problem ze zbieżnościa hzj 73
Moderator: luk4s7
problem ze zbieżnościa hzj 73
Witam
Bezposrednio po zakupie auta bylo wszytsko oki. Pozniej wymienilem zawieszenie - podnioslem o ok 6 cm i wymienilem wszytskie koncowki drazkow. Po tych zabiegach byla ustawiana geometria. I od tego czasu auto caly czas lekko sciaga na lewo. Pojechalem na poprawke - to samo. Pozamienialem opony - wzsytskie kombinacje i wciaz ten sam efekt. Pokasowalem luzy na zwrotnicach, na piastach, zaciski zregenerowane, klocki wymienione. Wydruki z pomiaru pokazuja ze auto jest proste, wyniki na zielono - niby wszystko jest wspaniale ale niestety auto caly czas lekko sciaga. Mozna z tym zyc ale na codzien to mocno wkurzajace - zwlaszcza w trasie.
Maszyna beissbarth, stosunkowo nowa, mechanik tez sie przylozyl do roboty - tym bardziej ze poraz 3 probowl to poprawic. Ustawienia z programu sa nieco dziwne bo FZJ/HZJ: 71/74/78, HDJ78 1985-2000 ale niczego bardziej zblizonego nie ma...
Macie jakis pomysl??? -
stopa
Bezposrednio po zakupie auta bylo wszytsko oki. Pozniej wymienilem zawieszenie - podnioslem o ok 6 cm i wymienilem wszytskie koncowki drazkow. Po tych zabiegach byla ustawiana geometria. I od tego czasu auto caly czas lekko sciaga na lewo. Pojechalem na poprawke - to samo. Pozamienialem opony - wzsytskie kombinacje i wciaz ten sam efekt. Pokasowalem luzy na zwrotnicach, na piastach, zaciski zregenerowane, klocki wymienione. Wydruki z pomiaru pokazuja ze auto jest proste, wyniki na zielono - niby wszystko jest wspaniale ale niestety auto caly czas lekko sciaga. Mozna z tym zyc ale na codzien to mocno wkurzajace - zwlaszcza w trasie.
Maszyna beissbarth, stosunkowo nowa, mechanik tez sie przylozyl do roboty - tym bardziej ze poraz 3 probowl to poprawic. Ustawienia z programu sa nieco dziwne bo FZJ/HZJ: 71/74/78, HDJ78 1985-2000 ale niczego bardziej zblizonego nie ma...
Macie jakis pomysl??? -
stopa
Re: problem ze zbieżnościa hzj 73
A resory równo przykrecone ? - jak bedzie niewielka odchyla na przedniej czy tylnej osi to moze sciagac... pomierz metrem odleglosci poogladaj po spodem i moze cos odkryjesz
Re: problem ze zbieżnościa hzj 73
Zmierz odległości między oraz ich przekątne.
A na pewno w lewo. Może w prawo a kontrujesz w lewo. Prawidłowy profil jezdni to niewielki spadek w kierunku pobocza
aby odprowadzić opady, dlatego lekkie ściganie w tym kierunku zawsze będzie.
A na pewno w lewo. Może w prawo a kontrujesz w lewo. Prawidłowy profil jezdni to niewielki spadek w kierunku pobocza
aby odprowadzić opady, dlatego lekkie ściganie w tym kierunku zawsze będzie.
Re: problem ze zbieżnościa hzj 73
Między osiami.
Re: problem ze zbieżnościa hzj 73
Ciagnie w lewo. Gdyby byly resory krzywo przykrecone to roznice w polozeniu kół wzgledem siebie wyszły by na geometrii. Zbieznosc jednostronna na prawym i na lewym kole wyszla ~0st02min wiec niemal idealnie. Jedyne co jest niezgodne z norma to przesuniecie lekko w tył przedniej osi wynikajace zapewne z podniesienia auta - ale przesuniecie jest rownomierne po obu stronach wiec efektu sciagania nie powinno byc...
Re: problem ze zbieżnościa hzj 73
Jeżeli geometria, zbieżność, luzy uk. kierowniczego, zawieszenia, hamulce OK to ciężko powiedzieć co jest przyczyną.
A czy przy pomiarze geometrii sprawdzano kąty wyprzedzenia sworzni zwrotnic. To może być przyczyną.
Np. odkształcona pochwa przedniego mostu. Chociaż przy pomiarze geometrii powinno się ujawnić.
Wykonaj pomiar gdzie indziej albo sam. Podnieś auto, zmierz taśmą czy mosty ustawione są równolegle oraz czy nie są
względem siebie przesunięte - zmierz przekątne. Ponadto sprawdź poziomnicą kąty wyprzedzenia sworzni zwrotnic - przy
np.dolnych pokrywach łożysk sworzni. To tak po warsztatowemu, niezbyt dokładnie, ale większe odchyłki można wyłapać.
A czy przy pomiarze geometrii sprawdzano kąty wyprzedzenia sworzni zwrotnic. To może być przyczyną.
Np. odkształcona pochwa przedniego mostu. Chociaż przy pomiarze geometrii powinno się ujawnić.
Wykonaj pomiar gdzie indziej albo sam. Podnieś auto, zmierz taśmą czy mosty ustawione są równolegle oraz czy nie są
względem siebie przesunięte - zmierz przekątne. Ponadto sprawdź poziomnicą kąty wyprzedzenia sworzni zwrotnic - przy
np.dolnych pokrywach łożysk sworzni. To tak po warsztatowemu, niezbyt dokładnie, ale większe odchyłki można wyłapać.
