amortyzator przedni J7 na resorach - dywagacje

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

amortyzator przedni J7 na resorach - dywagacje

Post autor: seburaj »

popełniłem juz ten tekst na forum chermolowym, ale jest dosc zakamuflowany - tu sie moze bardziej przydac - z góry przepraszam osoby konfekcjonujące jedynie słuszną markę osprzetu tuningującego za potencjalny wpływ na obroty :wink:

uwaga, bedzie długie i bedzie stanowic wskazowke tylko dla toyotowców na resorach, ale zawsze :lol:

tak ogólnie:
sugerowano mi również przerabianie amortyzatorow o innym systemie mocowania, co z przyczyn równych odrzucam... w dalszym ciągu jestem przeciwny przespawywaniu mocowan, tak z załozenia - co innego, gdy sytuacja jest awaryjna i trzeba szybko cos zmotac na obczyźnie (wtedy kazda inwencja jest sluszna, a przespawanie mocowania sluszne)

przypomnę: szukalem alternatywy amortyzatorowej (przód) względem jedynie słusznych OME do Toyoty Landcruiser BJ73 (ale rowniez HZJ, PZJ i to zarowno w budzie 70 jak i 73, do `99 - generalnie to to samo)... z załozenia odrzuciłem amortyzatory ciężarówkowe i przerabiane (z przyczyn dosc oczywistych)

do tej pory użytkowałem przednie amortyzatory TOKICO od HZJ73 (ktore zreszta gorąco polecam, ale niestety nie do dostania w polsce), oznaczenie amortyzatorow wg numeratury toyoty to 48511-60280

oryginalnie do BJ toyota (przód) montuje amortyzatory olejowe, o nieznanym dla mnie skoku - w kazdym razie do standardowego zawieszenia i obciazenia - wg numerow katalogowych toyoty sa to nastepujace oznaczenia:
48511-60120
48511-60125
48511-60126 (generalnie wszystkie numery to to samo)

i teraz uwaga! ww. amortyzator olejowy w ASO Toyota kosztuje... ok 140 pln brutto i jest dostepny :o przyznacie, ze tanio... zwłaszcza jak na ASO Toyoty :wink:

ale ja mam lift +2" z przodu, wyciagarke, zderzak itp. czyli potrzebuje amortyzatora wzmocnionego, a i wiekszy skok by sie przydał... wydawać sie powinno, ze tylko OME N88 i nic innego

nic bardziej błędnego, Panowie... niezaleznie od ceny N88 (dochodzi pod 500 PLN brutto, dziekuję), rzeczony OME wcale nie ma wiekszego skoku od TOKICO 48511-60280 !! !! wg danych katalogowych N88 ma wymiary min 349 mm, max 589 mm, natomiast pomierzone TOKICO to okolo 360 mm i 600 mm (zaleznie jaki sposob mierzenia przyjac, wychodzi generalnie na to samo)... siła tłumienia tokico tez za.jebista, zawieszenie OME skojarzone z tymi amorami wybierało naprawde dobrze (ale sie wygły i skonczyły wybierac :( ) skoro wymiary i skok takie same, to róznicą pozostaje tylko to, ze OME to gazówki, a tokico olejowe jednostronnego działania... moznaby sie spierać co lepsze, ale róznica w cenie działa na wyobrażnie, o czym dalej

co ciekawe - z pomiarów zawieszenia OME do BJ, HZJ wynika, ze minimalnia dlugosc amortyzatora (czy to tokico, czy ome) na poziomie 350 mm jest absurdalnie krótka i niepotrzebna :o maksymalna wartosc wymiaru minimalnego (scisniety) to okolo 420-430 mm. Chociaz po zastanowieniu przypouszczam, czemu zarowno Toyota jak i OME (wzorujac sie na amorze toyoty) dala tak krotki wymiar scisniety - otoz po to, aby w przypadku urwania odboju (i pracy zawieszenia bez odboju) nie nastepowalo dobijanie (czyli ograniczanie skoku przez amortyzator, a w konsekwencji jego zniszczenie...). Założenie jednak innego amortyzatora - o wiekszym wymiarze minimalnym, ale rowniez wieszym maksymalnym spowodowaloby zwiekszenie skoku resora przedniego - z zastrzezeniem ewentualnej awarii w przypadku utraty odboju oczywiscie. Przy czym ciekawostka - amortyzator dluzszy niz 620-630 mm jest niepotrzebny, bowiem maksymalne wydluzenie w rozumieniu pionowego skoku przedniego amortyzatora jest niemozliwe (resor nie pozwala)

