonej, i ciśnieniach 7 - 10 bar :mrgreen:

Może ciut za duże będą, ale powinny się nadać.

Jak sobie przypomnę nazwę jednego z polskich producentów, co od niego sprzęt braliśmy, to napiszę.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Kabelki przy silniku i turbina????

Post autor: Rokfor32 »

Przypomniało się mi - firma AIRPOL

Tu jest ich strona http://www.airpol.com.pl/

Niestety wykazu części zamiennych tam nie będzie, trzeba zadzwonić albo zamailować.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Kabelki przy silniku i turbina????

Post autor: Rokfor32 »

A tu jest przykład samych wkładów: http://eco-air.pl/index.php?option=separatory_koszowe

Jest też cennik, niestety parametry są podane dosyć enigmatycznie. Ale na pewno na życzenie prześlą dokładne dane :wink:

Awatar użytkownika
RobertK.
Klubowicz
Posty: 544
Rejestracja: 10 kwie 2007, 10:04
Auto: 4 runner 2LT
Kontakt:

Re: Kabelki przy silniku i turbina????

Post autor: RobertK. »

....to czekamy na pierwszego śmiałka z grona TLC który postanowi zbudować takie urządzenie :mrgreen:
Ja w tym temacie powiem chwilowo pass, bo zbyt wiele innych pilniejszych spraw do zrobienia przy toyce mam zaplanowanych obecnie, co nie oznacza że do tematu nie powrócę w dogodnym czasie :wink:

Awatar użytkownika
RobertK.
Klubowicz
Posty: 544
Rejestracja: 10 kwie 2007, 10:04
Auto: 4 runner 2LT
Kontakt:

Re: Kompresor klimy jako kompresor powietrza

Post autor: RobertK. »

tak na marginesie dla wszystkich którzy by zechcieli zbudować taką sprężarkę u siebie.
Byłem w sklepie zajmującym się pneumatyka przemysłową zupełnie w innej sprawie i dowiedziałem się iż taki separator wraz z obudową można zanabyć od 350 PLN wraz z obudową jest on dedykowany do małej sprężarki śrubowej.
Trzymałem w ręku takowy....mały zgrabny i pod maską na pewno się zmieści :D

watto
Posty: 92
Rejestracja: 05 cze 2009, 12:01
Auto: Blazer 4.3 LT 99'
Kontakt:

Re: Kabelki przy silniku i turbina????

Post autor: watto »

Rokfor32 pisze: ps. Nie wiem, czy czasem oryginalny "filtr" z klimy nie działa na dokładnie takiej właśnie zasadzie. Będę się musiał przyglądnąć ... :mrgreen:
filtr do klimy służy do separowania wody, to raczej się nie nada :)
a pomysł niezły, hehe
nauczania p. Adama Słodowego nie idą w las !!

ODPOWIEDZ