Pomocy - potrzebny silniczek centralnego dyfra do 3gen 4R

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Borewicz
Posty: 19
Rejestracja: 16 sty 2014, 13:06
Auto: 4Runner SR5, 3.4v6

Pomocy - potrzebny silniczek centralnego dyfra do 3gen 4R

Post autor: Borewicz »

Czołem Wszystkim.

Wiecie może gdzie szukać silniczka do zapinania centralnego dyfra w 4R 3,4l (automat) z 2001 roku? Mówię o tym na skrzynce, nie na przedniej osi. Nr części to 36410-34022. Generalnie muszę przyznać, że choć 4R wpisuje się idealnie w moje wymagania co do auta (bije Prado na głowę), to jednak w kwestii napraw jest to w naszym kraju droga przez mękę.

Wróćmy jednak do rzeczonej części.Jest to najwyraźniej cholernie skomplikowany elektromagnesik (i prawdopodobnie cały ze złota, choć na oko to stal i plastik), bo w Toyocie życzą sobie za niego 4 tysiące (!!!), w USA nowe w okolicy 800-900 usd, a na portalach aukcyjnych... no właśnie, znaleziono mi na razie jeden, do kupienia na Alle za 2K razem ze skrzynią, bez możliwości zakupu samego silniczka. Na ebayu nie widzę używek.

Generalnie jestem w czarnej d..., nie mam 4x4 a zima za pasem.

Jakby ktoś miał pomysł gdzie mogą mieć taki silniczek w rozsądnych pieniądzach, byłbym zobowiązany.

Alternatywnie zastanawia mnie jedno - Prado też ma 3,4l automat, ale stały napęd na 4 kapcie. Czy gdybym musiał kupić całą skrzynię, nie miałoby sensu zmienić jej na tę od LC - stały napęd, łatwiejsza dostępność gratów...? Czy też może sprawa jest bardziej skomplikowana? Zupełny ze mnie lajkonik w tej dziedzinie więc nie do końca wiem czym się te konstrukcje różnią.

Z góry dzięki za jakiekolwiek tropy.
Karol

P.S. Jeśli takie informacje już się przewinęły (choć nic nie znalazłem) to proszę śmiało scalić wątki czy co tam szanowna moderacja sobie życzy, bylebym tylko wiedział gdzie szukać odpowiedzi.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8406
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Pomocy - potrzebny silniczek centralnego dyfra do 3gen 4

Post autor: Rokfor32 »

Reduktor z J9 spasuje bolt on. Nawet długość całkowita jest chyba identyczna, więc nie trzeba korygować długości wałów napędowych.

Podobny system sterowania reduktorem miały 4runnery drugiej generacji - ale w wersji japońskiej. Czyli 90% anglików do nas sprowadzanych na części - taki reduktor (cały) idzie kupić za kilka stów.

Tu masz tak dla przykładuhttp://allegro.pl/toyota-4-runner-hilux ... 32339.html

Niestety nie ma pewności - czy silniczek faktycznie spasuje. Trza doświadczalnie sprawdzić.

ps. W Twojej wersji masz reduktor z opcją stałego 4x4, blokowanego i 2wd? czy tylko dołączany przód?

Awatar użytkownika
Borewicz
Posty: 19
Rejestracja: 16 sty 2014, 13:06
Auto: 4Runner SR5, 3.4v6

Re: Pomocy - potrzebny silniczek centralnego dyfra do 3gen 4

Post autor: Borewicz »

Rokfor, dzięki za odpowiedź.

Moja wersja to stały tył z dopinanym przodem i blokadą centralną, tak jak mówisz. Takie AWD do użycia do 100km/h plus możliwość spięcia na sztywno w razie błocka.

Jeśli idzie o kwestię reduktora, to już się zaczynam gubić - czy to od niego zależy jak będzie rozkładany napęd (4WD czy 2+2WD)? Oczywiście, jakbym kupił za kilka stów pasujący silniczek z gratisowym reduktorem, to zamieniłbym sam silniczek, ale co się stanie jak zmienię cały reduktor?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8406
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Pomocy - potrzebny silniczek centralnego dyfra do 3gen 4

Post autor: Rokfor32 »

Reduktor z poprzedniej wersji 4Runnera nie pasuje zupełnie - wyjście przedniego napędu jest po przeciwnej stronie. Ale w wesjach japońskich dopinanie przodu było równiez realizowane silniczkiem - i na oko wygląda podobnie. Co do sposobu działania jest na 99% tak samo - ale może być inny rozstaw łapek montujących do korpusu reduktora. Nigdy tego nie sprawdzałem, więc na pewno to nie wiem.

