Zrób to sam - boczne progi
Moderator: luk4s7
Zrób to sam - boczne progi
Naprawa skończona i tak coś mnie dzisiaj nosiło z nudów. Popatrzyłem na Toyotkę i mnie olśniło. Już od dawna nosiłem się z zamiarem wymiany bocznych stopni na progi pod hi-lift'a. Po ponad 3 latach ujeżdżania w terenie boczne stopnie nie wyglądają najlepiej.
rura 5/4 ' - 2 odcinki po 120 cm
4 kolanka hamburskie 5/4 '
trochę różnego żelastwa do zrobienia mocowań. Najpierw przyspawałem kolanka na końcach rury. By z obu stron było równo drugie kolanko przed przyspawaniem równałem do płaskiego profilu ( mam długą poziomnicę ) leżącego na już przyspawanym. I już boczne rury gotowe. To była ta najłatwiejsza część prac. Teraz trzeba dorobić uchwyty. Ponieważ nie chcę niczego spawać do ramy, progi będą przykręcone śrubami do wsporników mocujących nadwozie do ramy.
By sobie ułatwić pracę, najpierw z kartonu wyciąłem wzorniki. Tak mniej więcej, chodziło mi jedynie o wyznaczenie granic w jakich musi zmieścić się wspornik. A tak wyglądają już prawie gotowe wsporniki. Wstępnie już je przymierzyłem do miejsc w których będą zamontowane i wygląda na to, że wszystko pasuje . Teraz muszę tylko wyznaczyć miejsca na wywiercenie otworów mocujących. Na dziś koniec. Zbrakło mi kawałka profilu na ostatni wspornik. Jutro go dokupię, ale dalsze prace pewnie dopiero w sobotę.
Zacząłem od ich demontażu. Poszło nawet gładko ( ukręciłem tylko 2 śruby ) ale pewnie dla tego, że 2 lata temu trochę naprawiałem blacharkę i stopnie były zdejmowane. BTW. Jak ktoś chce moje stare stopnie to oddam za free, komplet z uchwytami tak jak na zdjęciu.
No dobra do roboty. Potrzebne materiały to:rura 5/4 ' - 2 odcinki po 120 cm
4 kolanka hamburskie 5/4 '
trochę różnego żelastwa do zrobienia mocowań. Najpierw przyspawałem kolanka na końcach rury. By z obu stron było równo drugie kolanko przed przyspawaniem równałem do płaskiego profilu ( mam długą poziomnicę ) leżącego na już przyspawanym. I już boczne rury gotowe. To była ta najłatwiejsza część prac. Teraz trzeba dorobić uchwyty. Ponieważ nie chcę niczego spawać do ramy, progi będą przykręcone śrubami do wsporników mocujących nadwozie do ramy.
By sobie ułatwić pracę, najpierw z kartonu wyciąłem wzorniki. Tak mniej więcej, chodziło mi jedynie o wyznaczenie granic w jakich musi zmieścić się wspornik. A tak wyglądają już prawie gotowe wsporniki. Wstępnie już je przymierzyłem do miejsc w których będą zamontowane i wygląda na to, że wszystko pasuje . Teraz muszę tylko wyznaczyć miejsca na wywiercenie otworów mocujących. Na dziś koniec. Zbrakło mi kawałka profilu na ostatni wspornik. Jutro go dokupię, ale dalsze prace pewnie dopiero w sobotę.
Re: Zrób to sam - boczne progi
No i co z tymi progami Czyżby w twojej okolicy zabrakło profili czy zapał się skończył a ja już kupiłem rurki a tu nic.
Re: Zrób to sam - boczne progi
Profil kupiłem, tylko czas się skończył . Mam trochę zachrzanu w pracy. Ale do weekendu powinienem jeszcze coś dłubnąć. Ciśnienie mniejsze, bo bez progów można jeździć.
Re: Zrób to sam - boczne progi
Fobos - widzę, że troszku z pomysłowego Dobromira masz, a troszku z Adaśka Slodowego Generalnie pozytyw, jestem właśnie na etapie dorabiania ( wyspawywania) szpeju do mojej 9 i pojdę twoją ścieżka TAO - dziękuję SI FU
Re: Zrób to sam - boczne progi
co ty chcesz od jego SYFApablo200 pisze: TAO - dziękuję SI FU
Re: Zrób to sam - boczne progi
A taki zawoalowany przytyk
A wracając do tematu jak będziesz mocował wsporniki do ramy?