Re: problem ze zbieżnościa hzj 73
Wyprzedzenie sworzni zwrotnic L +1,44, P +1,45
Pochylenie sworzni zwrotnic L +12,21, P +12,12
Wartości i w jednym i w drugim parametrze sa nieco za duze ale wynika to z faktu podniesienia auta. Najwazniejsze jednak ze ustawienie prawego i lewego kola praktycznie sie nie rozni wiec teoretycznie nie powino sciagac...
Pochylenie sworzni zwrotnic L +12,21, P +12,12
Wartości i w jednym i w drugim parametrze sa nieco za duze ale wynika to z faktu podniesienia auta. Najwazniejsze jednak ze ustawienie prawego i lewego kola praktycznie sie nie rozni wiec teoretycznie nie powino sciagac...
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8299
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: problem ze zbieżnościa hzj 73
Możliwe zatem, że zmieniła się wartość nacisku na poszczególne (przednie koła). Sprawdź to sobie, nie jest to trudne, ino trza znaleźć wagę samochodową ustawioną na możliwie płaskim trenie, i najechać raz prawym, raz lewym kołem. Jeżeli będą zbyt duże różnice, to przy powiększonych wartościach wyprzedzenia sworzni zwrotnic bardziej będziesz odczuwał różnicę wynikającą ze zwiększonych oporów toczenia na jednym z kół. To może być akurat silnie odczuwalne w krótkim resoraku, coś jakby stał na trzech kołach.
Możesz spróbować zamienić resory stronami (z przodu), i zobaczyć co wyjdzie.
Może też masz za mało powietrza na lewej stronie ...
Możesz spróbować zamienić resory stronami (z przodu), i zobaczyć co wyjdzie.
Może też masz za mało powietrza na lewej stronie ...
Re: problem ze zbieżnościa hzj 73
Stopa ja na twoim miejscu przed ustawieniem zbieżności posprawdzał bym i poodkręcał wszystkie śruby w zawieszeniu,bo może tak być że podczas ustawiania zbieżności jest wszystko ok ale podczas jazdy luźny resor lub most pod wpływem naprężeń się przestawia i w tedy ściąga autko.
Re: problem ze zbieżnościa hzj 73
Cisnienie sprawdzone, wszelkie kombinacje z zamiana kół tez wykonane. Jest mozliwosc zeby sie zmienił nacisk na poszczegolne kola??? hm....Rokfor32 pisze:Możliwe zatem, że zmieniła się wartość nacisku na poszczególne (przednie koła). Sprawdź to sobie, nie jest to trudne, ino trza znaleźć wagę samochodową ustawioną na możliwie płaskim trenie, i najechać raz prawym, raz lewym kołem. Jeżeli będą zbyt duże różnice, to przy powiększonych wartościach wyprzedzenia sworzni zwrotnic bardziej będziesz odczuwał różnicę wynikającą ze zwiększonych oporów toczenia na jednym z kół. To może być akurat silnie odczuwalne w krótkim resoraku, coś jakby stał na trzech kołach.
Możesz spróbować zamienić resory stronami (z przodu), i zobaczyć co wyjdzie.
Może też masz za mało powietrza na lewej stronie ...
Re: problem ze zbieżnościa hzj 73
Mimo ze temat niepodokrecanych srub w zawieszeniu przerobiłem przy okazji "strzelajacych resorów" to zaczynam sie powaznie zastanawiac czy wystarczająco solidnie - moze i jedno i drugie ma te sama przyczyne. Nie wiem czy dam rade sie połozyc pod autem jeszcze przed Tunezją ale moze juz na ciepłym piaseczku sahary... moze byc miłoestewes pisze:Stopa ja na twoim miejscu przed ustawieniem zbieżności posprawdzał bym i poodkręcał wszystkie śruby w zawieszeniu,bo może tak być że podczas ustawiania zbieżności jest wszystko ok ale podczas jazdy luźny resor lub most pod wpływem naprężeń się przestawia i w tedy ściąga autko.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8299
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: problem ze zbieżnościa hzj 73
W krótkim resoraku jest. A i o niedokładnie wykonanych resorach (dających różny lift) i krzywo stojącym aucie zdarzało się słyszeć.stopa pisze: Jest mozliwosc zeby sie zmienił nacisk na poszczegolne kola??? hm....
Re: problem ze zbieżnościa hzj 73
zamienic resory lewy z prawym i zrobic test.
Czy przy podniesieniu auta robiłeś korektę długosci drążka od przekładni kierowniczej?? Należy go wydłużyć tak aby przekładnia miała swoje środkowe położenie jak przed liftem. Nie powinno to mieć wpływu ale w ramach eliminacji potencjalnych powodów warto to zrobić.
Czy przy podniesieniu auta robiłeś korektę długosci drążka od przekładni kierowniczej?? Należy go wydłużyć tak aby przekładnia miała swoje środkowe położenie jak przed liftem. Nie powinno to mieć wpływu ale w ramach eliminacji potencjalnych powodów warto to zrobić.
Re: problem ze zbieżnościa hzj 73
ciekawostka - po wsadzeniu kół 35" problem sciagania zniknał. Zakładałem 2 różne komplety wiec to nie wina niewywazonych kół. Po prostu 35" jest dedykowane do mojego auta