Sterowanie nawiewem

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
JaroFix
Klubowicz
Posty: 903
Rejestracja: 16 mar 2009, 21:04
Auto: Nissan Patrol GU4
Kontakt:

Sterowanie nawiewem

Post autor: JaroFix »

Pytanie do ogarniętych w temacie.
Gdzie szukać tych cholernych oporników do sterowania nawiewem? Za samym pokrętłem, czy gdzieś przy wirniku? Muszę doprowadzić to w końcu do porządku.
I czy da się te oporniki wymienić?

Podziękował z góry.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18030
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Sterowanie nawiewem

Post autor: kylon »

Przy silniku dmuchawy

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sterowanie nawiewem

Post autor: Rokfor32 »

Ja to robię tak - olewam oryginalne oporniki. W zamian, biorę oporniki z corolki (są zatopione w masie ceramicznej, nie pada to nigdy), wycinam odpowiedni otwór w tunelu łączącym wiatrak i nagrzewnicę, i wstawiam tam ten opornik z corolki (w oryginalne miejsce się nie mieści, jest za wysoki). Jest inny układ pinów, i trza kabelki poprzekładać w oryginalnej kostce - sama kostka pasuje (bez poprzekładania zestopniowanie poszczególnych biegów wiatraka jest cokolwiek dziwne ... :wink: ). I cieszę się bezproblemowym działaniem wiatraka aż do śmierci auta ... :mrgreen:

ps. Poszczególne piny są oznakowane, w obu opornikach, i taką samą nomenklaturą, więc przekłada się bardzo łatwo.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18030
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Sterowanie nawiewem

Post autor: kylon »

Rokfor Ty pracujesz w jakimś mega zajebistym miejscu :shock:. Ja też tak chcę :oops:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sterowanie nawiewem

Post autor: Rokfor32 »

Niestety specjalizacja tylko w toykach - i dobrze, bo by mi chyba się zwoje na mózgu wyprostowały jakby w firmie były jeszcze inne marki ... :mrgreen:

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18030
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Sterowanie nawiewem

Post autor: kylon »

ASO czy serwis niezrzeszony w tak szanownej sieci :mrgreen: :?:

Awatar użytkownika
piter69A
Posty: 612
Rejestracja: 30 sty 2009, 14:48
Auto: HZJ-73, HDJ-100, 2xGAZ69
Kontakt:

Re: Sterowanie nawiewem

Post autor: piter69A »

A co zrobic z tym p... opornikiem przy instalacji 24V ?? :evil:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sterowanie nawiewem

Post autor: Rokfor32 »

kylon pisze:ASO czy serwis niezrzeszony w tak szanownej sieci :mrgreen: :?:
Ani jedno, ani drugie :mrgreen: Choć czasem coś naprawiam, to główna działalność to rozbiórka aut na części. Temu przewija się ich sporo, i temu wybebeszam je że tak powiem "do goła" ... :mrgreen: I temu mam spore możliwości porównawcze - trochę tych części na półkach leży ... :wink:

Piter - to samo co przy 12 V - wstaw opornik z corolki. Silnik wiatraka masz na 24V, ale opornik cechuje rezystancja a nie napięcie. Wartości rezystancji między opornikami z LC 12V a corolki też nie są idealnie takie same - ale nie robi to jakiejś specjalnej różnicy. Znając dokładne wartości oporów można policzyć, czy przypadkiem nie będzie się za mocno grzał - ale przy cenie tego na szrocie chyba nie warto se zawracać głowy - po prostu zrób próbę na aucie, i będziesz widział jak działa.

Możesz też poeksperymentować z innymi - carina, LC90 - też mają te ceramiczne, (nieco większe, ten z corolki jest najmniejszy), wartości rezystancji są nieco inne. Wtyczka taka sama - w zasadzie wszystkie toyki gdzieś do dwutysięcznego drugiego, może trzeciego miały tak rozwiązany system nawiewu. W młodszych zaczęto bardziej kombinować (szczegulnie w tych składanych w europejskich fabrykach), i tam już jest różnie - czasem jest rezystor, czasem scalak, z aluminiowymi radiatorami.

Awatar użytkownika
piter69A
Posty: 612
Rejestracja: 30 sty 2009, 14:48
Auto: HZJ-73, HDJ-100, 2xGAZ69
Kontakt:

Re: Sterowanie nawiewem

Post autor: piter69A »

Nie wiem jak z tymi ceramicznymi ale te oryginalne ze spiralami oporowymi sa inne dla wersji 12V od tych 24V. Zamontowałem taki oryginalny 12V i wszystkie biegi działały ale predkosci były prawie takie same, zblizone do maksymalnej.
Czy z takim ceramicznym nie bedzie podobnie przy podłączeniu do 24V??
Przy 24V sa mniejsze prądy niz przy 12V.
Chyba po prostu zrobie test na kabelkach z opornikiem ceramicznym od starlet (mniej o jeden bieg)
p.s.
dzieki za info dot. mostów :wink:

Wiktor
Posty: 31
Rejestracja: 25 lis 2010, 18:27
Auto: hzj 73
Kontakt:

Re: Sterowanie nawiewem

Post autor: Wiktor »

Czy jak niedziała 3 i 4 zakres, to wina tego opornika czy szukac gdzie indziej przyczyny? Dzisiaj przy -22 jak załączyłem 3 to też wiatrak na chwile staną

Awatar użytkownika
Kames
Posty: 2076
Rejestracja: 17 wrz 2009, 18:06
Auto: Prawdziwe ?elazo
Kontakt:

Re: Sterowanie nawiewem

Post autor: Kames »

Wiktor pisze:Czy jak niedziała 3 i 4 zakres, to wina tego opornika czy szukac gdzie indziej przyczyny? Dzisiaj przy -22 jak załączyłem 3 to też wiatrak na chwile staną
w patrolu była wina opornika ,ale to ta sama zasada wiec :?:

Awatar użytkownika
Jureq
Posty: 437
Rejestracja: 16 gru 2008, 15:42
Auto: szukam LC200
Kontakt:

Re: Sterowanie nawiewem

Post autor: Jureq »

jak nie działa na najwyższym biegu to raczej przełącznik lub instalacja - opornik jak pada to nie ma niższych biegów

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sterowanie nawiewem

Post autor: Rokfor32 »

Piter - zwróć uwagę na to co pisałem o oznaczeniach pinów - są one różne w różnych modelach (pojęcia nie ma czemu). I, jeżeli założysz opornik z innym układem pinów, to tak może być (mała różnica między stopniami) nawet między instalacjami 12 - 12.

A to dlatemu, że układ nie działa na zasadzie doboru pojedynczego oporu dla każdego biegu, tylko spina wszystkie opory w szereg (i musi je spiąć we właściwej kolejności, żeby na najniższym prąd płynął przez wszystkie naraz).

ODPOWIEDZ