Instalacja gazowa w 4.0 V 6 1GRFE, 4FC

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

consigliero
Klubowicz
Posty: 1889
Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Auto: 4Runner
Kontakt:

Instalacja gazowa w 4.0 V 6 1GRFE, 4FC

Post autor: consigliero »

Zaczynam się zastanawiać nad opcją wyposażenia 4R w instalację gazową, bo nawet na Ukrainie widziałem Lexusa z silnikiem 4,7 którego właściciel był zadowolony z takiej instalacji. Problemem jest jak zawsze wybór producenta oraz inwazyjność montażu. Ja widzę tylko dla swoich potrzeb, zbiornik w miejscu koła zapasowego . Liczę na pomoc fachowców w tym konkretnym temacie. Chciałbym też uniknąć kłopotów z błędami które pojawiają się w wyniku stosowania instalacji gazowej, które czytając forum wydają się być nieuniknione przy stosowaniu tego paliwa.
PozdrawiaM

Awatar użytkownika
jackswan
Posty: 166
Rejestracja: 01 wrz 2010, 21:07
Auto: FJC AT 10
Kontakt:

Re: Instalacja gazowa w 4.0 V 6 1GRFE, 4FC

Post autor: jackswan »

Witaj,

Podaje link: http://www.stag.pl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Na tegorocznym campie byl FJC z ta instalacja. Na ich stronie widac jej zdjecie.
Wlasciciel jest zadowolony.

Jaco

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8463
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Instalacja gazowa w 4.0 V 6 1GRFE, 4FC

Post autor: Rokfor32 »

Po prostu nie daj się skusić na najtańsze wersje. Podstawa to odpowiednio wydajny parownik, to tego silnika potrzebny jest już taki z najwyższej półki (musi nadążyć odparować gaz przy max poborze mocy, czyli trza parownik na ok. 260HP. Druga w kolejności ważna rzecz - wtryskiwacze. Te najtańsze w tym silniku wydolą, bo czasy wtrysku są wystarczająco długie, ale ich jakość jest taka se, i dosyć szybko zaczynają dosyć głośno pracować. (tak jako ciekawostka - silnik 22R-E , czyli dinozaur konstrukcyjny w porównaniu z 1GR-FE, potrzebuje wtrysków z najwyższej półki - konstrukcja układu sterowania paliwem powoduje, że zwykłe wtryski gazowe nie wydalają na wolnych obrotach - nie idzie ustawić poprawnie silnika - bo czasy wtrysku są dla nich za krótkie). Trzy - sterownik w pełni mapowalny. Jest kilku producentów na rynku, jakościowo są one zbliżone. Ważne, żeby był pełna możliwość mapowania - są wersje tańsze, okrojone, z niepełnym interfejsem.

Reszta to już po prostu poprawny montaż wszystkich elementów, estetycznie i solidnie. Czyli warsztat z doświadczeniem.

Awatar użytkownika
Cooder
Klubowicz
Posty: 1572
Rejestracja: 08 gru 2008, 09:38
Auto: piechot?
Kontakt:

Re: Instalacja gazowa w 4.0 V 6 1GRFE, 4FC

Post autor: Cooder »

consigliero pisze:Zaczynam się zastanawiać nad opcją wyposażenia 4R w instalację gazową
Marku, byłeś dla mnie jedną z ostatnich ostoi - użytkownikiem 4.0 V6, który chwali sobie ekonomiczność tej jednostki (oczywiście jak na 4-litrową benzynę) i nie zawraca sobie głowy gazowaniem fajnego auta...

Cios to dla mnie mocny, bo wszystko wskazuje na to, że za godzinę-dwie stanę się posiadaczem auta wyposażonego w tenże silnik :wink: Gazować planuję, ale tylko z kolegami przy ogórkach kiszonych...

Awatar użytkownika
macieq
Posty: 164
Rejestracja: 25 cze 2008, 07:39
Auto: 4runner V6
Kontakt:

Re: Instalacja gazowa w 4.0 V 6 1GRFE, 4FC

Post autor: macieq »

Ja też się biłem z myślami,dopiero jak zobaczyłem cenę 6 zł na stacji "coś we mnie pękło,coś się skończyło" Założyłem dedykowaną instalację Prinsa z najlepszymi podobno wtryskiwaczami, i zapomniałem o sprawie,żadnych różnic w osiągach. trzeba tylko pomyśleć nad zbiornikiem pod podłogą i Voila! Jakby coś to wal na PW . Aha i w Krk podobno nie ma dobrych gaziarzy.

