HZJ73 - skrzynia i reduktor czyli co jest w środku

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18030
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

HZJ73 - skrzynia i reduktor czyli co jest w środku

Post autor: kylon »

Temat już jest. Skrzynia do remontu również. Autko czeka na parkingu, a skrzynie jest już na hali. Na razie czyścimy ją z błota :evil:. Doliczymy klientowi z pińcet i na przyszłość autko na remont skrzyni biegów przyjedzie czyste nie tylko z góry :mrgreen:.

Awatar użytkownika
Magnus
Klubowicz
Posty: 985
Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:34
Auto: aktualnie bez auta, kiedyś HZJ73, HDJ80
Kontakt:

Re: HZJ73 - remont skrzyni i reduktora

Post autor: Magnus »

Czyli to równiez skierowane do mnie :wink:
Myjnię off-road z kanałem/najazdem musisz uruchomić :mrgreen:

CzarekN
Klubowicz
Posty: 260
Rejestracja: 09 maja 2007, 17:42

Re: HZJ73 - remont skrzyni i reduktora

Post autor: CzarekN »

A co sie stalo, byla sie rozleciala???
:shock:
Czarek

Awatar użytkownika
Magnus
Klubowicz
Posty: 985
Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:34
Auto: aktualnie bez auta, kiedyś HZJ73, HDJ80
Kontakt:

Re: HZJ73 - remont skrzyni i reduktora

Post autor: Magnus »

Moja chodzi, ale trochę rzęzi, dwójka czasami nie wchodzi , a więc trzeba zacząć odkładać szelesty :mrgreen: Gałka idzie na pierwszy rzut.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18030
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: HZJ73 - remont skrzyni i reduktora

Post autor: kylon »

Generalnie szumi, tyrka itp. Już są pierwsze złe wieści ale i dostępność gratów duża. Fotko porobiłem jak przyjdę do domciu to wrzucę z opisami.

Gałka
Sąd Koleżeński
Posty: 4425
Rejestracja: 05 kwie 2007, 21:04
Auto: HZJ73 3w1
Kontakt:

Re: HZJ73 - remont skrzyni i reduktora

Post autor: Gałka »

kylon pisze: Na razie czyścimy ją z błota :evil:. Doliczymy klientowi z pińcet i na przyszłość autko na remont skrzyni biegów przyjedzie czyste nie tylko z góry :mrgreen:.
1. Po normalnej jeździe samochód był umyty karczerem pod spodem tam gdzie się tylko dało!
2. Później stał ok. miesiąca.
3. Później ( przed umówioną wizytą na naprawę skrzyni ) został umyty na myjni z dodatkowym automatycznym myciem podwozia pod ciśnieniem!
4. Później stał w cieplutkim garażu ( wjazd od razu z myjni 30 m ) przez tydzień.
5. Później przejechał do WARSZTATU ok. 5 km

co więcej można zrobić ?
Jesteś NIESPRAWIEDLIWY Kylonie ! :cry:

Gałka
Sąd Koleżeński
Posty: 4425
Rejestracja: 05 kwie 2007, 21:04
Auto: HZJ73 3w1
Kontakt:

Re: HZJ73 - remont skrzyni i reduktora

Post autor: Gałka »

CzarekN pisze:A co sie stalo, byla sie rozleciala???
:shock:
Czarek
Jeszcze nie. Po prosu od ponad roku hałasowała. Po wciśnięciu sprzęgła ( nowe ) hałas ustępował. Tak zrobiłem ponad 10kkm. czas to naprawić. Przy okazji wyjmowania skrzyni sprawdzimy też reduktor. Oba zestawy naprawcze kupione wcześniej.

Gałka
Sąd Koleżeński
Posty: 4425
Rejestracja: 05 kwie 2007, 21:04
Auto: HZJ73 3w1
Kontakt:

Re: HZJ73 - remont skrzyni i reduktora

Post autor: Gałka »

kylon pisze:Już są pierwsze złe wieści .
:cry: :cry: :cry:

MaxLux
Klubowicz
Posty: 2890
Rejestracja: 05 kwie 2007, 11:01
Auto: GRJ120
Kontakt:

Re: HZJ73 - remont skrzyni i reduktora

Post autor: MaxLux »

Gałka pisze:
CzarekN pisze:A co sie stalo, byla sie rozleciala???
:shock:
Czarek
Jeszcze nie. Po prosu od ponad roku hałasowała. Po wciśnięciu sprzęgła ( nowe ) hałas ustępował. Tak zrobiłem ponad 10kkm. czas to naprawić. Przy okazji wyjmowania skrzyni sprawdzimy też reduktor. Oba zestawy naprawcze kupione wcześniej.
Eee jakies tam halasy :lol: ja olalem i samo sie uspokoilo po kilku rajdach :)

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18030
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: HZJ73 - remont skrzyni i reduktora

Post autor: kylon »

Kilka zdjątek :wink:.
Przed zabraniem się do roboty warto zrobić sobie listę potrzebnych gratów. Na pewno potrzebne będą nam nowe uszczelniacze oraz uszczelki. Raz wyjęte nie nadają się do powtórnego użytku. Piszę o tym celowo bo często widuję używane uszczelki klejone ponownie na silikon. Wybijany raz uszczelniacz potrafi się skrzywić. Nie są to duże koszta więc warto.

Każda naprawa skrzyni biegów powinna być poparta dokumentacją, która zawiera różnego rodzaju myki, wartości sił dokręcania śrub oraz sposoby jej rozbiórki czy składania. Robienie tego na pałę może się tylko zakończyć porażką oraz eskalacja wydatków.