(koniec dywagacji pomiarowych)

idac zatem dalej - skoro TOKICO w tym typie nie jest dostepne, to szukamy zamienników (liczac na te same wymiary i sile tlumienia, co jest zalozeniem nieco ryzykownym, ale je przyjmujemy)

i tak, najwiekszy wybór daje KAYABA, zamienników jest tu od metra, gazowe, olejowe, jakie Pan sobie zażyczy... katalog podaje inne dla BJ z turbina i bez, inne dla HZJ i PZJ i wogole jest pelen miszmasz, ale główne numery zamienników kayabowskich sa nastepujące:
A444114 (olejowy) trudny do dostania w polsce
A344207 (gazowy) jest, kosztuje okolo 250 PLN brutto

tak jak pisalem - jest jeszcze troche innych numerow, kayaba podaje pelen zakres w zaleznosci od modelu (bj, pzj, hzj) ale i dlugosci budy (70, 73, 75, 78) - jednak bedzie to generalnie to samo, albo reszta bedzie niedostepna...

czyli wariant 1: zamiennik kayaba `a 250 pln sztuka
jest jeszcze wariant drugi - mianowicie zamiennik innej firmy, pozostaje jeszcze SACHS (numer wg. sachsa to 170405)
czyli wariant 2: zamiennik sachsa (ceny nie ustalilem, poza tym sachs cieszy sie slaba slawÄ… ostatnio)
dla sportowcow i ekstremalistow - wariant kolejny (niestety, najblizej do dostania w GB) mianowicie TOKICO Trek Master o wielopoziomowej charekterystyce sportowej, i z gustowna gumkÄ…
czyli wariant 3: Tokico Trek Master `a 50 funtow brytyjskich sztuka, czyli jakies trzy stówki, tez nie najgorzej...

jest jeszcze wariant 4, ale to dla chetnych na PW ;-)

pozdrawiam

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18028
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Post autor: kylon »

TOKICO to właśnie amortyzator Toyoty. Towłaśnie ta firma wkłada amorki na pierwszy montaż.
Różnice poznasz na tarkach np. w północnej Afryce tudzież gdzie indziej. Oprócz tego że, OME to amorek gazowo olejowy to jednoczeście amorek niskigo ciśnienia.
I tak np. OME działa długo a amorki Toyki made by Toyota czyli Tokico po jednej Tunezji są do wymiany. Tokico również nie jest przystosowane do dodatkowgo ciężaru pojazdu.
Takie tam krótkie przemyslenia :wink: Trza było studzienek nie atakować to by się nie pogięły 8) .

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Post autor: seburaj »

wrrr... to studzienka zaatakowała mnie... w dodatku calkiem niespodziewanie i podstepnie :wink:

zdaje sobie sprawe z zalet OME i wyobrazam sobie jego trwalosc, tylko ta nieludzka cena :( dlatego pozwolilem sobie poszukac alternatywy bedac swiadom zalet i wad takiego rozwiazania, do afryki na razie sie nie wybieram 8)

a tokico z hzj-ta, biorÄ…c pod uwage wiekszy ciezar silnika chyba zaspokaja ciezar osprzetu w doposazonym bejocie :D naprawde bardzo fajny amor - i jakos nie sÄ…dze, aby po jednej afryce mogl dokonac zywota

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18028
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Post autor: kylon »

Alternatywa oczywiście musi być. Ważne aby ten HZJ-ot był na resorach z przodu a nie na sprężynach. Wspomniane Tokico które pociekło i buja jest w nowym HZJ105 :wink:

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Post autor: seburaj »

kylon pisze:Ważne aby ten HZJ-ot był na resorach z przodu a nie na sprężynach.
przeca napisalem:
(ale rowniez HZJ, PZJ i to zarowno w budzie 70 jak i 73, do `99 - generalnie to to samo)...

znaczy obecnosc resorow z przodu wzialem jak najbardziej pod uwage 8)

a tak poza konkursem - nie myslales znalezc jakies OME szpilka-oczko do tych aut, dluzsze nieco niz 590 mm :?: zawsze to pare cm dodatkowego skoku...

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18028
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Post autor: kylon »

To kwestia przeglądania tabelki z rozmiarami. Myśle, że gdyby można było to zrobić w OME tak by się stało. Do innych samochodów są rekomendowane dłuższe amortyzatory z literką L. W HZT-jocie OME stosuje też anti inversion kit więc coś tam musi być na rzeczy i pewnie dla tego nie dali dłuższych amorków.

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Post autor: seburaj »

ja zakładam dłuższy - zobaczymy co z tego bedzie... 8) :wink:

mjet
Posty: 12
Rejestracja: 04 lip 2007, 15:21
Auto: L200->HZJ73->HDJ74

Post autor: mjet »

wracając do tematu
mam podobny problem (tyle ze zawieszenie standard+ wyciągarka i zderzak z przodu) jakie amortyzatory polecacie w takiej sytuacji.

ODPOWIEDZ