Awatar użytkownika
jackswan
Posty: 166
Rejestracja: 01 wrz 2010, 21:07
Auto: FJC AT 10
Kontakt:

Re: Instalacja gazowa w 4.0 V 6 1GRFE, 4FC

Post autor: jackswan »

Cooder pisze:
consigliero pisze:Zaczynam się zastanawiać nad opcją wyposażenia 4R w instalację gazową
Marku, byłeś dla mnie jedną z ostatnich ostoi - użytkownikiem 4.0 V6, który chwali sobie ekonomiczność tej jednostki (oczywiście jak na 4-litrową benzynę) i nie zawraca sobie głowy gazowaniem fajnego auta...

Cios to dla mnie mocny, bo wszystko wskazuje na to, że za godzinę-dwie stanę się posiadaczem auta wyposażonego w tenże silnik :wink: Gazować planuję, ale tylko z kolegami przy ogórkach kiszonych...

Cooder do not give up.
Nie jest tak zle.
Jescze sie ostalo pare dinozaurow posiadajacych 1 GR-FE i jezdzacych na benzynie.
Ja planuje go jeszcze dzwignac kompresorem :)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8463
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Instalacja gazowa w 4.0 V 6 1GRFE, 4FC

Post autor: Rokfor32 »

Tym bardziej przydaje się lpg.

Jest lżejsze od benzyny, więc przy tej samej masie powietrza nie da się go tyle spalić, żeby uzyskać tyle samo ciepła co z benzyny - tego się nie ominie (bo stosunek stechiometryczny z powietrzem oba paliwa mają podobny), i zawsze silnik na lpg będzie parę koników słabszy 9acz przy 260 hp ciężko wyczuć już różnicę :wink: ). Ale - mieszanka propanowo - butanowa ma liczbę oktanową na poziomie 110. A to oznacza, że silnik zasilany tym paliwem można całkiem bezpiecznie doładować ciut wyżej niż przy benzynie :mrgreen:

Kompresory trd ładują na 4 lub 7 psi, dla tego drugiego wacha już tylko 98. Śmiem sądzić, że na lpg można zapodać 10 - 12 psi, bez obawy o spalanie stukowe.

consigliero
Klubowicz
Posty: 1889
Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Auto: 4Runner
Kontakt:

Re: Instalacja gazowa w 4.0 V 6 1GRFE, 4FC

Post autor: consigliero »

Nie napisałem że zmieniam, z podanego linka wyliczyłem http://gazeo.pl/lpg/kalkulator-lpg-gazu ... lacji=7500" onclick="window.open(this.href);return false;
Nie wnikałem w ceny paliw , gdybym sporo jeździł to może byłoby to ekonomicznie uzasadnione, ale w moim wypadku nawet te 10kkm w tym roku jest wartością zawyżoną. Kilometry przejechane dzielą się między Swift i motocykl (sam motocykl to ponad 13 kkm do dzisiaj a w tym roku nie mogę sobie pozwolić na zbyt wiele wyjazdów). Liczyłem na większą ilość wycieczek samochodem ale panuje dziwna moda leć samolotem a samochód bierz na miejscu. Osobiście nie widziałem na stacji ceny 6 ale ja stosuję 95. Po ostatniej wizycie na Ukrainie mam zamiar spróbować ich 92 i porównać , ale aby to zrobić trzeba tam ponownie pojechać, może w przyszłym tygodniu :?:
Może się okazać że przesadziłem z kosztem samej instalacji ale i tak oznacza to dodatkowe czynności do wykonania a ja nie wyobrażam sobie aby tego zaniechać , w końcu wozi się ze sobą bombę.
Maćku (Cooder) czuję się bardzo doceniony , proszę o jakiś znak typu 0, zielona jedynka albo coś w tym guście. Ty z kolei byłeś dla mnie ostoją i właścicielem pięknej toyoty , którą chcesz sprzedać , a pewnych rzeczy się nie robi . Ja osobiście nie jestem przywiązany do Toyot ale nadal uważam że lepiej mieć ten silnik, 1GRFE niż jakikolwiek silnik diesla. Pisząc pewnych rzeczy się nie robi myślę o tym jak mógłbym sprzedać swój motocykl , przecież nikt nie doceni jego walorów tylko zauważy to
Obrazek
i jeszcze powie że na 100% licznik kręcony , motocykl po wypadku
Obrazek
zasadniczo to tylko złom nie nadający się do eksploatacji.
Nie poddawaj się oczywiście i pochwal się nowym nabytkiem bo chyba już masz.
PozdrawiaM Marek

