Jak dbać o siłownik blokady tylnego mostu

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18021
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Jak dbać o siłownik blokady tylnego mostu

Post autor: kylon »

Siłownik pada od nieużywania i braku serwisowania. Tylko tyle. Robi się w nim syf. Aluminium w połączeniu z metalem się utlenia. Land Roverowcy więdzą dokładnie o co chodzi. Raz na jakiś czas czyszczenie i konserwacja zapobiega wymianie przez kolejne 20 lat.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3393
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: [S] Sprawny(!) siłownik blokady tylnego mostu J95

Post autor: luk4s7 »

kylon pisze:Siłownik pada od nieużywania i braku serwisowania.
Z używaniem to wszystko jasne - wiadomo wszak że organ nieużywany zanika :)

Co do potrzeby serwisowania - podzielisz się szczegółami? Trzeba otwierać obudowę i w środku coś gmerać/smarować? A może tylko łączenie z mostem czyścić i pomadować? Jakich środków użyć?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18021
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: [S] Sprawny(!) siłownik blokady tylnego mostu J95

Post autor: kylon »

Pomalować lakierem do silników Wurtha. Zdemontować raz na rok albo dwa lata i przesmarować. Jak jest nowy to za dwa lata zajrzyj. W takim tempie na pewno nic się nie stanie.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3393
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: [S] Sprawny(!) siłownik blokady tylnego mostu J95

Post autor: luk4s7 »

kylon pisze:Pomalować lakierem do silników Wurtha.
Tak chciałem zrobić od razu, ale zalecono wstrzemięźliwość do chwili wygaśnięcia gwarancji. Niby nic się tym nie dzieje, ale gdyby się jednak zadziało, to farba może być argumentem za odrzuceniem gwarancji. Zrobię więc za rok.
kylon pisze:Zdemontować raz na rok albo dwa lata i przesmarować.
Przesmarować tylko środek czy na łączenie z mostem też coś nakładać?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8345
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: [S] Sprawny(!) siłownik blokady tylnego mostu J95

Post autor: Rokfor32 »

O łączenie z mostem idzie w sumie najbardziej.

Silnik trzeba rozłożyć - i pomalować DOBRYM lakierem (dobrze adchezyjnym do aluminium) - w elementach. Potem, przy składaniu, uszczelnić silikonem - same oringi to za mało - chodzi o to żeby woda nie właziła w szczelinę między elementami - zamarzając odsuwa te elementy od siebie. Połączenie z główką mostu również z obu stron (czyli żeliwo również) porządnym lakierem - a tam gdzie się nie da (kołnierz centrujący) - wosk zabezpieczający (w przeciwieństwie do smaru się nie wypłukuje jak most się mocno rozgrzeje latem.


I ostatnie - i też ważne - odpowietrzenie. Ma działać.

Awatar użytkownika
waldek_BB
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 25 wrz 2013, 12:57
Auto: było: KZJ95
było: GV II 1.9 DDiS
jest: SX4 4x4 ... przynajmniej się nie psuje :)
Kontakt:

Re: [S] Sprawny(!) siłownik blokady tylnego mostu J95

Post autor: waldek_BB »

wsumie... to mógłby to ktoś zielony wydzielić dla potomnych
wątek jak dbać o blokadę :) lub przenieść do blokady w j9 :)

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3393
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: [S] Sprawny(!) siłownik blokady tylnego mostu J95

Post autor: luk4s7 »

waldek_BB pisze:wsumie... to mógłby to ktoś zielony wydzielić dla potomnych
wątek jak dbać o blokadę :) lub przenieść do blokady w j9 :)
Taki mam plan Waldziu tylko najpierw trzeba wątek odpowiednio doprecyzować :)
Rokfor32 pisze:pomalować DOBRYM lakierem (dobrze adchezyjnym do aluminium)
Co konkretnie proponujesz? Obudowa silnika chyba nie jest aluminiowa :?:
Rokfor32 pisze:I ostatnie - i też ważne - odpowietrzenie. Ma działać.
A jak to sprawdzić? Strzelam że to pewnie zawór jakiś który trzeba wykręcić i przedmuchać/sprawdzić/wymienić?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8345
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: [S] Sprawny(!) siłownik blokady tylnego mostu J95

Post autor: Rokfor32 »

Ja używam epoksydu Interplus 256. kryje również stal, oczywiście. Teoretycznie jest to podkład - ale jeżeli nie ma narażenia na słońce albo glikol (płyn hamulcowy) - to niespecjalnie wymaga wierzchniej warstwy z innego typu lakieru (akryl czy PU).

Odpowietrzenie - czyli rurka idąca do silniczka. Ma być drożna - i szczelnie z silniczkiem połączona :wink:

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3393
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Jak dbać o siłownik blokady tylnego mostu

Post autor: luk4s7 »

Jeszcze jedna sprawa mnie nurtuje odnośnie samej blokady - po przekręceniu włącznika zaczyna migać czerwona kontrolka. Jak zaświeci się na stałe, znaczy że blokada zapięta. Tyle teorii.