Obrazek

Obrazek

Odkręcane części segregujemy i układamy sobie tak aby przy składaniu nie tracić czasu na puzle. Wszystkie powinny zostać dokładnie umyte. Widoczne brązowe plamy to nalot i nagar powstały w wyniku wieloletniej eksploatacji pojazdu. Da się go wyczyścić :wink:. Wystarczy troszku chęci. My korzystamy z ekologicznej myjki ale można oczywiście zastosować do tego celu ropę czy inny środek czyszczący. Oby nie wylać tylko tego do studzienki lub w glebę. Skończyły się już te czasy.

Obrazek

Obrazek

Uszkodzony i wyrobiony wieloklin wałka głównego. Jaśniejsze paski to efekt wyrobienia go przez napierające koła. Jest on sporo cieńszy w tym miejscu i za każdym razem następuje uderzenie przed zazębieniem się kół. Dlatego wałek nadaje się do wymiany. Zbyt cienki wieloklin może spowodować jego zerwanie i kłopoty w terenie w najmniej oczekiwanym miejscu i czasie. Istnieje możliwość wymiany koła zębatego na modyfikowane z szerszą tuleją co w przyszłości może lepiej wpłynąć na zużycie wieloklinu. Oczywiście generuje to kolejne koszty, a jak wiemy koła zębate nie są tanimi elementami :wink: .

Chcąc kupować części w ASO musimy liczyć się z kosztami typu 3600 PLN za wałek lub 2000 PLN za jedno koło zębate. Na szczęście wszystko dostępne jest w zamiennikach co na samym wałku pomoże zaoszczędzić nam ponad 1500 PLN.

No i uszczelniacz, który jak padnie pompuje olej ze skrzyni biegów do reduktora. Skrzynia się zaciera, wyje i rozsypuje, a z reduktora się leje każdym możliwym uszczelnieniem. Ten przypadek jest dość znany wśród posiadaczy HZJ-otów.

Obrazek

Zużyty wałek główny reduktora. Ten na szczęście jest w zestawie, który Gałka ma już od dwóch miesięcy. Dokładnie to samo uszkodzenie które opisywałem w innym wątku (fotki na dole).
http://www.tlc.org.pl/viewtopic.php?f=1 ... 407#p47407

Obrazek

Piątka :wink:. Umiejscowiona jest w dokręcanym kawałku skrzyni.

Obrazek

Obrazek

Do zdejmowania wszelkiego rodzaju łożysk czy kół potrzebne są ściągacze lub prasa. Walenie młotkiem powoduje krzywienie, niszczenie i uszczypywanie delikatnych elementów. Oczywiście można stosować różnego rodzaju patenty ale z odpowiednim sprzętem jest zawsze wygodniej i szybciej. Ściągacze warto kupić dobrej jakości. Wykonane z gliny rwą się na pierwszym łożysku. Niestety do zdjęcia łożysk wymagany jest ściągacz specjalistyczny z cienkimi i wąskimi łapkami. Nasz został zmodyfikowany. Nie udało nam się kupić gotowca zaś taki w ASO kosztuje ponad 3 tyś PLN. Zmodyfikowany rozebrał już kilka skrzyń i na razie ma ułamaną tylko jedną łapkę. Łożyska potrafią być mocno zapieczone na wałku i jednocześnie w obudowie - wtedy już pozostają tylko patenty :wink:.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
fobos
Posty: 3155
Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:47
Auto: VZJ 90
Kontakt:

Re: HZJ73 - remont skrzyni i reduktora

Post autor: fobos »

Janek uważaj, Kylon podwójnie foty zamieszcza, to może i podwójnie policzyć robotę :wink: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Awatar użytkownika
Kwiatec
Klubowicz
Posty: 4385
Rejestracja: 15 gru 2008, 10:49
Auto: TOYOTA Hilux
Kontakt:

Re: HZJ73 - remont skrzyni i reduktora

Post autor: Kwiatec »

podwójnie a chłopakom ogrzewania ie włączy tylko w czapkach muszą szybko zapitalać żeby było ciepło :mrgreen:

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18030
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: HZJ73 - remont skrzyni i reduktora

Post autor: kylon »

Toć to różne wałki są. Takich mam już kilka :mrgreen:. Dzisiaj skrzynia zostanie rozebrana w pył. Różnica pomiędzy zakupem głównego wałka w Toyocie, a Terrain Tamerze wynosi 50%. Prawdopodobnie tylko on pójdzie do wymiany. Reszta jest w całkiem dobrym stanie. Jak ostatnio remontowaliśmy taki komplet od HZJ-ota 73 to do wymiany było pół skrzyni.

Gałka
Sąd Koleżeński
Posty: 4425
Rejestracja: 05 kwie 2007, 21:04
Auto: HZJ73 3w1
Kontakt:

Re: HZJ73 - remont skrzyni i reduktora

Post autor: Gałka »

kylon pisze:. Różnica pomiędzy zakupem głównego wałka w Toyocie, a Terrain Tamerze wynosi 50%. Prawdopodobnie tylko on pójdzie do wymiany. Reszta jest w całkiem dobrym stanie. Jak ostatnio remontowaliśmy taki komplet od HZJ-ota 73 to do wymiany było pół skrzyni.
:D

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18030
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: HZJ73 - remont skrzyni i reduktora

Post autor: kylon »

Obrazek

Widać biegi: czwarty, wsteczny (proste zęby), trzeci, drugi i pierwszy.

Obrazek

Obrazek

Wąski koniec wałka postawionego w pionie pracuje w małym łożysku umiejscowionym w kole zamachowym. Brak luzów w owym jest również drogą do sukcesu czyli osiągnięcia braku terkotania skrzyni na który tak wielu z was narzeka. Wymiana samego sprzęgła albo co gorsza samej tarczy po taniości niestety nie rozwiąże problemu.

Obrazek

Obrazek

ODPOWIEDZ