Art
Posty: 162
Rejestracja: 06 paź 2008, 17:14
Auto: VZJ 95 & LPG
Kontakt:

Re: Instalacja gazowa w 4.0 V 6 1GRFE, 4FC

Post autor: Art »

consigliero pisze:... Chciałbym też uniknąć kłopotów z błędami które pojawiają się w wyniku stosowania instalacji gazowej, które czytając forum wydają się być nieuniknione przy stosowaniu tego paliwa.
Żeby uniknąć kłopotów to najlepiej wybrać warsztat który montował gaz w duzych pojemnościach. Do tego motoru wystraczy 1 reduktor gazu. Polska elektronika jest dobra, w pełni mapowalna (bardzo istotne) i niedroga - ja mam ESGI. Druga rzecz to ładne złozenie tego pod maską i skalibrowanie. Jak mówi urban legend - "silnik nie lubi gazu". Takie zwyczajne sranie w banie - bo motor nie lubi ubogiej mieszanki,a nie gazu. Innymi słowy należy to porządnie skalibrowac, albo na hamowni, albo lepiej w ruchu - nie będzie nadmiernych problemów z wysoką temperaturą spalania.Przed instalacją zaleciłbym też ustawić zawory, żeby uniknąć póżniejszego ew.podparcia, któregoś z nich, wypalenia ganiazda i pekniecia głowicy.
Ten motor to nie BMW (nie oszukujmy się) wiec wtryskiwacze nie muszą mieć bardzo krótkich czasów wtrysku.Rózna jest ich jakosć, ale nie są zasadniczo drogie ( o ile nie keihin), wiec można bezboleśnie wymienić. Generalnie ja wymieniam filtry (faza ciekła i gazowa) co 10kkm i przy okazji sprawdzam skalibrowanie instalacji.
No i na koniec jak ktoś chce mozę założyć sobie całą instalację Prins, ale to wyższy poziom wydatków.

Jak sobie zainstalujesz - raz na zawsze zpomnisz o common rail nie mówiąc już o reszcie dychawicznych dieselków :D
Żeby nie było, ze jestem teoretykiem-gawędziarzem dodam, ze zrobiłem swoim 5VZ-fe już ze 100kkm na gazie :D

Zaparka
Posty: 270
Rejestracja: 04 cze 2012, 19:17
Auto: Toyota Sienna
Kontakt:

Re: Instalacja gazowa w 4.0 V 6 1GRFE, 4FC

Post autor: Zaparka »

Zasiegalem opinie w ASO Lublin, przed zakupem Toyoty Sienny co do dostepnosci czesci, jaki silnik i powiedzieli,
ze Sienna jest b.dobra, ale niekupowac pod zadnym pozorem z instalacja LPG, bo nowoczesne silniki gazu nieznosza.
Aluminiowe glowice, male srednice zaworow itd.
Szczegolnie silnik 3,3, ktory ma zawory regulowane poprzez wkladanie plytek.
Przy gazie trzeba sprawdzac luzy co 30.000km, jest kiepski dostep do cylindrow od strony kierowcy i koszt cca 900zl.
Jezeli ktos nie bedzie tego robil, wypali zawory w okolicach 70-100.000km.
Ja mam 3,5l silnik w trasie pali do 10, w miescie 12 w lecie w zimie 15. Przy mojim nalocie 22.000km, nieoplaca sie zakladac gazu.
Na przegladzie sie spotkalem z uzytkownikiem Lexusa (odmiana LC120) przebudowanego na lpg, potwierdzil wypalanie zaworow. W ASO mu zalecili gazownika w Lęcznej, który wymienia i gniazda zaworow na oporniejsze i jest fachowcem,zrobil u niego modyfikacje glowicy i juz nie ma problemow.
Ja mysle tak, jezeli ma ktos Tacome, Tundre, LC100 na benzynie, sporo jezdzi przy srednim zuzyciu 20l paliwa i zamierza miec samochod pare lat, to sie oplaca zainwestowac w dobry gaz i ta przerobke, jezeli jest niezbedna, jezeli sie ma przebieg 20.000 rocznie, to coz, przeciez wieme ze V8 niepali 6l/100.