Co jednak jak miga i miga, i nie chce zgasnąć bez ruszenia do przodu i lekkiego skrętu kół? Słychać wyraźne "cyknięcie" z tyłu i wtedy kontrolka zapala się na stałe (zapięte). Podobnie jest przy rozpinaniu (trzeba ruszyć, skręcić i słychać "cyk").

Czasem zapina/rozpina się bez problemu, a czasem wymaga takich sztuczek. Dla porządku dodam że siłownik jest nowy.

Czy tak właśnie być powinno?

Awatar użytkownika
waldek_BB
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 25 wrz 2013, 12:57
Auto: było: KZJ95
było: GV II 1.9 DDiS
jest: SX4 4x4 ... przynajmniej się nie psuje :)
Kontakt:

Re: Jak dbać o siłownik blokady tylnego mostu

Post autor: waldek_BB »

a wiem to Ci powiem :) się bawiłem przesuwką blokady całe letnie popołudnie :D
musi się zrobić "miejsce" i luz (dlatego np. dajesz do przodu ze skrętem żeby się mechanizm różnicowy ruszył) żeby siłownik przesunął tą przesuwkę (silnik elektryczny tylko napina sprężynę a ta kręci wałkiem zdawczym z zębatką na końcu (która wchodzi w most- dokładnie pod przesuwkę) więc Ty zapinając blokadę wyrażasz chęć zablokowania mostu a to sam mechanizm decyduje kiedy się zapnie czy rozepnie a zapnie i rozepnie jak się da :D

ps. i na to wchodzi Dr. R-r i mówi że "NIedokońca :D"

Awatar użytkownika
BOCIAN
Posty: 355
Rejestracja: 23 maja 2013, 15:12
Auto: HDJ100 1HD-FTE
by?o: 7xLR Discovery, Vitara, Samurai, YJ, LO40
Kontakt:

Re: Jak dbać o siłownik blokady tylnego mostu

Post autor: BOCIAN »

waldek_BB pisze: ps. i na to wchodzi Dr. R-r i mówi że "NIedokońca :D"
Otwierają się drzwi lodówki i w blasku żarówki, wychyla się głowa Dr.R-r i mówi "Niedokońca" :mrgreen:

Naprawdę bawiłeś się przesuwką blokady całe letnie popołudnie?! :lol:

Awatar użytkownika
waldek_BB
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 25 wrz 2013, 12:57
Auto: było: KZJ95
było: GV II 1.9 DDiS
jest: SX4 4x4 ... przynajmniej się nie psuje :)
Kontakt:

Re: Jak dbać o siłownik blokady tylnego mostu

Post autor: waldek_BB »

a tak :D czekając aż wyschnie obudowa bo nic tak nie cieszy jak serwis blokady :D

ps. i na pewno nie ostatni - się wezmę i nieszczelność usunę :)

Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 213
Rejestracja: 17 wrz 2011, 21:26
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: Jak dbać o siłownik blokady tylnego mostu

Post autor: Jerry »

Blokada łączy na sztywno zęby prawej i lewej półosi. Żeby się przesunąć zęby muszą być ustawione równo. W momencie włączenia silnik obraca się o jakieś 180 stopni i napina sprężynę. Od tego momentu sprężyna jest napięta i próbuje wciągnąć przesuwkę na zęby. Jeżeli przypadkiem zęby są ustawione równo to blokada zapnie się od razu. Jeżeli są względem siebie przesunięte to przesuwka nie może się przesunąć i trzeba je (zęby) wyrównać. Trzeba spowodować, żeby jedna półoś przez chwilę kręciła się z inną prędkością niż druga. W tym momencie jazda po prostej nie pomoże - trzeba pojechać kawałek po łuku.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8345
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Jak dbać o siłownik blokady tylnego mostu

Post autor: Rokfor32 »

Jerry ... no w szczegółach ... nie do końca :mrgreen:

Blokada (8" OEM) spina na sztywno jedno z kół koronowych z koszem satelitów. na drugą półoś moment idzie normalnie, przez satelity.
dwa - silnik napędu blokady obraca się wele razy, bo tam jest przekładnia ślimakowa, ale wałek wyjściowy wykonuje niemal dokładnie 90st. Natomiast kółko go napędzające - ono robi po jakieś 10st więcej w obie strony, po to żeby sprężyny dociskowe poprawnie dzałały.

Sercem tego mechanizmu jest ta blaszka stykowa na dużym kółeczku zębatym - i o nią należy szczególnie dbać - niby nierdzewna, ale korozon elektrochemiczny z alu potrafi ją zjeść. Już z takimi silniczkami też miałem do czynienia, gdzie naciągnęły wody - i nawet obudowa jeszcze była cała - ale dorabianie tej blaszki było trudniejsze niz łatanie zjedzonej obudowy :wink:

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3393
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Jak dbać o siłownik blokady tylnego mostu

Post autor: luk4s7 »

Panowie, pozwolę sobie zrobić podsumowanie dla "białego człowieka":

Zapinanie oraz rozpinanie blokady które opisałem wyżej (miga, trzeba przejechać kawałek po łuku) jest zjawiskiem jak najbardziej normalnym. Jeśli lampka przestanie migać wcześniej znaczy, że zębatki stały tak, że od razu "dostały w zęby" i jest zapięte :)

Dobrze panie psorze? :)

ODPOWIEDZ