Reduktor z J9 to reduktor typu full time - nie ma opcji odpięcia przodu, 4x4 jest stale - tyle że z możliwością zablokowania mechanizmu różnicowego. A ponieważ 4R trzeciej generacji to bliźniak prado - to korpusy skrzynek są takie same, i reduktor da się podmienić.

Istnieje też opcja zapodania reduktora z J12 - mają poprawiony i wzmocniony centralny dyfer, te z J9 były dosyć wybuchowe. niestety taka operacja wymaga znacznie więcej elementów - trza całą skrzynie z reduktorem z J12, bo sam reduktor nie spasuje (jest inny kształt flanszy mocującej do skrzyni - a odpowiedni adapter w ASO kosztuje więcej niż używana skrzynka z J12), ale nie bolt on, bo skrzyni, choć te same - są inaczej sterowane. Reduktor J12 jest też krutszy, i trzeba przerabiać wały. Ogólnie - te puzzle sa trudniejsze do poskładania - acz składa się też śrubka w śrubkę, rzeźbienia nie ma - ale wymagają ciut wiedzy co z czym, no i szelestów trochę więcej kosztuje - za to napęd staje się wreszcie wysoce niezajebliwy (no może poza przednim dyfrem ...:wink: )

ps. Nie wiem co fizycznie padło w Twoim silniczku - ale obstawiam że tradycyjnie to samo co we wszystkich tych toyotowych serwonapędach - czyli odkleiły się magnesy. Moja rada - daj to komuś kto się zna do sprawdzenia, zanim zaczniesz ciężkiej altylerii używać :wink: (jeżeli nie masz doświadczenia - to nie rozbieraj sam. Istotne jest ustawienie magnesów, i jak to pomieszasz - to potem ciężko jest poprawnie ustawić). Jeżeli padła tylko elektryka w sposób niereanimowalny - to z dużym prawdopodobieństwem z tego co podlinkowałem da się pozyskać odpowiednie graty, żeby z dwóch złożyć jeden dobry. Opcja najgorsza to że zjadło obudowę od strony reduktora (korozja) - w co wątpię bardzo. Korodują silniczki blokad w mostach - bo tam jest kontakt z żeliwem, i zachodzi elektrokorozja. To jest para alu - alu - nie ma prawa się tam nic dziać. Ale jeżeli - to uwalony korpus to konieczność poszukania właściwego silniczka, niestety.

Awatar użytkownika
Borewicz
Posty: 19
Rejestracja: 16 sty 2014, 13:06
Auto: 4Runner SR5, 3.4v6

Re: Pomocy - potrzebny silniczek centralnego dyfra do 3gen 4

Post autor: Borewicz »

Kurczaki, konwersja na full-time 4wd by mnie wielce urządzała, mógłbym jeździć szybko po czarnym z pełnym napędem. Tylko co jeszcze trzeba by wymienić poza reduktorem? Na przednim moście też mam silniczek - do czego? Czy to nie jest tak, że przedni odpowiada za dołączenie przedniej osi, a centralny za spięcie napędu "na sztywno"? Czy może odwrotnie? Jak to wygląda dalej w LC90?
Wiem że dużo dopytuję, ale mi to trzeba tak prosto, jak krowę na ławę czy coś. :)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8406
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Pomocy - potrzebny silniczek centralnego dyfra do 3gen 4

Post autor: Rokfor32 »

W przednim moście to układ ADD - automatic differential disconect. W opcji part time (RWD) luzuje prawą półoskę - dzięki czemu wał przestaje wirować, przekładnia przednia też - i zmniejszają się zbędne opory toczenia. Przy stałym 4x4 tego mechanizmu nie ma (chyba oczywiste dlaczemu :wink: ) - w związku z czym u siebie musiał byś zapiąć przedni napęd ... i wypiąć wtyczkę od silniczka w moście :wink:

Przy reduktorze z J9 - po prostu go zakładasz, i wszystko pasi (ale reduktor musi być z 1KZ-T. Przy reduktorze z D4D trzeba wymienić przednia tulejkę łączącą go ze skrzynią - czyli przełożyć ja ze starego twojego reduktora. Przy reduktorze z J12 - jest gimnastyka z dopasowaniem części, bo on nie spasuje na skrzynke z 4Runnera którą masz (mimo iz jest taka skrzynia jak ma być) - potrzebny jest inny element łączący (końcowy element korpusu skrzyni - w praktyce więc trzeba zanabyć również skrzynię z J12 - bo osiągalność samego łącznika jest zerowa.

Czyli: reduktor J9 - bez ceregieli, ale nie jest on najsolidniejszy, i wielu userom już wybuchnął (poszukaj na naszym forum - wiele na ten temat pisaliśmy, w tym jak unikać przeciążenia tego reduktora). Natomiast reduktor z J12 - bezproblemowy, i bezawaryjny - ale motania jest trochę więcej.

ps. Napisz jak masz opisane pozycje na lewarku reduktora - bo nie wiem czy czasem obecny reduktor co masz to nie jest wersja tzw. multi mode - pozwalająca na jazdę ze stałym 4x4.

Awatar użytkownika
Borewicz
Posty: 19
Rejestracja: 16 sty 2014, 13:06
Auto: 4Runner SR5, 3.4v6

Re: Pomocy - potrzebny silniczek centralnego dyfra do 3gen 4

Post autor: Borewicz »

Będę musiał podjechać do mechanika i pokazać mu powyższe, bo to ciekawe.

A u mnie właśnie jest multi-mode. Mam L4-N-H w jednej linii i guzik 4x4 z boku. 4x4 do 62mph według tego: http://www.toyota-4runner.org/3rd-gen-t ... -mode.html" onclick="window.open(this.href);return false;

A przełożenia na reduktorze i na mostach się nie różnią? Nie potrzeba by dokupić mostu lub choćby tylnego dyfra z LC? Swoją drogą, tylny dyfer z LC ma chyba blokadę, czyż nie?

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: Pomocy - potrzebny silniczek centralnego dyfra do 3gen 4

Post autor: Addams »

Nie kombinujcie Borewicz, nie kombinujcie :wink:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8406
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Pomocy - potrzebny silniczek centralnego dyfra do 3gen 4

Post autor: Rokfor32 »

Przełożenia w mostach nie mają znaczenia dla skrzyni czy reduktora. I owszem, część mostów tylnych z J9 i J12 ma blokadę. Ale jej zapodanie wymaga trochę rzeźbienia (gdy się montuje samą główkę) - a nie jestem pewien czy pochwa mostu J9 nie jest aby minimalnie dłuższa niż w 4R.

Tak jak opisałeś to masz normalny reduktor typu part time. Tyle że przód dopinany elektrycznie, a nie mechanicznie, z dźwigni.

W tych modelach były reduktory multi mode - one pozwalają na opcję 4x2, 4x4 z centralnym dyfrem, 4x4 zablokowane - no i oczywiście redukcja. Możesz zapodać vin swojego auta? to się zerknie w epc, co tam faktycznie siedzi.

Awatar użytkownika
Borewicz
Posty: 19
Rejestracja: 16 sty 2014, 13:06
Auto: 4Runner SR5, 3.4v6

Re: Pomocy - potrzebny silniczek centralnego dyfra do 3gen 4

Post autor: Borewicz »

Dzięki.
Czyli rzeźba z blokadą tyłu nie wynika "po drodze" przy zmianie reduktora itp., więc odkładam ją na plan dalszy.
Multimode podobno jest standardem wszystkich wersji od 2001r.
Wysłałem PW z numerem.
Dzięks.

P.S. Umknęło mi jeszcze że pytałeś co padło w silniczku - magnesy się pokruszyły kompletnie, do tego obudowa popękała i skorodowala nieco od zewnątrz (na mniejszej "puszce").

ODPOWIEDZ