Art
Posty: 162
Rejestracja: 06 paź 2008, 17:14
Auto: VZJ 95 & LPG
Kontakt:

Re: Instalacja gazowa w 4.0 V 6 1GRFE, 4FC

Post autor: Art »

Zaparka pisze:Zasiegalem opinie w ASO Lublin, przed zakupem Toyoty Sienny co do dostepnosci czesci, jaki silnik i powiedzieli, ze Sienna jest b.dobra, ale niekupowac pod zadnym pozorem z instalacja LPG, bo nowoczesne silniki gazu nieznosza.
Ja uwielbiam wprost takich mechników, którzy wielkopańskim tekstem pytają- czy jest gaz, bo jak jest to ja nie robie. :evil: Gniazda zworów są mocno utwardzone, problem tylko, zeby zawory były dobrze ustawione. Praktycznie oszczednosci generowane przez gaz ( nawet w porównaniu gaz-diesel) pozwalają na skontrolowanie stanów zaworów po 30-60kkm, bez dramatów finansowych. Mozna uprości to z resztą do pomiaru kompresji.

Ogólnie wokół LPG narosło tyle legend (najcześciej na podstawie dawnych instalacji I generacji), że mechaniole to bezwiednie opowiadają na zasadzie - bo szwagier tak powiedział :D

Zaparka
Posty: 270
Rejestracja: 04 cze 2012, 19:17
Auto: Toyota Sienna
Kontakt:

Re: Instalacja gazowa w 4.0 V 6 1GRFE, 4FC

Post autor: Zaparka »

Pytalem szefa serwisu, którego znam parenascie lat, on powiedzial serwisowe doświadczenie,
NIEmówil, ze nie będą serwisować, tylko co trzeba zrobic i jakie sa tego koszty.
Kazdy niech sobie to rozwazy.

Awatar użytkownika
macieq
Posty: 164
Rejestracja: 25 cze 2008, 07:39
Auto: 4runner V6
Kontakt:

Re: Instalacja gazowa w 4.0 V 6 1GRFE, 4FC

Post autor: macieq »

http://gazeo.pl/lpg/kalkulator-lpg-gazu" onclick="window.open(this.href);return false; ... lacji=7500
trochę pojechałeś z tą ceną instalacji . Dedykowana instalacja do tego auta z wszytkimi szykanami (zresztą zakładana dawniej przez niektóre ASO )to 5,2 kzł, a na polskim sterowniku też b.przyzwoitej jakości to 4,4 kzł. A pod maską jest dużo miejsca więc można upchać co się chce...

consigliero
Klubowicz
Posty: 1889
Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Auto: 4Runner
Kontakt:

Re: Instalacja gazowa w 4.0 V 6 1GRFE, 4FC

Post autor: consigliero »

No wziąłem ją gdzieś z opisów , ale podejrzewam też że pojechałem z ilością kilometrów miesięcznie. Co do błędów to chyba w wyniku małej ilości kilometrów złapałem 2 raz jakiś błąd . Za pierwszym coś ze spalinami, teraz nie wiem ale po nocy błąd wziął i znikł ( ta słynna kombinacja silniczek+ vsc off+ trc off). Nie mogę też dojść do siebie że w aucie jest tak cicho , zwłaszcza po moim powrocie z Krymu.
PozdrawiaM
P.S. Instalacji jednak nie będziemy wstawiać jako ekonomicznie nieuzasadnionej 8)

Zaparka
Posty: 270
Rejestracja: 04 cze 2012, 19:17
Auto: Toyota Sienna
Kontakt:

Re: Instalacja gazowa w 4.0 V 6 1GRFE, 4FC

Post autor: Zaparka »

A ile ci 4Runer spala paliwa w trasie, miescie?
Mysle ze srednio okolo 12l, przy stalym napedzie 4x4.

ODPOWIEDZ