W przypadku, który ja chcę zastosować ( zerżniętym z L9 mojego kumpla ) wspornik przyspawany będzie do ceownika, a ten nasunięty na ramę i przykręcony.
A wracając do tematu jak będziesz mocował wsporniki do ramy?
W przypadku, który ja chcę zastosować ( zerżniętym z L9 mojego kumpla ) wspornik przyspawany będzie do ceownika, a ten nasunięty na ramę i przykręcony.
Re: Zrób to sam - boczne progi
musi być duży ceownik! Bezpieczniej byłoby do rur ( płaskowników ) dospawać płytę z blachy #10 mm( zrobiłem z #8 i się przy skręcaniu wygła ) i skręcić 4 śrubami M12 poprzez identyczną z drugiej strony ramy. Sciska Ci wtedy całą ramę. A ceownik pewnie będzie obejmował tylko jej część.
dziś nie zdążę, muszę lecieć ale jutro wstawię fotki.
dziś nie zdążę, muszę lecieć ale jutro wstawię fotki.
Re: Zrób to sam - boczne progi
No przecież napisałem, że progi będą mocowane do wsporników mocujących nadwozie do ramy. Wywiercę w nich dziurki i przykręcę uchwyty.
Re: Zrób to sam - boczne progi
Ja też się przymierzam do robienia progów, ale te które widziałem u Kylona w warsztacie były znacznie bardziej masywne i mocowane do ramy. W stanach czasami widać że mocują na obejmy do ramy.
Tuco
Tuco
Re: Zrób to sam - boczne progi
Chyba troszku za mały profil i zbyt mały wspornik. Próg masz oparty na nadwoziu co widać nawet po rozwarstwieniach na łączeniach blach. Nie stuka Ci nadwozie o progi podczas jazdy Czy już jest oparte na maksa
Re: Zrób to sam - boczne progi
Próg jeszcze nie jest oparty na nadwoziu - ale szczelina jest "na styk". Na większych wybojach stuka. Zwłaszcza z tyłu po lewej, gdzie mocowanie progu było trudne z uwagi zbiornik paliwa
Re: Zrób to sam - boczne progi
moja odpowiedź była do Pablo.fobos pisze:No przecież napisałem, że progi będą mocowane do wsporników mocujących nadwozie do ramy. Wywiercę w nich dziurki i przykręcę uchwyty.
Re: Zrób to sam - boczne progi
a to obiecane zdjęcia i rysunek dla HZJ73
- Załączniki
-
- progi 2.jpg
- (44,78 KiB) Pobrany 511 razy
-
- progi 1.jpg
- (38,02 KiB) Pobrany 511 razy
-
- progi.jpg
- (69,15 KiB) Pobrany 511 razy
Re: Zrób to sam - boczne progi
Popatrzyłem na Twoje rozwiązanie Janku i zaczynam mieć wątpliwości, czy moja koncepcja jest słuszna. Ale teraz już nie będę zmieniał projektu, czas i teren zweryfikuje.
Jedziemy dalej. Robota idzie gładko, jak się używa profesjonalnych narzędzi. To moja 15-to letnia Celma i stojak do niej. Nigdy nie była w naprawie. Dobre bo polskie . Jak widać na załączonym obrazku do wykonania progów w znacznej części używam materiałów z recyclingu Kilka spawów, parę cięć, kilka otworków i wsporniki gotowe. Czas na pierwsze przymiarki. Tak będzie zamontowany przedni wspornik. A tak tylny. Nie mogłem się powstrzymać przed przymierzeniem samego progu. Oczywiście docelowo będzie przyspawany czołowo do wsporników, ale wsporniki będę docinał na długość dopiero po ich przykręceniu.
Jedziemy dalej. Robota idzie gładko, jak się używa profesjonalnych narzędzi. To moja 15-to letnia Celma i stojak do niej. Nigdy nie była w naprawie. Dobre bo polskie . Jak widać na załączonym obrazku do wykonania progów w znacznej części używam materiałów z recyclingu Kilka spawów, parę cięć, kilka otworków i wsporniki gotowe. Czas na pierwsze przymiarki. Tak będzie zamontowany przedni wspornik. A tak tylny. Nie mogłem się powstrzymać przed przymierzeniem samego progu. Oczywiście docelowo będzie przyspawany czołowo do wsporników, ale wsporniki będę docinał na długość dopiero po ich przykręceniu.